در برنامه تیتر امشب مطرح شد؛

ضرورت احیای سفره های زیرزمینی به منظور پیشگیری از فرونشست ها/کاهش تلفات توزیع برق به 11 درصد

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: بحران آبی به معنی خالی شدن سفره های زیرزمینی است که منجر به فرونشست زمین می شود و رفع آن نیازمند مدیریت صحیح در این حوزه است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،رحیم میدانی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در برنامه تیتر امشب در خصوص دستاوردهای حوزه آب وزارت نیرو اظهار داشت:مهمترین اقدام دولت یازدهم در این بخش حرکت در مسیر اجرای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه آب است که اگر به درستی اجرا شود به توسعه پایدار خواهیم رسید.

وی ادامه داد در بند 1 این سیاست های ابلاغی بر ایجاد نظام جامع مدیریت در کل چرخه آب تاکید شده است.

تصریح کرد: نخستین گام در جهت اجرای این سیاست ها ، تشکیل جلسات شورای عالی آب به ریاست رئیس جمهور بوده و تصمیمات مهمی همچون ضرورت احیای سفره های زیرزمینی را در بر داشته است که به بهبود کیفیت و کمیت آب و همچنین پیشگیری از فرونشست زمین کمک می کند.

وی تاکید کرد:معضل بزرگ در کشور ما فرونشست سطح آبهای زیرزمینی است که متاسفانه با مدیریت اشتباه در سالهای گذشته این سفره های زیرزمینی خالی شده و همین امر موجب فرو نشست زمین می شود و یکی از طرحهای مصوب ما در شورا این بود که بیلان منفی این سفره ها را در طول برنامه ششم جبران کنیم.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت:از سال 92 تا 96 حدود 14 درصد در زمینه مسائل عمرانی رشد داشته ایم؛در کشور بالغ بر 300 سد داریم که با همین گنجایش موجود،  آب کشو را تامین می کنیم.

میدانی تصریح کرد: سد سازی لازم است اما باید به مسائلی چون مولفه زیست محیطی نیز پایبند باشیم،خالی شدن سفره های آب زیرزمینی به معنی ناپایداری است که باید برای آن فکری شود.

وی افزود: نظارت بر نوع کشت محصولات کشاورزی برعهده جهاد کشاورزی است که موظف است با توجه به اقلیم و منابع آب و خاک هر منطقه، الگوی کشت محصولات مناسب را طراحی کند؛ براساس آخرین اخبار این الگوی بهینه کشت تا 1 سال و نیم دیگر طراحی و ارائه می شود که تا آن زمان باید آب به صورت حجمی به این بخش تعلق بگیرد.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت:بحران کم آبی مربوط به یکسال و دو سال نیست بلکه مسئله تامین آبهای زیرزمین است که باید منابع آبی را مدیریت کرد زیرا بارندگی های اخیر که اتفاقا خوب هم بوده نتوانسته جلوی خشکی دریاچه ها و تالاب ها را بگیرد.

بر اساس این گزارش هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در حوزه برق و انرژی در ادامه برنامه اظهار داشت:ایران در رتبه 14 نصب نیروگاه برقی در دنیا قرار دارد و پس از برجام تمایل به سرمایه گذاری در حوزه برق کشور افزایش یافته است به گونه ای که در این مدت قرارداد احداث 10 هزار مگاوات به ارزش 5 میلیارد دلار به امضا رسیده است.

فلاحتیان از افتتاح اولین نیروگاه خورشیدی در همدان خبر داد و گفت: در این نیروگاه به انرژی های تجدید پذیر توجه ویژه ای شده است.

وی افزود: ایران دارای 76 هزار مگاوات ظرفیت تولید برق است و تا 90 درصد در زمینه تولید و انتقال و توزیع برق خودکفاست و اینک جزء 5 کشور دنیاست که که نیروهای خود را تولید و به دیگر کشورها صادر می کند.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: ما در حال حاضر در زمینه خدمات مهندسی و برق رتبه اول را داریم و 3 میلیارد دلار صادرات در این حوزه نیز داریم و به کشورهای عراق و سوریه و اتیوپی و سریلانکا و ... ظرفیت نیروگاهی صادر کرده ایم.

وی ادامه داد: با وجود تحریم ها توفیقات زیادی در صنعت برق داشته ایم و در آینده نزدیک در زمینه تولید و انتقال و و توزیع برق در رده اول خواهیم بود.

فلاحتیان گفت: به مناسبت 22 بهمن ، 22 خبر را به اطلاع مردم می رسانیم،از ابتدای سال تا کنون 1900مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی در مدار قرار گرفته و تا پایان سال نیز حدود200 مگاوات به ظرفیت نیروگاهی اضافه خواهد شد؛ به طور مثال برق بهبهان خوزستان و ماهشهرو نیروگاه سمنگان و گل گهر در استان کرمان هم بزودی افتتاح خواهند شد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت:  در دولت یازدهم تاکنون 7 هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار شده و تا قبل از تابستان 96 نیز 300 مگاوات جدید به نیروگاه برق کشور اضافه می شود.

فلاحتیان تصریح کرد:در این راستا تمامی روستاهای بالای 10 خانوار برق رسانی شده اند و جشن برق رسانی به همه روستاها در 45 روز آینده برگزار خواهد شد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: همچنین تلفات توزیع برق از 15/5 درصد به 11 درصد رسیده است.

وی افزود: ما دارای توربین های ساخت داخل هستیم و در آینده توربین های کلاسه ای را هم تولید می کنیم؛ همچنین برای اولین بار توربین های بادی مگاواتی را هم در کشور تولید شده است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار