نبود شناخت کافی نسبت به رشته جراحی فک و صورت/ بالابودن پتانسیل کار تیمی در این شاخه

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: شناخت کافی نسبت به این رشته از سوی بیماران و همکاران سایر رشته‌ها وجود ندارد و بیماران خیلی دیر به جراحان این شاخه ارجاع داده می‌شود.

نبود شناخت کافی نسبت به رشته جراحی فک و صورت/ بالابودن پتانسیل کار تیمی در این شاخهبیژن موحدیان عطار دانشیار و مدیر گروه جراحی دهان ، فک و صورت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به این که ارتباطات بین رشته‌ای در شاخه فک و صورت بسیار زیاد و پررنگ است، اظهار داشت: یکی از شاخصه‌های رشته  فک و صورت این است که نزدیکی با سایر رشته‌ها و گاهی اوقات نیز همپوشانی با آنها دارد که از نظر ما این همپوشانی عیب نیست و باید کارگروهی را پررنگ‌تر کنیم زیرا در این شاخه پتانسیل بالایی برای انجام کار تیمی وجود دارد.

وی با اشاره به این که بیشترین همپوشانی را با رشته گوش و حلق و بینی و جراحی پلاستیک داریم، افزود: این شاخه با کل رشته‌های پزشکی از جمله گوش و حلق و بینی ، چشم پزشکی، جراحی پلاستیک، جراحی مغز و اعصاب و سایر رشته‌ای فوق تخصصی دندانپزشکی ارتباط برقرار می‌کند اما یکی از معضلاتی که با آن مواجه هستیم عدم شناخت کافی نسبت به این رشته از سوی بیماران و همکاران سایر رشته‌ها است.

وی با بیان این که در بسیاری از موارد بیمار دیرهنگام به جراحان دهان و فک و صورت ارجاع داده می شود، تصریح کرد: این امر موجب می‌شود تا همکاران ما نتوانند کار زیادی را برای بیمار انجام دهند در حالی که اگر در مواردی مانند سردردهای مزمن ، اختلالات خواب یا  تومورها و شکستگی‌های فک و صورت، ارجاع بیمار سریع و به موقع صورت گیرد کارهای درمانی بهتری می توان انجام داد.

موحدیان ارائه خدمات درمانی جراحی دهان و فک و صورت را برای تمام رده های سنی عنوان کرد و اذعان داشت :  کسانی که از بدو تولد شکاف کام و لب دارند  تا افرادی که در سن بلوغ یا بالاتر با اختلالات فکی ، تروما و شکستگی مواجه می شوند نیازمند دریافت خدمات درمانی جراحان دهان  و فک و صورت هستند .

وی در خصوص پوشش بیمه ای خدمات جراحی دهان و فک وصورت تصریح کرد : در سال های اخیر بیمه ها متوجه شدند که جراحی های ارتوگناتیک که برای اصلاح روابط فکی انجام می شود نه تنها در زیبایی صورت افراد نقش دارد ، بلکه سبب بهبود توان و عملکرد جویدن و صحبت کردن هم می شود لذا در خیلی از موارد خدمات تحت پوشش بیمه قرار می گیرند.

دبیر علمی پانزدهمین کنگره بین المللی جراحان دهان ، فک و صورت با اشاره به این که توانایی و سطح علمی جراحان ایرانی در حد بهترین کشورهای پیشرفته دنیا است ، ابراز داشت: شاید به لحاظ استفاده از تجهیزات و فناوری با توجه به تحریم ها و مسائل مالی کمی عقب تر از کشورهای پیشرفته باشیم اما از نظر عملی بیماران راضی هستند و درمان های خوبی برای آن ها انجام می شود.

 وی برگزاری کنگره های بین المللی را در راستای این هدف عنوان کرد و گفت :  با برگزاری این کنگره ها و تبادل اطلاعات با اساتید خارجی این رشته می توانیم جایگاه خود را ارتقا داده و به روز باشیم و مطلع شویم کدام تکنولوژی و فناوری وارد بازار کار شده است .

به گفته موحدیان سرعت پیشرفت تکنولوژی بالا است، بنابراین ضرورت دارد جراحان دهان و فک و صورت با روش ها و تجیهزات روزدنیا آشنا باشند همانطور که اکنون با وجود تمامی کاستی ها پیشرفته ترین اعمال جراحی را برای درمان بیماران خود انجام می دهند.

وی با اشاره به این که باید به جراحی دهان و فک و صورت چند وجهی نگریست، اظهار داشت : یکی از اهدافی که در این کنگره و انتخاب سخنرانان دنبال کردیم این بود که به بعد بین رشته ای  فک وصورت توجه شود زیرا در فیلد وسیعی قرار دارد و محدود به فانکشن جویدن غذا نمی شود.

دبیر علمی پانزدهمین کنگره بین المللی جراحان دهان ، فک و صورت کارگروهی را به عنوان شعار اصلی این کنگره اعلام کرد و یادآورشد : معتقدیم کارگروهی باید پر رنگ شده و نگاه جدیدتری در رشته پزشکی به آن داشته باشیم زیرا با کار تیمی می توان خدمات مطلوبتری را به بیماران ارائه داد .

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار