رئیس سازمان فضایی کشور؛

در صدد پرتاب ماهواره مخابراتی ناهید 1 هستیم/ رشد صعودی صنعت فضایی ایران پس از انقلاب

معاون وزیر و رئیس سازمان فضایی ایران از پرتاب ماهواره‌های امیرکبیر و ناهید 1 به فضا در آینده نزدیک خبر داد.

محسن بهرامی معاون وزیر و رئیس سازمان فضایی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص دستاوردهای حوزه هوا فضا از دوران پیش از انقلاب تا به امروز بیان کرد: پیش از انقلاب کار فضایی تنها محدود به یک ایستگاه دریافت تصاویر ماهواره‌ای بود که  از اقدامات دیگر می‌توان به تعریف ماهواره‌ای به نام زهره و ثبت کردن آن در چهار نقطه مداری اشاره کرد.

وی بیان کرد: پس از انقلاب اسلامی ما وارد سیستم‌های طراحی و ساخت ماهواره و پرتاب کننده‌های آن شدیم که امروزه می‌توانیم ماهواره مخابراتی را سفارش دهیم و بوسیله پرتاب کننده‌های داخلی آن را پرتاب کنیم.

معاون وزیر و رئیس سازمان فضایی ایران ادامه داد: پس از انقلاب، هم در عرصه ماهواره‌های سنجشی و هم در حوزه ماهواره‌های مخابراتی پیشرفت چشمگیری حاصل شده است که با این وجود راه طولانی در پیش داریم و اکنون توانایی ما به حدی است که  می‌توانیم ماهواره ای را در مدت حدود 3 سال بسازیم.

بهرامی با بیان این که ماهواره امید اولین ماهواره با حداقل تجهیزات بود که روز فناوری نیز به مناسبت بزرگداشت موفقیت آن، در تقویم کشور راه یافت ، افزود: از دیگر ماهواره‌هایی که در نوبت پرتاب هستند می‌توان به ماهواره دوستی، امیرکبیر و ناهید یک اشاره کردکه ماهواره‌های امیرکبیر و ناهید یک ان شاالله در سال بعد پرتاب می‌شوند.

وی عنوان کرد: برنامه فرستادن موجود زنده به فضا با دست اندازهایی مواجه شده است که ما در صدد هستیم آن را به شورای عالی فضایی ببریم و از طریق برخی از پرتاب کننده‌ها به پرتاب زیر مداری آن کمک کنیم، ولی از آنجایی که این پروژه هزینه‌بر است روند پیشرفت آن با کندی پیش می‌رود.

معاون وزیر و رئیس سازمان فضایی ایران تصریح کرد: امید است ماهواره مخابراتی ناهید 2 تا حدود یک سال و نیم آینده آماده پرتاب شود زیرا بسیاری از قطعات این ماهواره بین المللی است که ما در صدد هستیم آن را آماده پرتاب کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.