کرمانشاه؛

سوغاتی های شهر کرمانشاه

خريد سوغاتی های يک شهر يکي از جذاب‌ترين و لذت بخش‌ترين کارهايی است که مسافرين و به خصوص مسافرين نوروزی برای آن حسابی وقت می گذارند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛نان برنجی از گذشته‌های دور سوغات اصلي اين ديار بوده و اين شيريني‌هاي ريز و خوشمزه و متفاوت را خيلي‌ها مي‌شناسند و در خيلي از نقاط کشور هم مي‌توانند مشابهش را پيدا کنند، اما هيچ کدامشان طعم و مزه شيريني‌های بازار سنتي کرمانشاه را ندارند و لطف خريد نان برنجي و نان خرمايي و کاک و ديگر شيريني‌هاي کرمانشاهي به اين است که از بازار قديمي کرمانشاه ديدن کني و وقتی فروشندگان مهمان نواز کرمانشاهي نان برنجي تعارفت مي‌کنند، نان برنجي از گذشته‌هاي دور در اين استان پخت مي‌شده و هر چند در زمينه قدمت پخت اين شيريني خوشمزه اطلاعات مکتوبي در اختيار نداريم، اما شواهد موجود حاکي از آن هستند که نان برنجي پيش از 150 سال پيش و در دوره قاجار در کرمانشاه پخت مي‌شده و نخستين کارگاه توليد اين شيريني خوشمزه در بازار سنتي کرمانشاه قرار داشته است.

اين شيرين خوشمزه در گذشته تحت عنوان کلوچه برنجي و در ابعادي بزرگ تر از نان برنجي‌هاي امروزي پخته مي‌شده است.

در گذشته شاليزار‌هاي زيادي در استان کرمانشاه وجود داشته و برنج بخش زيادي از محصولات کشاورزي اين استان را به خود اختصاص مي‌داده و کرمانشاه نيز به علت قرار گرفتن در مسير جاده ابريشم و عتبات عاليات مسافرين زيادي داشته است و همين مسئله کرمانشاهي‌ها را به فکر پخت يک شيريني انداخته تا توشه راه مسافران شود.

بعدها اين شيريني در ايام نوروز هم پخت مي‌شده و رفته رفته اين شيريني به يکي از متفاوت‌ترين شيريني‌هاي سنتي کشور معروف شد.

خواص اين شيريني خوشمزه کرمانشاهي در کنار کيفيت بالاي آن سبب شده تا در اقصي نقاط دنيا مشترياني داشته باشد.

آردبرنج، روغن کرمانشاهي، زعفران، تخم مرغ، شکر و... را مواد اوليه پخت شيريني است : از سياه دانه نيز براي تزيين اين شيريني خوشمزه کرمانشاهي‌ها استفاده مي‌شود.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امیر رضا
۲۱:۳۲ ۰۳ آذر ۱۳۹۷
با سلام اگه می شه درباره ی این سوغاتی کر مانشاه کمی بیشتر توضیح دهید
آخرین اخبار