خیابان‌های سراسر آمریکا صحنه تظاهرات مردمی در تقبیح فرامین اجرایی ترامپ درباره مهاجرت

دستور ترامپ برای منع ورود شهروندان هفت کشور عمدتا مسلمان به آمریکا به برپایی تظاهرات در سراسر آمریکا انجامید.

خیابان‌های سراسر آمریکا صحنه تظاهرات مردمی در تقبیح فرامین اجرایی ترامپ درباره مهاجرت
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ فرمان اجرایی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای منع ورود شهروندان هفت کشور عمدتا مسلمان، شنبه شب و یکشنبه صبح به برپایی تظاهرات در سراسر آمریکا منجر شد.

اسوشیتدپرس در گزارشی از شهرهای مختلف آمریکا که در آنها تظاهرات اعتراضی برگزار شده است، نوشت:

سیاتل
در فرودگاه بین المللی سیاتل-تاکوما حدود سه هزار نفر از معترضان دست نوشته هایی در دست داشتند و شعار می دادند «نفرت، خیر. ترس، خیر. ما از مهاجران در اینجا استقبال می کنیم. آنها را راه دهید.» تظاهرکنندگان شنبه شب در این فرودگاه تجمع کردند و تا صبح روز یکشنبه به این تجمع ادامه دادند.

عیان خلف، از مسلمانان آمریکایی، در خانه سرگرم تماشای تظاهرات در تلویزیون بود که همراه با دوست مصری اش که در آمریکا تحصیل می کند تصمیم گرفت به این تظاهرات ملحق شود. این دومین بار بود که او به تظاهرات می رفت. دفعه نخست در راهپیمایی زنان بود.

خلف 29 ساله گفت: «این (ممنوعیت سفر) فقط ضد مسلمانان نیست. این علیه حقوق فعالان زیست محیطی و همه فعالان مدافع حقوق بشر است. من فکر می کنم همه باید به آن اعتراض کنند.»

اعضای کمیسیون بندر سیاتل که بر فرودگاه نظارت دارد، با صدور بیانیه ای از این فرمان اجرایی انتقاد کردند. در این بیانیه گفته شد: «تام آلبرو، کورتنی گریگوری، استفانی بومن، فرد فلمن، و جان کریتون امروز در اینجا هستند تا نگرانی ما را در خصوص فرمان اجرایی منع مهاجرت که جمعه شب صادر شد، ابراز کنند. این فرمان اجرایی بر خلاف ارزش های ماست. آمریکا به این دلیل بزرگ است که ما سرزمین مهاجران هستیم و این همان چیزی که عظمت ما از آن شروع می شود.»

نیویورک
جمعیتی بیش از دو هزار نفری که در فرودگاه جان اف کندی تجمع کرده بودند فریاد می کشیدند «بگذارید بیایند!» شنبه 12 پناهجو در این فرودگاه بازداشت شدند. برخی هنرمندان سینما مانند سینتیا نیکسون نیز به این تظاهرات پیوستند. یکی از تظاهرکنندگان به نام پاملا فرنچ گفت: «کاری که دونالد ترامپ در 24 ساعت گذشته انجام داده است نفرت انگیز، مایه شرمساری و کاملا غیرآمریکایی است و من آمده ام که به آن اعتراض کنم.» 

آژانسی که فرودگاه جان اف کندی نیویورک را اداره می کند کوشید با متوقف کردن حرکت قطاری که به پایانه های این فرودگاه می آید نظم و آرامش را برقرار کند. اندرو کومو فرماندار نیویورک از حزب دموکرات جلو این اقدام را گرفت و با صدور بیانیه ای گفت :«مردم حق دارند تظاهرات کنند. مردم نیویورک صدای اعتراض خود را بلند خواهند کرد.»

نیوآرک، نیوجرسی 
بیش از 120 نفر با در دست گرفتن نوشته هایی در تقبیح فرامین اجرایی ترامپ درباره مهاجرت در فرودگاه بین المللی لیبرتی شهر نیوآرک تجمع کردند. پایگاه اینترنتی نورث جرسی دات کام گزارش داد تعدادی از وکلا نیز برای پیوستن به معترضان خود را به فرودگاه رساندند تا از حقوق پناهجویان و مهاجرانی که بازداشت و از ورود به آمریکا منع شده بودند، دفاع کنند.

فرفاکس FAIRFAX، ویرجینیا 
ده‌ها تظاهر کننده داخل فرودگاه بین المللی واشنگتن دالس شعار می دادند «عشق ورزی به آمریکا عظمت می بخشد، نه نفرت» و «بلند و رسا بگویید، از مسلمانان در اینجا استقبال می کنیم». همزمان با برپایی این تظاهرات مسافران از پایانه ها خود را به بخش دریافت بار می رساندند تا چمدان و ساک خود را بردارند و با بستگان و دوستانی که به استقبال آمده بودند، احوالپرسی کنند. در زمان برپایی این تظاهرات مسالمت آمیز نیروهای پلیس حضور سنگینی در محل داشتند. تری مک اولیف، فرماندار ایالت ویرجینیا در یک کنفرانس خبری در دالس گفت از مارک هرینگ دادستان ویرجینیا خواسته است «همه راه های حقوقی» موجود را برای کمک به افرادی که ممکن است در ویرجینیا بازداشت شده باشند، بررسی کند. 

دنور
ده‌ها نفر در فرودگاه بین المللی دنور گردهم آمدند تا حمایت خود را از پناهجویان اعلام کنند. آنها که در پایانه اصلی فرودگاه تجمع کرده بودند شعار می دادند «از پناهجویان اینجا استقبال می شود.» 

برخی دست نوشته هایی با خود حمل می کردند که روی آنها هویت مذهبی خود مانند مسیحیت یا یهودیت را اعلام کرده بودند. آنها همچنین نوشته بودند «من برای صلح آمده ام.» دنور چند پرواز بین المللی مستقیم دارد اما معلوم نیست آیا کسی در این فرودگاه با فرمان اجرایی رئیس جمهور آمریکا بازداشت شده است یا خیر.

شیکاگو
جمعیت تظاهرکنندگان در فرودگاه بین المللی اوهار  O'Hare شیکاگو تجمع کردند. نشریه شیکاگو سان تایمز گزارش داد تظاهر نندگان راه رفت و آمد خودروها به پایانه بین المللی فرودگاه را برای مدتی مسدود کردند. این روزنامه نوشت برخی از مسافران پس از پیاده شدن از هواپیما به تظاهرات ملحق شدند و برخی نیز از برپایی این تظاهرات ناراحت بودند.

وکلای پروژه بین المللی کمک به پناهجویان به روزنامه شیکاگو تریبیون گفتند 17 نفر که در فرودگاه اوهار بازداشت شده بودند تا اواخر شنبه شب آزاد شدند.

به نوشته شیکاگو تریبیون، در میان کسانی که قبل از صدور حکم یک قاضی فدرال برای تعلیق موقت اجرای فرمان اجرایی ترامپ آزاد شده بودند حسن نوریان، ساکن پارک ریج دیده می شد که همراه با خانواده اش از ایران بازمی گشت.

به نوشته این روزنامه، نوریان که شهروند انگلیسی و ایرانی است و گرین کارت دارد، پس از آن در فرودگاه اوهار بازداشت شد که همراه  همسرش، زهرا امیری صفت، از شهروندان آمریکایی، از تهران وارد فرودگاه شد.

این زوج که به شیکاگو تریبیون گفتند در یک کالج محلی در منطقه شیکاگو کار می کنند، اعلام کردند به مدت پنج ساعت از آنها سوال و جواب شد.

پس از آنکه نوریان آزاد شد، همسرش به شیکاگو تریبیون گفت: «باورم نمی شود که چنین چیزی برای کسی که گرین کارت دارد، اتفاق بیفتد.»

دالاس
تظاهرکنندگانی که عصر شنبه در فرودگاه بین المللی فورت ورث دالاس جمع شده بودند ناخرسندی خود را از فرمان اجرایی ترامپ ابراز کردند. جمعیت که متشکل از ده‌ها نفر بود بعدا یک تظاهرات چند صد نفری برپا کردند که در آن شعار می دادند «آنها را آزاد کنید!» هر زمان که یکی از افراد بازداشت شده آزاد می شد جمعیت فریاد شادی سر می داد. در میان کسانی که تا نیمه شب شنبه در فرودگاه بین المللی فورت ورث دالاس در بازداشت به سر می بردند شهین حسن پور ، زن  70 ساله بود که پسرش می گفت به فشار خون بالا مبتلا است و چهار سال قبل تحت عمل جراحی سرطان پستان قرار گرفت. او ماه نوامبر به درخواست پسرش روادید مهاجرت دریافت کرده بود.

صدها نفر از تظاهرکنندگان در سالن انتظار ایستاده بودند و شعار می دادند «دموکراسی شبیه همین است.» 

پورتلند، اورگون
ده‌ها نفر در داخل فرودگاه بین المللی پورتلند و اطراف آن تظاهرات کردند و مدت کوتاهی خدمات قطار سبک شهری در فرودگاه را مختل کردند. برخی رسانه های محلی گزارش دادند تظاهرکنندگان دست نوشته هایی با خود حمل می کردند و شعار می دادند «بلند و رسا بگویید، در اینجا از پناهجویان استقبال می شود» و «ممنوعیت و دیوار نه، آمریکا برای همه ماست.»
 
لس آنجلس
حدود 300 نفر نیز شنبه شب با برگزاری تظاهراتی در فرودگاه بین المللی لس آنجلس اعتراض خود را به فرمان اجرایی ترامپ اعلام کردند. تظاهرکنندگان پس از برگزاری مراسم شمع افروزی، وارد پایانه بین المللی تام بردلی فرودگاه شدند.

یکی از تظاهرکنندگان شمع و عکس بزرگی از یک پسربچه سه ساله سوری در دست داشت که در سال 2015 جسد او در سواحل ترکیه پیدا شده بود. این پسر بچه به نمادی از بحران آوارگان سوریه تبدیل شد. 

سانفرانسیسکو
صدها تظاهرکننده خیابان بیرون پایانه بین المللی فرودگاه بین المللی سانفرانسیسکو را مسدود کردند تا اعتراض خود را به منع ورود شهروندان کشورهای عمدتا مسلمان نشین اعلام کنند.

سان دیگو
در حالی که رانندگان خودروها به نشانه حمایت از تظاهرکنندگان بوق می زدند، معترضان در بیرون فرودگاه بین المللی سان دیگو  تجمع کرده بودند. آنها شعار می دادند «نفرت و ترس نه، اینجا از همه استقبال می شود.»


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار