علائم شایع مانند جوش آوردن خودرو، تغییر نامنظم آمپر آب و نشت مایع خنک کننده نشانه ی وجود مشکل در ترموستات خودرو هستند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،    ترموستات در خودرو وظیفه دارد تا مایع خنک کننده را در موتور به جریان در بیاورد به همین دلیل به طور باور نکردی در عملکرد موتور خودروی شما اثر دارد. زمانی که موتور گرم نیست ترموستات بسته می شود. هنگامی که موتور گرم می شود و دمای لازم برای عملکرد بی نقص را به دست میاورد یک سنسور درون ترموستات باعث باز شدن آن می شود و اجازه می دهد تا مایع خنک کننده به جریان در بیاد تا دمای موتور بیشتر از حد نیاز افزایش نیابد بنابراین آب در موتور به چرخش در می آید. این جریان مایع خنک کننده ( در ارتباط با دیگر اجزای مختلف سیستم خنک کننده) باعث می شوند درجه ی حرارت موتور در حد مطلوب باقی بماند و عملکرد موتور را در بهترین حالت نگه می دارند.
 
باز و بسته شدن ترموستات در زمان درست برای حفظ درجه حرارت موتور بسیار حائز اهمیت است. در صورتی که ترموستات در حالت بسته گیر کند، هیچ راهی برای مایع خنک کننده وجود ندارد که از رادیاتور خارج شود در نتیجه دمای موتور بسیار افزایش خواهد یافت. به همین ترتیب، اگر این اتفاق برعکس بیفتد یعنی ترموستات در حالت باز گیر کند، مایع خنک کننده به طور مداوم به جریان در می آید و در نتیجه دمای موتور خودرو به سطح مطلوب نمی رسد که باعث ایجاد مشکل در عملکرد موتور می شود. نشانه های مختلفی وجود دارد که نشان دهنده ی وجود مشکل در ترموستات است و وجود مشکل را به شما هشدار می دهد.
 
١- دمای موتور خودرو خیلی بالا است و خودرو جوش می آورد.
 
اولین نشانه ی ترموستات خراب، بالا رفتن درجه ی آب به محدوده ی قرمز و جوش آوردن خودرو در ١٥ دقیقه ی اول حرکت خودرو است. اغلب این اولین نشانه ای است که ترموستات به درستی کار نمی کند.
 
٢-تغییر دما نامنظم
 

تغییر دمای نامنظم موتور و نوسانات عقربه ی درجه ی حرارت آب، به مرور زمان باعث عملکرد ضعیف موتور می شود. در این مورد شما مشاهده می کنید که درجه ی حرارت موتور به طور غیر طبیعی کاهش می یابد و در مدت زمان کوتاه ی به طور غیر طبیعی افزایش می یابد.
 
٣– نشت مایع خنک کننده در هوزینگ ترموستات یا در زیر وسیله ی نقلیه

 
نشانه ی دیگر نشت مایع خنک کننده است که بر اثر خرابی ترموستات رخ دهد، زمانی که ترموستات اجازه نمی دهد مایع خنک کننده به جریان در بیاید و مایع خنک کننده در حالت بسته ی ترموستات گیر کرده است. نشت مایع خنک کننده می تواند در موقعیت های مختلفی خود را نشان دهد، اما بیشتر در اطراف هوزینگ ترموستات دیده می شود. این مشکل باعث می شود تا با گذشت زمان شلنگ های سیستم خنک کننده نشتی پیدا کنند و در نتیجه شما مشاهده می کنید که خودروی شما شنتی دارد بر روی زمین زیر خودرو مایع خنک کننده نشتی کرده است.
 
تعویض ترموستات یک تعمیر نسبتاً ارزان قیمت است. تعویض نکردن این قطعه ممکن است باعث جوش آوردن موتور شود که در نتیجه احتمال این وجود دارد آسیب های زیادی به موتور وارد کند که تعمیر این آسیب ها هزینه های گزافی دارند. اگر خودروی شما یکی از نشانه های بالا را دارد، زمان آن فرارسیده است که به یک تعمیرگاه مراجعه کنید تا مشکل خودروی شما را شناسایی کند.
 
 
منبع:دنده 6
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
یاسین
۰۴:۲۰ ۱۳ فروردين ۱۴۰۱
سلام ماشینم پژو ۴۰۵مدل ۸۹ عیبی که داره داخل شهر اصلا گرم نمیکنه وقتی داخل جاده میرم برای مسافر یا جای بعد چند دقیقه که مسیر طی میکنم میبینم امپر ماشین از جای نرمال که هست میره بالاتر و وقتی که توقف میکنم ماشین سرد میکنم و با کولر ادامه میدم ماشین امپرش نمیره بالاه اگر کولر تو مسیر خاموش کنم امپر میره بالا الان مشکل از چی است ؟
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۱۸:۰۸ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
دوست عزیز برای برادرم همین اتفاق میفتاد، چراغ قرمز صفحه کیلومتر روشن میشد و فن به شدت کار میکرد، بخاری ماشین سرد بود، یا کمی گرم.
مکانیک برای جلوگیری از واشر زدن کلا ترموستات رو خالی کرده بود، مواظب باشید اگه عمر واشر سرسیلندر ماشین شما کم شده باشه، بعد از نصب ترموستات حتما به مکانیک بگید، برای برادرم یک روز بعد واشر زد و بخاطر آخر بودن سرسیلندر، مجبور به تعویض شد.
هزینه کلی تعویض سرسیلندر استوک زانتیایی با لوله های موتور، ۵ تومن شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۵ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
سلام من ی پراید ۹۰دارم ۴تاترموستات عوض کردم بهترین مارک انداختم بازم جنت بالا و پایین رادیاتور سفت و بعد از فن زدن ماشین یکم بهتر میشه مال چیه.ترموستات ۸۲
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۳ ۰۶ دی ۱۴۰۰
سلام ماشین من روا ۸۷هست تازه تعمیر شلنگ بالای رادیاتور باد میکنه بعصی صبحها باسردی سررادیاتو بازمیکنم اب میادبیرون علتش چیه ممنون میشم
Iran (Islamic Republic of)
محمدی
۲۱:۳۲ ۱۹ دی ۱۳۹۹
ماشین پژو 405 تیوفایو دارم تو زمستان که ماشین روشن میشه دمای اب میره بالا تا خط اول بخاری گرم هست در حال حرکت تو سرعت کاملا امپر میاد پایین وبخاری سرد میشع علت کجاست میشه ترموستات خراب باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۹ ۰۸ دی ۱۴۰۰
صد در صد ترموستات خرابه
Iran (Islamic Republic of)
ابرام
۲۳:۵۷ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
سلام پراید نیمه انژکتور دارم امروز امپر ابش تقریبا تا انتها رفت فن روشن شد ماشین و در حالت درجا گذاشتم تا خنک شود ولی بعد از گذشت تقریبا۱۵ دقیقه رادیاتور از قسمت بالا ترکید چرا
Iran (Islamic Republic of)
بلوچ
۱۸:۴۸ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
سلام دوستان من یه پراید مدل نود دارم آمپر گرما نشون نمیده اما وقتی لامپ ها استپ پایین روشن می کنم آمپر تا آخر می‌ره بالا بمحض خاموش کردن لامپ ها یا تعویض استپ به بالا دوباره آمپرش میاد پایین لطفاً اگه کسی از این مشکل سر درمی‌آورد یا همچین تجربه ای داره لطفاً کمک کنید چون تو بلوچستان تعمیرگاه قابل اطمینان نیست تا حالا دوباره واشر سرسیلندر سوزانده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۰ ۳۱ تير ۱۳۹۹
سلام من ترموستات ودررادیات ریو رو عوض کردم ولی بازم ماشین جوش میاره واز قمقمه پس میزنه بیرون دلیل چیه ممنون از رهنمایتون
Iran (Islamic Republic of)
بهنام
۱۲:۴۲ ۲۷ تير ۱۳۹۹
سلام،ماشینم 405 مدل 83 هستش چند روزی هم هست سرسیلندر کامل با همه چیزشو عوض کردم ، آمپر ماشین من یهو دوتا خط میاد بالای خط وسط چند ثانیه حدود (15 ثانیه) بعد میاد پایین یک خط زیرخط وسط،ر ترموستات هم در آوردم باز هم همینجوری هست فشنگی سبز آب با سوکتش هم عوض کردم بازم همینجوریه رله های فن هم عوض کردم باز هم همینجوریه اطلاعاتی راجب این موضوع دارین ؟!!!!؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۵ ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
فشنگی فن رو عوض کن شما ک فشنگی اب عوض کردی فشنگی فن هم عوض کن
Iran (Islamic Republic of)
مهدی س
۱۸:۵۹ ۲۵ خرداد ۱۳۹۹
سلام.ماشین من پارس ۹۱ هستش. ۱۰ روز پیش واشر سر سیلندر عوض کردم تا امروز مشکلی نداشت.امروز آمپر خیلی رفت بالا جوش آورد .بعد گفتن از ترموستات هستش.ترموستا ۷۵ نو انداختن هوا گیری کردن تا یکساعت خیلی خوب بود ولی باز دیدم کم کم رفت بالا جوش آورد..فن هام هم هردو کار میکنن..در ضمن آب خالی فعلا ریختم تو رادیاتور گفتم تا درست بشه بعد ضد یخ بریزم...میشه لطفا راهنمایی کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۵۴ ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
ماشین پژو۴۰۵ وقتی ۱۰ کیلومتر رفتی ماشین خاموش میکنی چند دیقه ای که دوبار میخوای روشن کنی امپر خیلی بالا میره کولر که زدی یواش یواش میاد پایین مشکل چیه
Iran (Islamic Republic of)
Ayuob d
۱۹:۱۹ ۱۳ بهمن ۱۳۹۸
بسیار عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۱ ۱۳ آبان ۱۳۹۸
سلام ترموستات ماکسیما کجا قرار داره لطفااگه امکانش هست عکس موتور برام بفرستید روی عکس نشان دهید.در ضمن داخل موتور ماکسیما چندتا ترموستات داره با کمال تشکر فراوان
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۵۰ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
وقتی امپر در سربالای بالا میره یا رادیادت لوله هاش گرفتست یا شمع حرارت خرابه
Iran (Islamic Republic of)
علی رضا
۱۹:۰۶ ۰۶ مرداد ۱۳۹۸
سلام ی پراید کاربرات دارم امپراب ماشین روی اخرین نقطه مونده حالت برعکس نشون دادن دمای اب داره ربطی به ترموستات داره یا امپرابش خراب شده بعد تومسیرهای طولانی هم جوش میاره ولی داخل شهر هیچ مشکلی نداره
Iran (Islamic Republic of)
جمشیدحیدری
۲۲:۱۳ ۲۱ تير ۱۳۹۸
باسلام من یه پیکان وانت دارم تعمیرکامل کردم سیلندورینگ پیستون وعوض کردم رادیات چهارلول گذاشتم ولی بازجوش میاره یه مشکل دیگم داره امپرم یامیچسبه یامیادپایین میمونه میشه امپرم خراب باشه ترمستاتم عوض کردم
۱۲۳
آخرین اخبار