کرمانشاه؛

آغاز واکسیناسیون رایگان 120 هزار راس دام سنگین

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه از آغاز واکسیناسیون رایگان 120 هزار راس دام سنگین در کرمانشاه علیه بیماری‌های تب برفکی و لمپی اسکین خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛  مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه از آغاز واکسیناسیون رایگان 120 هزار راس دام سنگین در کرمانشاه علیه بیماری‌های تب برفکی و لمپی اسکین خبر داد.

دکتر نادر پرور گفت: پیش بینی می شود در این طرح که بصورت رایگان انجام می شود، بالغ بر 120 هزار راس دام سنگین علیه دو بیماری تب برفکی و لمپی اسکین واکسینه می شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه بیماری ویروسی لمپی اسکین را از بیماری‌های با سرعت انتشار بالا در جمعیت دام سنگین (گاو و گوساله) دانست که در صورت بروز با ایجاد تب، ندول و زخم‌های پوستی، کاهش تولید، تلفات دام و ... خسارات اقتصادی قابل توجهی به صنعت دامپروری وارد می کند.

پرور با اشاره به اینکه لمپی‌اسکین از بیماری‌های اگزوتیک (خارجی) است و بومی کشور نمی‌باشد، ادامه داد: این بیماری در سال 93 وارد کشور ما شد و استان کرمانشاه نیز از خرداد 93 درگیر بیماری شد، اما خوشبختانه با اقدامات کنترلی و مقابله‌ای مناسبی که صورت گرفت از آن سال تاکنون مورد دیگری از بیماری در استان نداشتیم.

وی عمده ترین راه انتقال این بیماری به دام را گزش حشرات عنوان و بیان کرد: سال گذشته کلیه جمعیت دام سنگین استان علیه بیماری لمپی اسکین واکسینه شد.

پرور تب برفکی را نیز یک بیماری ویروسی واگیردار ویژه حیوانات زوج سم اهلی و وحشی برشمرد و افزود: این بیماری در ایران بومی بوده و مهمترین بیماری دامی محسوب می‌شود که در اسامی محلی به طبقه، شلگه و... معروف است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه در خصوص علائم این بیماری نیز گفت: تب، آبریزش دهان و بینی، لنگش، بی اشتهایی و کاهش تولید از علائم این بیماری است.


انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.