ترکی خبر داد؛

روزانه 30 هزار نفر در شهرک‌های صنعتی مشغول به کار هستند/ فعالیت 130 هزار واحد صنفی غیرمجاز در تهران

معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران گفت: از تعداد 550 هزار واحد صنفی فعال در استان تهران، حدود 130 مورد فاقد مجوز و غیرمجاز هستند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نعمت الله ترکی معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تهران که امروز (دوشنبه) برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طی 10 جلسه‌ای که شورای برنامه‌ریزی استان تهران به ریاست استاندار تهران در مورد صنعت و شهرک‌های صنعتی برگزار شد و با توجه به اینکه حدود 17 هزار واحد صنعتی فعال و 27 هزار شهرک صنعتی مجاز در استان تهران فعالیت می‌کنند، نیاز به رسیدگی دارند.

وی درباره ناحیه‌ها و لکه‌های صنعتی غیرمجاز در استان تهران، افزود: حدود27 هزار لکه صنعتی غیرمجاز در استان تهران وجود دارد که دارای مشکلاتی از لحاظ زیست‌محیطی یا مسائل تولیدی هستند که هیچ نظارتی بر آنان نمی‌شود و در پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به دلیل ناشناخته بودن آن‌ها، بدون شک فرار مالیاتی هم دارند که باید پیگیری شوند.

ترکی اضافه کرد: بر این اساس تا پایان بهمن ماه نسبت به تعیین تکلیف ادامه فعالیت این واحدهای غیر مجاز اقدام شده و اگر نیاز به مجوز برای ادامه فعالیت آن ها باشد، تا آخر ماه مجوزها از طریق هیئت دولت تهیه می‌شود و هر یک از این واحدها که قابلیت فعالیت را نداشته باشند و غیر مجاز باشند باید تعیین تکلیف شوند که نسبت به پروانه فعالیت و یا تعطیلی این واحدها اقدام خواهد شد.

معاون برنامه ریزی استانداری تهران تصریح کرد: در سال‌های گذشته یک مصوبه داشتیم که بر طبق آن 8 لکه صنعتی در استان تهران از قبل مجوز گرفته بودند که فعالیت خود را آغاز کرده و به بهره‌برداری رسیده‌اند ولی چند مشکل وجود داشت؛ از جمله تعیین محدوده فعالیت آن ها که قرار شد در کارگروه ویژه‌ای محدوده و نوع فعالیت آنان مشخص شود و همچنین واحدهایی که غیر فعال هستند نیز غیر مجاز به حساب می‌آیند.

وی اذعان کرد: 27 ناحیه صنعتی مجاز بوده و 8 لکه صنعتی دیگر که به تازگی مجوز گرفتند و 24 ناحیه و یا لکه صنعتی غیر مجاز وجود دارد که باید اصلاح و ساماندهی شوند که موظف هستند نسبت به دریافت مجوز خود اقدام کنند در غیر این صورت ادغام می‌شوند.

ترکی با اشاره به اینکه حدود 550 هزار واحد صنفی فعال در استان تهران وجود دارد، پیش‌بینی می‌شود نزدیک به 130 هزار واحد از آن ها فاقد مجوز هستند که باید ساماندهی شوند، اظهار کرد: در نظر داریم تا نسبت به جابه جایی واحدهای صنفی در شهرک های صنعتی اقداماتی را انجام دهیم بطوری که فعالیت‌های بخش تولید، توزیع و ایجاد نمایشگاه‌های عرضه مستقیم همه در یک جا قرار بگیرند.

معاون برنامه ریزی استانداری تهران ادامه داد: در دو سال اخیر تجربه‌ای از یک شرکت فرانسوی کسب کردیم و طی مذاکراتی صورت گرفته مقرر شد تا این شرکت، با اعلام آمادگی خود بطور مستقیم در دو پروژه زباله سوزی  شرکت کنند و ما اطلاعات استان را در اختیارشان قرار داده‌ایم و دیگری در بخش قطار شهری یا حمل و نقل عمومی مانند قطار شهری تهران به پردیس و پاکدشت، سرمایه گذاری کنند.

وی در خصوص بحث اشتغال‌زایی در استان تهران، بیان داشت: ظرفیتی که در بخش اشتغال استان تهران بطور سالانه و با توجه به جمعیت فعال پیش بینی شده این است که ما باید حدود 200 هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم تا بتوانیم نرخ بیکاری و مسائلی که در اشتغال وجود دارد را کاهش دهیم.

ترکی خاطر نشان کرد: اگر برای هر کدام از افراد فعال پیش‌بینی شده در شهرک‌های صنعتی استان تهران که در حال فعالیت هستند یک فرصت شغلی ایجاد کنیم، به ظرفیت بالایی در اشتغال دست خواهیم یافت.

معاون برنامه ریزی استانداری تهران افزود: شهرک‌های صنعتی مختلفی مانند عباس آباد، شمس آباد، خوارزمی و پایتخت در اطراف استان تهران وجود دارند که میزان اشتغال‌زایی آن ها روزانه حدود 30 هزار نفر است.

وی تأکید کرد: اگر افرادی که جویای کار هستند به صرف مدرک تحصیلی خود بخواهند مشغول به کار در همان رشته تحصیلی شوند، با مشکلات بسیاری رو به رو خواهند شد و به سختی مشغول به کار می‌شوند.

ترکی اضافه کرد: مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای ما فعال است و این سازمان یک مرکز حرفه آموزی مطلق است و اگر افراد حرفه‌ای را تعلیم داده باشند براحتی می‌توانند مشغول به کار شوند.

معاون برنامه ریزی استانداری تهران اذعان کرد: شهرک صنعتی شمس آباد حدود 2 هزار واحد فعال دارد و روزانه 27 هزار نفر در این واحد صنعتی مشغول به کار می‌شوند.

وی افزود: شهرک صنعتی عباس آباد یک هزار و 760 واحد فعال دارد که از سال 93 تا به امسال روند اشتغال زایی آن رو به افزایش است و این شهرک ها نیز آمادگی جذب نیرو هم دارند.

ترک در پایان گفت: تجهیزات این شهرک‌ها متعلق به دو یا سه دهه قبل است و باید نوسازی شوند تا بهره‌وری و صادرات بالا رود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار