عراقچی:

برجام راهی برای بازگشت ایران به عرصه جهانی/غنی‌سازی در کشور یک روز هم تعطیل نشده است

معاون وزیر امور خارجه برجام را یکی از پایه‌های قدرت ایران اسلامی دانست و گفت: این دستاورد قطعنامه‌های جهانی را شکسته و ایران را به عرصه جهانی برگردانده است.

برجام راهی برای بازگشت ایران به عرصه جهانی/غنی‌سازی در کشور یک روز هم تعطیل نشده است به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران ؛ عباس عراقچیعضو تیم مذاکره کننده ایران عصر امروز در جلسه شورای اداری استان قم که در تالار معصومیه فرمانداری برگزار شد، ضمن عرض تسلیت شهادت جمعی از آتش‌نشانان در حادثه ساختمان پلاسکو اظهار داشت: آتش‌نشانان همچون شهدای انقلاب اسلامی نماد ایثار و فداکاری یک ملت هستند.

وی با تاکید بر اینکه ایران اسلامی 38 سال پرتلاطم را پشت سر گذاشته است، اضافه کرد: قدرت‌های مختلف تلاش بسیاری کرده تا ملت را شکست دهند و اجازه ندهد که ملت روی پای خود بایستد اما ملت ایران با رهبری مرحوم امام و مقام معظم رهبری مسیر را با مقاومت و مجاهدت طی کرده و اکنون بعد از چهار دهه کشور در موقعیتی قرار دارد که به عنوان قدرت نخست منطقه شناخته شده و در سطح بین‌الملل تاثیرگذار است.

عراقچی از تحریم‌های اقتصادی به عنوان اصلی‌ترین نقشه دشمن برای تضعیف ملت ایران یاد کرد و گفت: این تحریم‌ها در مرحله نخست با مقاومت مردم شکست خورد چراکه آنها همه مشکلات اقتصادی و فشارها را تحمل کردند اما سر مقابل دشمن خم نکردند و به زانو در نیامدند؛ هیچ فردی در نظام اسلامی اجازه نداد که بخشی از کشور فلج شود و این تحریم‌ها قدرتمندی‌های نظام اسلامی را افزایش داده تا حدی که دشمن را مجبور کرد برای رسیدن به راهکاری پای میز مذاکره حاضر شوند.

این عضو تیم مذاکره کننده ایران با بیان اینکه برجام منافع ملت ایران را به دنبال داشته است، تصریح کرد:‌ اینکه کشورهای مختلف جهان با یکدیگر متحد شدند و مقابل ایران ایستادند در تاریخ روابط بین‌المللی کم‌نظیر است؛ ایران اسلامی اثبات کرد که می‌تواند در سطح قدرت‌های بزرگ مذاکره کند، دشمن اقرار می‌کند که جمهوری اسلامی ایران یکی از بزرگ‌ترین قدرت‌های جهان معاصر است.

عراقچی برجام را یکی از پایه‌های قدرت ایران اسلامی دانست و یادآور شد: این دستاورد قطعنامه‌های جهانی را شکسته و به عنوان یک دستاورد ایران را به عرصه جهانی برگردانده است،‌ برجام در راستای اقتصاد مقاومتی موانع را بر داشته و راهنمای عمل اقتصاد مقاومتی است و امیدواریم جمهوری اسلامی ضعف‌های اقتصادی را برطرف و به عنوان یک قدرت باقی بماند.

وی از وجود نگاه‌های مختلف نسبت به برجام یاد و خاطرنشان کرد: در سیاست داخلی برجام به موضوعی تبدیل شده که گروه‌های مختلف در مورد آن بحث می‌کنند اما کاری به آنها نداریم چراکه هر موضوعی می‌تواند در رقابت‌های سیاسی مطرح شود البته تا زمانی که منافع مالی را رد نکرده هر چند در برخی اوقات این منافع نیز مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: برجام در حوزه سیاست خارجی چهره جمهوری اسلامی را دگرگون کرده است و شورای امنیت با ایران به عنوان یک بازیگر جدی در عرصه روابط بین‌المللی ارتباط دارد در حالی که در گذشته ایران و برنامه هسته‌ای این کشور را یک تهدید علیه صلح جهانی می‌دانستند به همین علت تعطیلی اراک، فردو و غنی‌سازی را خواستار شدند.

عراقچی با تاکید بر اینکه برجام 6 مورد از قطعنامه شورای امنیت را لغو کرده است، تصریح کرد: این قطعنامه‌ها با قطعنامه دیگری که غنی‌سازی ایران را به رسمیت شناخته و بر همکاری با ایران تاکید کرده به همین علت نزدیک به 20 کشور در حوزه فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز وارد شده‌اند.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه برنامه هسته‌ای ایران با برجام نه‌تنها متوقف نشده بلکه با قدرت بیشتر به برنامه‌های خود ادامه می‌دهد، افزود: جمهوری اسلامی ایران برنامه غنی‌سازی خود را حتی یک روز تعطیل نکرد. 10 سال ایران با 6 قدرت دنیا وارد چالش هسته‌ای شده بود که در آخر دیدیم که نه‌تنها ما غنی‌سازی خود را تعطیل نکرده بلکه حتی بدون یک روز تعطیلی به کار خود ادامه می‌دهیم.

وی بابیان اینکه آینده صنعت هسته‌ای ایران همراه با سانتیریفیوژهای آی.آر 8 است، گفت: صنعت غنی‌سازی ما به مسیر خود ادامه می‌دهد و هیچ‌ چیزی تعطیل نشده است، قلب رآکتور اراک به مسیر خود ادامه می‌دهد، همچنین وارد همکاری‌های مختلف در عرصه‌های مختلف شده‌ایم.

عراقچی بابیان اینکه برجام محصول نزدیک به 3 سال مذاکره شبانه‌روزی با آمریکائیان است، تصریح کرد: بعد از برجام در مرحله اجرا نیز با بدعهدی و سنگ‌اندازی آمریکائیان مواجه بودیم، اما برجام محصول توانمندی‌های مردم در عرصه‌های مختلف است.

معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: ترامپ گفت این بدترین توافق در تاریخ آمریکا است و گفته تعجب می‌کنم که چرا وزیر امور خارجه از پشت میز کنار نرفت، باید توجه داشت که برجام در عرصه تحریم‌ها کاری که باید انجام می‌داده، انجام داده است، برجام موانع و سنگ‌اندازی‌ها پیش‌‌روی ایران را برداشت.

وی با اشاره با آثار و نتایج برجام گفت: برجام باید مانع فروش نفت ما را برمی‌داشت که برداشت و فروش نفت کشورمان بالا رفته است، وزارت نفت هم خیلی خوب عمل کرده و تولید نفت ما را به 4.5 میلیون بشکه رسانده و پول نفت ایران به کشور بازگشته و قابل‌ استفاده است.

عراقچی با اشاره به رشد اقتصادی کشور که به 4.7 دهم درصد رسیده است، خاطرنشان کرد: تحریم‌هایی که برای کشور مشکل‌آفرین بود در سه حوزه نفت و گاز، بانکی و مالی و حمل نقل مهم‌ترین حوزه‌های تحریمی بود که در حال حاضر هیچ مشکلی در حوزه نفت و گاز و حمل‌ونقل وجود ندارد.

معاون وزیر امور خارجه عنوان کرد: در حوزه بانکی و مالی همچنان مشکلات پابرجاست، تحریم‌های غیرهسته‌ای و اولیه آمریکا پا برجاست که مهم‌ترین آن به بخش بانکی برمی‌گردد اما هیچ بن‌بستی در حوزه بانکی و مالی ما وجود ندارد، هر روز بانک‌های بیشتری با ما کار می‌کنند و در این زمینه با هیچ بن‌بستی مواجه نیستیم، سیستم دلار کار نمی‌کند، اما سیستم یورو و ین وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا به ما لطفی نکرده و نه‌تنها آمریکائیان بلکه صهیونیست‌ها و تمامی کسانی که مخالف برجام بودند بعد از اجرایی شدن برجام سنگ‌اندازی کردند. آمریکا شیطان بزرگ است؛ خصومت‌های آمریکا ثابت کرد که تیم مذاکره‌کننده مسیر را درست رفته است.

انتهای پیام / ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.