معاون پژوهش های اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس مطرح کرد؛

نگاه هویت ساز در برنامه های دولت دیده نمی شود/ عدم انطباق بودجه سال آتی به اهداف اقتصاد مقاومتی

قاسمی گفت: هیچ نوع نگاه هویت ساز که لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی است در برنامه های دولت دیده نمی شود.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، قاسمی معاون پژوهش های اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس در خصوص چالش ها و فرصت های 12 برنامه ملی اقتصاد مقاومتی گفت: از زمان ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی شاهد مجموعه ای از اقدامات توسط دو قوه مجریه و مقننه بودیم و در حوزه نظری نگاه تکاملی به سیاست های اقتصاد مقاومتی وجود دارد.

وی ادامه داد: در سال 93 دولت سند مجموعه اهداف و سیاست های اقتصاد مقاومتی را تبیین کرد اما با توجه به اینکه ضعف عمده آن نگاه پروژه محور به موضوعات در سطح الگوی اقتصادی نبود، کنار گذاشته شد.

قاسمی تصریح کرد: در سال گذشته سند ملی اقتصاد مقاومتی ارائه شد و در واقع 12 برنامه مهم از سوی دولت در قالب سند ملی اقتصاد مقاومتی ارائه شد که ضعف آن پروژه محور بودنشان بود.

معاون پژوهش های اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس گفت: نوع نگاه دولت به اجرای برنامه بسیار مهم است به گونه ای که می توان دو نگاه حداقلی و حداکثری برای آن متصور شد.

وی با اشاره به نگاه حداقلی به برنامه افزود: با این نوع نگاه می توان مواردی که برای کشور مشکل ساز بوده را شناسایی کرد اما به طور کلی نمی توان به ابعاد آن و شوک های اقتصادی و بیرونی پرداخت.

وی با اشاره به ایراد وارد شده به این نگاه گفت: هم اکنون نگاه حداقلی مد نظر است و بودجه سال های 94، 95 و 96 نیز این مسیر را دنبال کرده اند.

قاسمی بیان کرد: کاهش درآمدهای نفت و سطح اتکای بودجه به نفت، نمونه بارز این امر بوده چرا که این امر انتخابی نبوده و تحمیل شده است، علاوه بر این موضوع برنامه ششم توسعه تاسف برانگیز است و نگاهی حداقلی مد نظر بوده است.

معاون پژوهش های اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس در پایان به ارزیابی 12 برنامه ملی اقتصاد مقاومتی دولت پرداخت و عنوان کرد: این پروژه با برنامه های اقتصاد مقاومتی سنخیتی نداشته و این امر جز ضعف های آن به شمار می آید همچنین هیچ نوع نگاه هویت ساز یعنی نگاه به آینده در برنامه ها مورد تاکید قرار نگرفته است.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار