باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

تاملی بر تاثیر نوسانات نرخ ارزی بر کالاهای اساسی/ چرا گاهی اوقات از افزایش قیمت‌ها شوکه می شویم؟

تاثیرپذیری مبادلات اقتصادی از دلار،از موضوعاتی است که همواره با نوسانات نرخ ارزی،بیش از پیش ملموس و برجسته می شود،امری که در ذیل این گزارش و در گفت و گو با کارشناسان مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در شرایطی که بسیاری از مردم و فعالان اقتصادی در انتظار بازگشت رونق به فضای اقتصادی کشور بودند،نوسانات نرخ ارز،تمامی این دلخوشی ها را نقش بر آب کرد، نوساناتی که به بهانه ای برای افزایش کالاهای اساسی تبدیل شد و اگرچه بعد از مدتی،نرخ ارز کاهش یافت،اما همچنان برخی از مردم نگران از احتمال افزایش قیمت ها در آستانه شب عید هستند.

بهزاد سوری،دانش آموخته رشته اقتصاد در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به لزوم کاهش وابستگی اقتصاد ایران به دلار،اظهار داشت:متاسفانه هر از چند گاهی با افزایش نرخ ارز و دلار،تجربه تلخ ظهور و بروز تنش های قیمتی در بازار تکرار می شود و تا زمانی که شاهد وابستگی اقتصاد کشور به دلار آمریکا هستیم،نمی توان از این تاثیرپذیریِ مخرب مصون ماند.

وی افزود:با وابستگی بخشی از اقتصاد ایران به واردات،طبیعتا نوسانات نرخ ارز،به تغییرات قیمتی منتهی می شود که ثبات اقتصادی را از بازار سلب می کند.

سوری گفت:برخی اینچنین عنوان می کنند که بسیاری از اقلام اساسی و مصرفی در بازار ایران،از محل تولیدات بومی و داخلی تامین می شود،لذا با اندکی دقت و بررسی به روشنی در می یابیم که بخش قابل توجهی از این کالاها واقلام مصرفی  بصورت مستقیم و غیر مستقیم وابسته به ارز و واردات هستند.

دانش آموخته رشته اقتصاد عنوان کرد:روغن،برنج،شکر،چای و بخشی از حبوبات از نمونه کالاها و محصولاتی به شمار می روند که از محل واردات این اقلام به ایران تامین می شوند و به تبع،کوچک ترین نوساناتی در نرخ ارز باعث تغییراتی در قیمت و ارزش ریالی آنها خواهد شد و به تبع در محصولاتی همچون خشکبار،غلات، لبنیات  و...که میزان وابستگی آن به ارز محدودتر و کمتر است،نوسانات ارزی تاثیر چندان جدی و قابل توجهی بر نرخ آن ها نخواهد گذاشت.

وابستگی نهادهای تولید شیر خام و بسته بندی به دلار

اکبر مفتوحی،یکی از فعالان حوزه تولید محصولات لبنی در غرب استان تهران،در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان عنوان کرد:بر اساس ارزیابی های به عمل آمده،وابستگی محصولات لبنی به دلار 20 درصد برآورد می شود.

وی افزود:به واقع،تاثیرپذیری محصولات وابسته به این صنعت(لبنیات)عمدتا بصورت غیر مستقیم می باشد که در بخش هایی همچون نهاده های تولید شیر خام و بسته بندی ظهور و بروز پیدا می کند.

این فعال حوزه محصولات و تولیدات لبنی گفت:بر خلاف تصور بسیاری از اقشار مردمی و افکار عمومی،تولید کنندگان هیچ علاقه ای به افزایش قیمت ندارند زیرا در گام نخست،فعالان این عرصه،متضرر خواهند شد.

وی افزود:به تعبیری باید گفت،در شرایطی که نرخ و ارزش ریالی محصولات تولیدی معقول و مرسوم باشد،به تبع ضریب استقبال و خرید آن نیز حفظ یا تقویت خواهد شد و به تبع با گران شدن آن،اقبال عمومی به چنین اقلامی کاهش می یابد که در بَرآیند کلی،سود و منفعت تولید کنندگان را از محل چنین فعالیت هایی تحت الشعاع قرار خواهد داد.

مفتوحی  عنوان کرد:به واقع،اکثریت قریب به اتفاق تولید کنندگان به ناچار نسبت به افزایش قیمت محصولات و اقلام تولیدی خویش مبادرت می ورزند که به هر حال برای تامین و جبران سر جمع هزینه ها،در مواقعی که نرخ ارز و دلار افزایش می یابد راهی جز این باقی نمی ماند.

مصطفی نعیمیان،یکی از فعالان حوزه تولید روغن نباتی نیز در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،ضمن تایید عدم تمایل تولید کنندگان به افزایش نرخ اقلام و محصولات تولیدی،گفت:در فرآیند تولید روغن نباتی،قیمت حلب،مقوا و...وابستگی انکار ناپذیری به ارز و دلار دارند و به تبع،با افزایش آن،هزینه کرد بخش های مذکور،نیز تشدید می شود که این نوسان بر روی قیمت تمام شده تاثیر می گذارد.

وی افزود:وابستگی بیش از 90 درصدی واردات نهاده ها یا روغن خام،عدم تاثیرپذیری از نوسانات و افزایش نرخ ارز یا دلار را ناگزیر می سازد.

این فعال حوزه تولید روغن نباتی عنوان کرد:هر آنچه شاهد ثبات بیشتری در نرخ ارز باشیم،به همان میزان ضریب و احتمال افزایش و تنش قیمیتی در تولیدات این صنعت کاهش خواهد یافت، در غیر اینصورت افزایش و تغییر در نرخ ها،دور از ذهن نخواهد بود.

 اقتصاد مقاومتی تنها راهکار برورن رفت از این وابستگی شوم است

روزبه  خوانساری،کارشناس اقتصاد در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در تشریح راهکار برون رفت از وابستگی و تاثیرپذیری به نرخ ارز یا دلار عنوان کرد:اقتصاد مقاومتی،نقشه راهبردی خروج و عبور از این معضل شوم محسوب می شود و تا زمانی که سیاست های مرتبط با این حوزه محقق نشود،نمی توان به حصول دستاوردی چشمگیر در این خصوص امیدوار بود.

وی افزود:تاکید و اصرار مقام معظم رهبری به این امر خطیر(اقتصاد مقاومتی)موید هوشمندی و نگاه ژرف و عمیق معظم له به مسائل است و به تبع با عنایت به تجارب گذشته،تلاش حداکثری برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده در این خصوص تنها راهکار موثر و سازنده منطقی به شمار می رود.

دانش آموخته رشته اقتصاد گفت:امروزه مبانی اقتصاد مقاومتی از سوی بسیاری از دول و کشورهای دیگر نیز در حال مطالعه،بررسی و پیگیری است و امید آن می رود دستگاه های ذیربط بخصوص درحوزه صنعت،تولید،کشاورزی،اقتصاد و...با تلاش مضاعف و مُجِدانه در جهت تحقق اهداف مرتبط با این موضوع،اقدامات شایسته و سازنده تری را عملیاتی کنند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار