ساری؛

آغاز مبارزه زمستانه با آفات

مبارزه زمستانه با آفات درختان سياه ‌ريشه از اواسط بهمن‌ماه در مازندران آغاز شد

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،عبدالرحمن زاغی مدير حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزی مازندران گفت: براساس اعلام كميته پيش‌آگاهی و شبكه مراقبت، مبارزه زمستانه درختان ميوه‌های هسته‌دار، از اواسط بهمن‌ امسال به مدت 3 هفته در استان آغاز شد.

وی افزود : باغداران قبل از اقدام به مبارزه زمستانه، با کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاهپزشکی برای دریافت مشاوره و نسخه گیاهپزشکی هماهنگی داشته باشند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: به باغداران توصیه کرد برای مبارزه با آفت سپردارسفید توت بر روی درختان سیاه‌ریشه مانند هلو، شلیل، گردو، کیوی و درختان غیر مثمر مانند توت و بید از روش‌های هرس سرشاخه‌های آلوده، خارج کردن سرشاخه‌ها از باغ و امحاء آنها برای کاهش جمعت آفت اقدام کنند.

عبدالرحمن زاغی افزود : برای مبارزه مکانیکی از طریق پاک کردن تنه و شاخه‌های اصلی درختان آلوده با اسکاچ، برسنرم یا گونی آغشته به محلول روغن امولسیون شونده دو درصد در کاهش آلودگی مورد استفاده قرار گیرد.

وی گفت:در صورتی که آلودگی سرشاخه‌ها گسترش یافته باشد روغن‌پاشی زمستانه درختان آلوده با روغن امولسیون شونده به میزان دو تا 2.5 لیتر در 100 لیتر آب حداقل 10 تا 15 روز قبل از بازشدن جوانه‌های گل انجام شود.

وی افزود: به باغداران توصیه می‌شود برای پیشگیری و کاهش جمعیت عوامل زمستان‌گذران بیماری‌های قارچی و باکتریایی، محلول‌پاشی درختان با سموم توصیه شده هنگام تورم جوانه‌ها و قبل از باز شدن کامل گل‌ها انجام شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت : برای پیشگیری از اثرات سوء اختلاط ترکیبات مسی با روغن امولسیون شونده از اختلاط ترکیبات مسی و روغن امولسیون شونده خودداری شود.

عبدالرحمن زاغی افزود : باغداران برای انجام سم‌پاشی از وضعیت آب وهوای استان مطلع باشند و با اطمینان از عدم بارندگی 24 تا 48 ساعت پس از آن اقدام به سمپاشی کنند.

وی گفت: برای جلوگیری از اثرات سوء احتمالی سمپاشی بر روی زنبور‌عسل باید قبل از مبارزه زمستانه زنبورداران منطقه نسبت به جابجایی کندوها و رعایت موارد ایمنی اقدام کنند.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار