باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

لزوم توجه به توسعه اقتصادی روستاها/از بحران درآمد و معیشت تا خالی شدن روستاها از سکنه

بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند توسعه اقتصادی روستاها از ضروریاتی است که مغفول ماندن از آن هزینه های سنگین و عمیقی را بر جای می گذارد.

لزوم توجه به توسعه اقتصادی روستاها/از بحران درآمد و معیشت تا خالی شدن روستاها از سکنه
به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، توجه به اقتصاد روستایی یکی از پیش نیازها و ضروریات توسعه همه جانبه اقتصادی به شمار می رود و در صورت نادیده انگاشتن این امر یا عدم اتخاذ تدابیر و تمهیدات موثر و کارآمد در حوزه مذکور،حصول توفیقات پایدار در این عرصه با چالش هایی جدی مواجه خواهد شد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند رشد و شکوفایی شهری بدون رونق و بالندگی روستایی امکان پذیر نخواهد بود و به واقع ارتقای بنیه اقتصادی را منوط و مشروطِ بر توجه  به توانمندی ها و ظرفیت های اقتصاد روستایی قلمداد می کنند.

با نگاهی به نظریه های مرتبط با توسعه به روشنی در می یابیم که از روستاها به عنوان منبع تولید و پیشرفت در هر کشوری یاد می شود.

بر اساس گزارشات و آمار منتشر و منعکس شده،28 درصد از مجموع جمعیت فعلی کشور در مناطق روستایی سکونت دارند و مابقی آن(78درصد)شهرها و کلانشهرها را به عنوان سکونتگاه خویش برگزیده اند.

افزایش مهاجرت از روستاها به مناطق شهری یکی از جدی ترین معضلاتی است که در دهه های اخیر با رشد و افزایش بیکاری جوانان،نمود و ظهور هر چه بیشتری پیدا کرده و با نگاهی اجمالی و مقایسه ای میان شرایط موجود در روستاها با آنچه که در گذشته شاهد و ناظر آن بوده ایم به تفاوت هایی ملموس و جدی در این خصوص پی خواهیم برد.

کامران اولیائی،محقق و پژوهشگر اقتصاد روستایی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به مهاجرت معکوس روستاها و افزایش خروج جوانان از مناطق روستایی گفت: یکی از شاخص ها و مولفه های اصلی در سنجش میزان خروج از مناطق روستایی را می توان در رشد مناطق حاشیه ای و یا سکونتگاههای غیر مجاز جستجو کرد.

وی افزود:به واقع بخش قابل توجهی از ساکنان مناطق حاشیه نشین مشمول و معطوف به جوانان جویای کار می شود که با هدف برخورداری از زندگی و امکانات مطلوب تر سکونتگاه روستایی خویش را رها کرده اند و با سودای تامین هر چه مطلوب تر از درآمد و توانمندی اقتصادی هر چه بیشتر به کلانشهر ها عزیمت کرده اند و به تدریج به مناطق حاشیه ای سوق پیدا می کنند.

محقق و پژو هشگر اقتصاد روستایی گفت:بر اساس آمار موجود بیش از 97 هزار آبادی و روستا در کشور وجود دارد که البته بخش قابل توجهی از شکوه و حال و هوای خاص روستایی که در گذشته به عنوان یک ویژگی برجسته از آن یاد می شد،از دست رفته است و عمده روستاها یا با کاهش شدید جمعیت ساکن مواجه شده اند و یا اینکه از آن بافت سنتی و روستایی خاص به خود فاصله گرفته اند.

وی افزود:با عنایت به اظهارات مقامات مسئول،برآوردها حاکی از این واقعیت تلخ است که هزینه و درآمد روستانشینان 22 استان کشور با اختلال و نارسایی مواجه است و به واقع میزان هزینه کرد ساکنان چنین مناطقی فراتر از ضریب تامین درآمد آنها برآورد می شود.

*عدم هدایت تحصیلی صحیح جوانان روستایی

هانیه آیینی،دانش آموخته رشته اقتصاد در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به افزایش و ارتقای تحصیلات جوانان روستایی عنوان کرد:یکی از موفقیت هایی که در طول سالیان اخیر و دو دهه گذشته شاهد آن بوده ایم به افزایش میل و رغبت جوانان روستایی به تحصیلات آکادمیک معطوف می شود.

وی افزود:اما متاسفانه به دلیل فقدان برنامه ای مشخص و هدفمند نتوانسته ایم آنچنان که شایسته است از این فرصت و ظرفیت ویژه به نحوی مطلوب و شایسته بهره گیریم.

آیینی عنوان کرد:عدم هدایت تحصیلی صحیح و اصولی جوانان متقاضی و طالب تحصیل در مناطق روستایی باعث شده تا در این عرصه شاهد بروز برخی از کاستی ها و مشکلاتی باشیم که اصلی ترین آن معضل به بیکاری معطوف می شود.

وی افزود:در صورت نیاز سنجی صحیح و اصولی و لحاظ کردن آمایش سرزمینی قاعده مند در مناطق روستایی، ظرفیت ها،استعدادها و توانمندی های مناطق روستایی به نحو مطلوبی احصاء می شد و در چنین شرایطی امکان هدایت تحصیلی صحیح به فراخور نیاز جامعه روستایی نیز فراهم می شد.

دانش آموخته رشته اقتصاد عنوان کرد:عدم لحاظ کردن این امر خطیر باعث شده تا در طول سالیان اخیر فارغ التحصیلان جوان در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس با هدف کسب درآمد و امکانات مطلوب تر از مناطق روستایی به مناطق شهری عزیمت کنند که به واقع ظهور این پدیده  نه تنها از بار مشکلات مناطق روستایی کم نکرده  بلکه مشکلات و نارسایی های شهرها را نیز تشدید کرده است.

وی در خاتمه یادآور شد:برون رفت از وضعیت موجود،مستلزم برنامه ریزی اصولی وکارشناسی خواهد بود تا با اتکای به آن با اتخاذ تدابیر و تمهیدات ویژه و موثر در سه مقطع کوتاه مدت،میان مدت،بلند مدت،چالش های عرصه روستایی مهار و کنترل شود،امری که تحقق آن نیازمند مطالعات دقیق و کارشناسانه است در غیر اینصورت مشکلات و ناهنجاری های  اقتصادیِ جوانان در مناطق روستایی با عمق و شدت هر چه بیشتری ظهور و بروز پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار