واشنگتن پست: ترامپ در تلاش برای عقب راندن ایرانی است که بیش از همیشه قدرت دارد

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی به افزایش قدرت ایران و تلاش بیهوده "دونالد ترامپ" برای متوقف کردن این کشور اذعان کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی واشنگتن پست در گزارشی نوشت: "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا، تصور می‌کند اگر درمورد ایران به سختگیری بپردازد، در دوستی با متحدان عرب به موفقیت بزرگی دست یافته است؛ اما این اقدام به معنی آغاز یک تقابل نظامی با دشمن دیرینه آمریکا است که هم‌اکنون در قدرتمندترین دوران خود طی 40 سال اخیر قرار دارد.

اعضای کابینه ترامپ هرکدام به نوعی مخالفت خود را درمورد تعامل با ایران مطرح کرده و از مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای هستند. کابینه ترامپ اعلام کرد ایران تحت نظارت شدید آنها قرار دارد و احتمالا سیاست‌هایی که "باراک اوباما"، رئیس جمهور آمریکا، در قبال این کشور در پیش گرفته بود همگی لغو خواهند شد. برخلاف اوباما که بر حفظ توافق هسته‌ای و برقراری یک تعامل دیپلماتیک با ایران تاکید داشت، دولت ترامپ از ایجاد تنش نظامی با ایران هیچ ابایی ندارد.

بسیاری از کشورهای منطقه خلیج فارس پیش‌بینی می‌کنند همان تنشی که در زمان "جرج دبلیو بوش" بر منطقه حاکم بود و سایه جنگ ایران و آمریکا گریبان عراق را گرفت، این بار از سوی ترامپ در حال تکرار است. سیاست‌های ترامپ نیز همانند جرج بوش به افزایش تنش‌ها میان سنی و شیعه ختم می‌شود و اسرائیل به عنوان مهمترین متحد منطقه‌ای آمریکا بار دیگر نبردی نظامی را علیه حزب‌الله لبنان آغاز می‌کند.

شرایط سیاسی در زمان ریاست جمهوری جرج بوش با دونالد ترامپ تا حد زیادی به یکدیگر شباهت دارد؛ اما تفاوت عمده‌ای که میان این دو بازه زمانی می‌توان یافت، قدرت گرفتن دور از انتظار ایران است. ایران به توانمندی‌های نظامی فراوانی دست یافته و از 6 سال گذشته که در جهان عرب همواره درگیری و تنش وجود داشت به تقویت نظامی خود پرداخته است.

"نیکولاس هراس"، کارشناس مرکز "نیو اَمریکن سکیوریتی"، در این باره گفت: شرایط به گونه‌ای تغییر یافته که اگر خواستار مقابله با ایران یا اعمال فشار بیشتر علیه این کشور باشید، متوجه خواهید شد وارد یک تقابل نظامی با آینده‌ای مبهم شده‌اید. تقابلی که اثرات مخربی بر اقتصاد جهانی وارد می‌کند و بسیاری از متحدان آمریکا و یا مردم این کشور قادر به تحمل آثار منفی این نبرد نظامی نخواهند بود.

واشنگتن پست در ادامه این گزارش نوشت: به موجب توافق هسته‌ای که میان ایران و کشورهای گروه 1+5 در سال 2015 امضا شد، این کشور از ساخت، توسعه و یا دسترسی به سلاح اتمی منع شده است. اما ایران محدود به توافق هسته‌ای نشد و در حال توسعه توان موشکی خود است. آزمایش‌های موشکی ایران نشان می‌دهد این کشور به راحتی می‌تواند پایگاه‌های آمریکا در منطقه و یا متحدان آمریکا را هدف قرار دهد. ایران شبکه‌ای از متحدان منطقه‌ای را در کنار خود گردآورده که این کشور را به قدرتمندترین بازیگر منطقه‌ای تبدیل کرده است. ایران هم‌اکنون در اوج قدرت و نفوذ منطقه‌ای قرار دارد بطوریکه از تهران تا دریای مدیترانه تحت تسلط این کشور قرار گرفته است؛ از مرزهای ناتو در اروپا گرفته تا مرزهای اسرائیل و جنوبی‌ترین قسمت‌های شبه جزیره عربی.

موسسه مطالعات جنگ در گزارش هفته گذشته اذعان کرده بود برای نخستین بار در طول تاریخ، ایران ظرفیت‌های نظامی خود را صدها مایل از مرزهای این کشور فراتر برده است. این توان نظامی ایران را کشورهای بسیار اندکی در جهان دارا می‌باشند و به طور بنیادی محاسبات راهبردی و توازن قدرت را در منطقه خلیج فارس تغییر می‌دهد.

واشنگتن پست در پایان به کمک‌های ایران در سوریه، عراق و یمن اشاره کرد و نوشت: حتی اگر ایران نیروی نظامی به این کشورها اعزام نکند باز هم متحدان بسیاری در اختیار دارد که حاضر باشند تحت امر این کشور به دفاع از دولت "بشار اسد"، رئیس جمهور سوریه، و یا نیروهای شیعه در عراق و یمن بپردازند. تاکنون موفقیت ایران در این سه کشور بیشتر از موفقیت ائتلاف آمریکا بوده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۱ ۱۸ بهمن ۱۳۹۵
به کوریه چشم دشمنان ایران وسپاه عزیز.مامیتوانیم وتوانستیم وخواهیم درفضاواتم نیزقدرتمندترشویم ان شاالله
آخرین اخبار