رئیس اتاق بازرگانی٬ صنایع و کشاورزی ایران عنوان کرد:

مالزی با یک چهارم جمعیت ما 200 میلیون دلار صادرات غیرنفتی دارد/ صادرات ایران به 40 میلیون دلار هم نمی رسد

شافعی گفت ظرفیت‌ها و امکانات استان‌ها برای جذب سرمایه‌گذار شناسایی و از لحاظ سرمایه‌گذاری اولویت‌بندی می‌شوند.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی٬ صنایع و کشاورزی ایران اظهارداشت: در برنامه ششم توسعه درصد قابل توجهی از تأمین منابع به توسعه کشور و جذب سرمایه‌گذار اختصاص می‌‌یابد و ما باید در این برنامه 22 درصد از ظرفیت سرمایه‌گذاران خارجی در کشور استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه نگاه به سرمایه‌گذاری یک نگاه منطقه‌ای است٬ افزود: تمام هیئت‌هایی که برای مذاکره وارد کشور می‌شوند در تهران هستند در صورتی که کشور ما از تنوع بسیاری برخوردار و در کشور ما امکانات بالقوه‌ای وجود دارد که به صورت کامل شناسایی نشده‌اند.

رئیس اتاق بازرگانی٬ صنایع و کشاورزی ایران با بیان اینکه در این شرایط جدید نگاه به توسعه منطقه‌ای کشور یک اولویت بالا در سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است، بیان کرد: متأسفانه ظرفیت‌سنجی و مکان‌یابی در توسعه کشور کمتر مورد توجه قرار گرفته که باید بخش خصوصی و دولتی به خاطر رسیدن به توسعه یک نگاه متوازن به امکانات کشور داشته باشند.

شافعی با بیان اینکه ما با چشم بسته حرکت کردیم که باید این رویه را تغییر دهیم، خاطرنشان کرد: شرایط استان‌ها مورد مطالعه و بررسی قرار می‌گیرد و امکانات بالقوه شناسایی و استان‌ها به لحاظ سرمایه‌گذاری اولویت‌بندی می‌شود.

وی با بیان اینکه امکانات براساس اولویت استان‌ها توزیع شود، افزود: استان چهارمحال و بختیاری با توجه به موقعیت جغرافیایی٬ طبیعت متفاوت و منابع بخش کشاورزی می‌تواند از امکانات برای جذب سرمایه‌گذار با کمک اتاق بازرگانی استفاده کند.

رئیس اتاق بازرگانی٬ صنایع و کشاورزی ایران تصریح کرد: امسال نسبت به سال‌های گذشته در جذب سرمایه‌گذار توفیقاتی را داشتیم اما اگر بخواهیم این اعداد و ارقام بدست آمده را با ظرفیت‌های کشور مقایسه کنیم این میزان رقم ناچیزی است.

شافعی با اشاره به صادرات غیرنفتی کشور خاطرنشان کرد: کشور مالزی که حدود یک چهارم جمعیت ما را دارد نزدیک به 200 میلیون دلار صادرات غیرنفتی دارد در صورتی که کشور ما با چند برابر جمعیت و ظرفیت‌های بسیار به 40 میلیون دلار هم نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از اقتصاد ما دست دولت است٬ افزود: سیاست‌های اصل 44 اصلا به اهداف خود نرسیده و آنچه در برنامه‌های پیش‌رو و برنامه توسعه ششم به آن توجه شده این است که سهم بخش خصوصی از اقتصاد افزایش یابد و تا این اتفاق رخ ندهد توسعه اقتصادی کشور امکان‌پذیر نیست و تا اقتصاد مردمی نشود نمی‌توان به اهداف توسعه‌ای دست پیدا کرد.

رئیس اتاق بازرگانی٬ صنایع و کشاورزی ایران با بیان اینکه افزایش میزان صادرات ما متناسب با ظرفیت‌های کشور نیست، گفت: در این خصوص هم دولت باید توجه کند هم بخش خصوصی آمادگی داشته باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار