افتتاح 14 هزار تخت بیمارستانی در دولت یازدهم/ اختصاص 1400 میلیارد برای بازسازی و هتلینگ

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به افتتاح 14 هزار تخت بیمارستانی در دولت گفت: تا به امروز 1400ميليارد تومان براى بازسازى و هتلينگ هزينه شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد آقاجانى معاون درمان وزارت بهداشت در نشست خبرى دستاوردهای درمان وزارت بهداشت که صبح امروز در این وزارتخانه برگزار شد، گفت: در دولت يازدهم مقوله سلامت مورد توجه قرار گرفت و وزارت بهداشت به عنوان متولى سلامت، مجرى برنامه هاى دولت در اين زمينه بود.

وی با بیان اینکه در دولت هاى گذشته سلامت جزو اولويت ها نبود، اظهار داشت: طى اين سه سال رسانه ها و مردم حوزه درمان را با طرح تحول سلامت شناختند، اما علاوه بر آن برنامه هاى ديگرى نيز در بخش دولتى و غيردولتى انجام شده است.

معاون درمان وزارت بهداشت با اعلام اینکه سه محور اساسى براى طرح تحول در نظر گرفته شد، عنوان کرد: اولين آن كاهش پرداخت از جيب و دوم دستيابى به عدالت در خدمات و سوم توسعه زيرساخت بود.

وی بیان کرد: 21 میلیون نفر از ایرانیان با طرح تحول در بیمارستان های دولتی بستری شدند و پرداخت جیب مردم از 37 درصد به 6 درصد کاهش پیدا کرد که پرداختى از جيب مردم به 43 درصد در بازار سلامت كاهش يافته است.

آقاجانی گفت: بيش از 10 ميليون نفر بيمه شده جديد داريم و 102 ميليون بار ويزيت سرپايى در كلينيک هاى ويژه انجام شده که در مورد ارتقاى عدالت در دسترسى به خدمات سلامت، تعداد پزشكان در مناطق محروم سه برابر شده است.

وی با بیان اینکه براى دسترسى بيماران اورژانسى، برنامه مقيمى اجرا شد، افزود: حدود دو سوم خدمات بستری سازمان تامین اجتماعی توسط وزارت بهداشت تامین می شود که بسیاری از معوقات بیمارستان های دولتی بدون پاسخ مانده است. 

تبعیض بیمارستان های ملکی بیمه با دولتی ها آزار دهنده است
معاون درمانی وزارت بهداشت اظهار داشت: پول نداشتن درد است اما درد بزرگتر تبعیض است زیرا مدیران بیمارستان های دولتی پولی از بیمه دریافت نکرده اند اما بیمارستان های ملکی به روز هزینه ها را دریافت می کنند.  

وی عنوان کرد: 1400میلیارد تومان برای ارتقای هتلینگ هزینه شده و 1100 پروژه در قالب های گوناگون تعریف کرده ایم. 

آقاجانی گفت: مراقبت های حاد و توجه به اورژانس ها و بخش مراقبت های ویژه، 3هزار آمبولانس و توسعه ناوگان اورژانس با آمبولانس پیشرفته، 170 پایگاه اورژانس شهری، 125 بخش اورژانس در بیمارستانهای اصلی کشور و توسعه و بهسازی مراکز تا پایان این دولت از دیگر دستاوردهای وزارت بهداشت در حوزه درمان است. 

وی 1.5 میلیون زایمان طبیعی رایگان، افزایش 3برابری پزشکان متخصص و فوق تخصص در مناطق کمتر توسعه یافته، حضور 6 هزار پزشک متخصص تمام وقت در مناطق محروم و باتعرفه های دولتی را از دیگر توفیقات وزارت بهداشت دانست.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: با تمام کمبودهای که در بحث نیروی انسانی و پرستاری در بخش اورژانس بیمارستانی کشور داریم بیشترین خدمات را به بخش‌های اورژانسی خواهیم داشت و شاهد رشد 42 درصدی تخت‌های اورژانسی در کشور بوده‌ایم. 
 
وی اظهار داشت: در راستای سیاست‌های جمعیتی و به منظور زوج‌های نابارور شاهد ترویج زایمان طبیعی با 5 محور، 1500 زایمان طبیعی و رشد 6.5 درصدی زایمان طبیعی، ایجاد 1800 واحد اختصاصی زایمان "ال دی ار " با تکنولوژی جدید که تاکنون 848 تای آن افتتاح شده و مابقی در حال ساخت است، 17 مرکز ناباوری در استان‌های محروم و تجهیز بازسازی 24مرکز ناباروری قدیمی که 88 درصد ان با تعرفه‌های دولتی و پوشش بیمه‌ای خبر داد. 
 
آقاجانی گفت: در حوزه خدمات سرپایی ویزیت 102 میلیون بار تخصصی با تعرفه‌های دولتی، 250 پلی کلنیک جدید و غریب به 7 هزار مطب در مناطق محروم از دیگر مصادیق خدمات درمانی وزارت بهداشت است. 
 
وی افزود: با توجه به اپیدمیولوژی بیماری‌های واگیر به سمت بیماری‌های غیر واگیر که بسیار پر هزینه هستند نیازمند ساختارهای جدیدی در حوزه درمان هستیم. 
 
معاون درمان وزارت بهداشت اظهار داشت: طراحی شبکه جامع تشخیص و درمان سرطان  با افق 10 ساله، ایجاد 138 مرکز خدمات سرپایی و غربالگری و تشخیص زود در سطح یک و با تعرفه‌های دولتی، ایجاد 138 مرکز خدمات سرپایی و غربالگری در سطح اول، 37 مرکز در سطح دوم و 14 مرکز در سطح سوم که به صورت شبکه‌ای و با پوشش بیمه‌ای کار می‌کنند از دیگر فعالیت‌های وزارت بهداشت است. 
 
وی تصریح کرد: سکته‌های قلبی اولین علت مرگ و میر در ایران است که با 54 بیمارستان با عنوان 724 و در بحث سکته‌های مغزی که دومین علت مرگ و میر است با ایجاد 56 بیمارستان به ارائه خدمات می‌پردازند که اگر این خدمات در ساعت‌های اولیه ارائه شود بسیاری از مشکلات بیماران کاهش پیدا می‌کند. 

آقاجانی با بیان اینکه در بحث مراقبت هاى حاد هم به اورژانس ها و هم مراقبت هاى ويژه توجه شد گفت: در ناوگان زمينى اورژانس ٣ هزار آمبولانس داشتيم كه تاكنون ٢٤٠٠ آمبولانس تجهيز شده است و تعداد ١٧٠ پايگاه اورژانس جاده اى و شهرى هم افتتاح شده است. ١٢٥ بخش اورژانس در بيمارستان ها در حال بازسازى يا ساخت هستند.نيروى انسانى اورژانس در اولويت برنامه هاى ما است و شبكه جامع تشخيص و درمان سرطان در كشور تشكيل شد.

وی با بیان اینکه در خصوص سكته مغزى و قلبى برنامه ويژه اى را اجرا كرديم، افزود: در مورد سكته قلبى، ٥٤ بيمارستان را مجهز كرديم تا در كمترين زمان بتوانند بيمار را نجات بدهند. در مورد سكته قلبى نيز ٥٦ بيمارستان را مجرى برنامه هاى درمانى سكته مغزى كرديم، نكته اينجاست كه بيمار سكته قلبى در ٦ ساعت اول و سكته مغزى در ٤/٥ ساعت ابتدايى به بيمارستان برسد.

معاون درمان وزارت بهداشت افتتاح هزار تخت روانپزشکی راهنماهای بالینی توان سازی مدیران بیمارستانی و تدوین سند درمان 1404 را از فعالیت وزارت بهداشت برشمرد. 
 
وی افزود: با سند درمان 1404 نسل جدید سطح بندی خدمات کشور .که نقشه راه 10 ساله سلامت کشور است تبیین می‌شود و من امیدوارم با این نسل جدید سطح بندی بتوانیم با تکیه بر داشته‌های داخلی و منابع فیزیکی شاهد گسترش خدمات سلامت را در کشور باشیم. 

آقاجانی بیان کرد: نسل نوين اعتباربخشى با دانش بومى و تلاش قريب به دو سال با ٩٠٠ سنجه و هفت فاز اجرايى شد. تا امروز اعتباربخشى ١٥٠ بيمارستان انجام شده و تا ارديبهشت ماه همه بيمارستان ها اعتباربخشى خواهند شد.

وی تصریح کرد: بيمارستان ها از لحاظ كيفى به ٤ دسته تقسيم مى شوند. اميدواريم سال ٩٦ اعتباربخشى را از بيمارستان ها به ساير مراكز مثل دى كلينيك ها گسترش بدهيم، توانمندسازى مديران بيمارستان در برنامه جامعى با كمك سازمان بهداشت جهانى از دو سال پيش تدارك ديده شد و مدرسين با كمک اساتيد داخلى و خارجى آموزش ديدند، اين برنامه هفت سرفصل دارد كه آغاز شده و كل دوره شش ماه طول خواهد كشيد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار