انتظار گرم‌تر شدن روابط مصر و آمریکا در دوره ترامپ/ روابط سیسی و ترامپ به کدام سمت سوق پیدا می‌کند؟

خبرگزاری رویترز به بررسی تغییر لحن قاهره در مورد روابطش با آمریکا پرداخت.

انتظار گرم‌تر شدن روابط مصر و آمریکا در دوره ترامپ/ روابط سیسی و ترامپ به کدام سمت سوق پیدا می‌کند؟
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری رویترز در تحلیلی به قلم لین نویهد و یارا بویومی از قاهره و واشنگتن نوشت: تماس های تلفنی دوستانه، دعوت به کاخ سفید، تمرکز بر ستیزه جویی با تکفیری‌ها و آنچه که دونالد ترامپ آن را «نوعی ساختار مشابه» می نامد زمینه را برای دوره جدیدی از روابط گرمتر بین آمریکا و مصر که می تواند مقدمه ای برای حمایت های نظامی و سیاسی بیشتر آمریکا از مصر باشد، آماده کرده است.

این تحسین دو جانبه (ترامپ نسبت به رئیس جمهور مصر و سیسی نسبت به ترامپ) به ملاقاتی در سازمان ملل در ماه سپتامبر و زمانی برمی‌گردد که ترامپ که در آن زمان نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود زمینه های مشترکی با خط مشی عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر در مورد افراط گرایی پیدا کرد. ترامپ این ژنرال سابق را که گروههای مدافع حقوق بشر او را متهم می کنند سرکوبگر و مستبد است یک «شخص جالب» توصیف کرده است.

سیسی که اولین مقام خارجی بود که در همان روز پیروزی به ترامپ تبریک گفت ماه گذشته و زمانی که ترامپ تازه سوگند یاد کرد، شهروندان هفت کشور عمدتا اسلامی را از ورود به خاک آمریکا منع کرد جواب این تبریک خود را گرفت.

مصر که نامش جزو این هفت کشور نبود از اظهارنظر علنی علیه این ممنوعیت از طرف کشورهای اسلامی خودداری کرد. این سکوت به اندازه ده‌ها کتاب در مورد تغییر لحن قاهره در مورد روابطش با آمریکا حرف داشت.

برای ترامپ، سیسی فرد سازش ناپذیری است که با سرنگون کردن اخوان المسلمین به قدرت رسیده است و در حال مبارزه با داعش در شمال سینا و در مرزهای مصر با لیبی است.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، می گوید: «لحن دولت ترامپ در قیاس با دولت اوباما بسیار به سمت حمایت از سیسی بوده است. من انتظار دارم این روابط بسیار نزدیکتر شود.»

مصر یکی از نزدیک ترین متحدان خاورمیانه ای واشنگتن است و کمک های نظامی آمریکا از زمان توافق صلح تاریخی مصر در سال 1979 با اسرائیل همواره در اختیار قاهره قرار گرفته است. کانال سوئز که یکی از شلوغ ترین آبراه‌های جهان است در مصر قرار دارد و ثبات این پرجمعیت ترین کشور عرب یک اولویت برای آمریکاست اما روابط راهبردی دو کشور در زمان اوباما و زمانی تیره شد که او برای مدتی کوتاه کمک های واشنگتن به قاهره را بعد از آنکه سیسی یک رئیس جمهور منتخب را سرنگون کرد به حال تعلیق درآورد.

در مقابل، در حالی که چند هفته از ریاست جمهوری ترامپ نگذشته است کاخ سفید از مدتی قبل در حال بررسی اعلام اخوان المسلمین به عنوان یک گروه تروریستی بوده است امری که قطعا با استقبال سیسی روبرو خواهد شد که اوباما او را به علت سرکوب این قدیمی ترین گروه مصری محکوم کرده است.

مقامات مصری و آمریکایی می گویند دولت ترامپ احتمالا درصدد کاهش شروط اعمال شده از طرف اوباما در مورد پرداخت 1/3 میلیارد کمک نظامی سالانه آمریکا به مصر خواهد بود.

مقامات دو کشور و تحلیلگران انتظار جهشی قابل توجه و یک‌شبه را در حجم کمک های نظامی آمریکا به مصر ندارند اما می گویند روابط دو کشور همگراتر شده و در جهت حمایت از طرف مقابل حرکت می کند.

یک مقام دولت مصر که نخواست نامش فاش شود هم اظهار داشت: «در حکومت اوباما مشکلاتی وجود داشت.»

این مقام افزود: «موقعی که دولت‌ها اهداف مشترک داشته باشند همکاری‌ها آسان تر انجام می گیرد. ارتش استخوان بندی این روابط را تشکیل می دهد. ما دشمن مشترکی داریم که تروریسم است.»

- حمایت نظامی 
اوباما بعد از آنکه سیسی، محمد مرسی، رئیس جمهور منتخب مصر را که از مقامات اخوان المسلمین بود در اواسط سال 2013 بعد از اعتراضات مردمی سرنگون کرد کمک های نظامی به مصر را به مدت دو سال به حال تعلیق درآورد.

با این حال سیسی در انتخابات ریاست جمهوری بعدی مصر برنده شد و کمک های نظامی آمریکا به مصر در ماه مارس 2015  از سرگرفته شد اما مقررات جدیدی تدوین شد تا این اطمینان حاصل شود که این کمک برای مبارزه با تروریسم و امنیت مرزی و منطقه سینا مورد استفاده قرار می گیرد.

کنگره آمریکا هم این کمک ها را به این مشروط کرد که وزیر خارجه آمریکا تائید کند مصر در جهت تحقق یک حکومت دموکراتیک حرکت می کند.

یک مقام اطلاعات مصر می گوید: «آنچه اکنون مورد علاقه مصر است کمک های اقتصادی و نظامی است و این آن چیزی است که مصر تلاش خواهد کرد تا در پرتو نزدیکی بین سیسی و ترامپ به دست آورد. در مقابل آمریکا به دنبال استفاده از مصر به عنوان متحدی در خاورمیانه و جنگ علیه تروریسم خواهد بود.»

مقام دولت مصر که پیشتر به او اشاره شد افزود حجم کلی این کمک‌ها در طول ده‌ها سال گذشته به سختی تغییر کرده است اما واشنگتن هرگونه درخواستی را برای افزایش این کمک‌ها به دقت بررسی خواهد کرد. آنچه مصر به دست خواهد آورد تا حدی به کنگره آمریکا بستگی خواهد داشت یعنی جائیکه بعضی ها با کاهش محدودیت‌ها علیه مصر به واسطه نگرانی از اقدامات سرکوبگرانه سیسی علیه مخالفان مخالف هستند.

تیم ریسر از مشاوران سیاست خارجی سناتور دموکرات پاتریک لیهای، معاون کمیته تخصیص های سنای آمریکا می گوید:«دولت آمریکا می تواند از کنگره بخواهد از این به بعد کمک ها به مصر را مشروط نسازد و آنها می توانند افزایش بخش های مشخصی از این کمک را درخواست کنند.»  

ریسر افزود: اما اظهارات مثبت ترامپ نوعی تائید و تشویق را به سیسی برای ادامه آنچه که او انجام می دهد ارائه می کند که این امر در پاره ای زمینه ها فراتر از کمک های مالی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار