قربان‌قلی بردی‌محمدف در انتخابات ریاست جمهوری ترکمنستان پیروز شد

قربان‌قلی بردی‌محمدف با پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری، برای سومین دوره پیاپی رئیس جمهور ترکمنستان شد.

قربان‌قلی بردی‌محمدف در انتخابات ریاست جمهوری ترکمنستان پیروز شدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، قربان‌قلی بردی‌محمدف، رئیس جمهور ترکمنستان، با پیروزی در انتخابات روز یکشنبه برای سومین دوره پیاپی رئیس جمهور ترکمنستان شد. 

کمیسیون مرکزی انتخابات ترکمنستان امروز دوشنبه اعلام کرد بردی‌محمدودف موفق شد با کسب 97.69 درصد آرا، ‌در انتخابات ریاست جمهوری دیروز به پیروزی برسد.

بردی‌محمدوف 59 ساله پس از مرگ صفر مراد نیازوف، رئیس جمهور مادام العمر ترکمنستان، در سال 2006 جانشین وی شد و از آن پس با سیاست مشت آهنین اداره این کشور پنج میلیون نفری را بر عهده دارد. 

هشت نامزد دیگر درانتخابات دیروز در ترکمنستان شرکت داشتند که همگی از مدیران شرکت‌های دولتی یا معرفی‌شدگان از سوی احزاب سیاسی کاملا وفادار به دولت بوده اند. 

سال گذشته ترکمنستان قانون اساسی کشور را به گونه ای اصلاح کرد که بردی محمدوف امکان داشته باشد تا مدت معلوم بر اریکه قدرت باقی بماند. در این چارچوب محدودیت سنی 70 سال برای نامزدهای ریاست جمهوری برچیده شد و دوره ریاست جمهوری از 5 سال به 7 سال افزایش یافت. 

کمیسیون مرکزی انتخابات همچنین اعلام کرد ناظران بین‌المللی تایید کرده‌اند انتخابات ریاست جمهوری ترکمنستان در فضایی آزاد و شفاف برگزار شده است. 

گفته می‌شود کارشناسانی از سازمان های مختلف شامل سازمان ملل متحد، کشورهای مستقل عضو کامن ولث، سازمان همکاری شانگهای، ‌سازمان همکاری اسلامی، سازمان امنیت و همکاری اروپا و نیز از کشورهایی مانند آمریکا، چین، هند، ترکیه، ایران، افغانستان، کره جنوبی،‌ اتریش و ژاپن بر روند برگزاری این انتخابات نظارت داشته‌اند.  

مقامات سازمان همکاری اسلامی نیز ضمن ابراز خرسندی از میزان بالای استقبال رای دهندگان در انتخابات دیروز، پیروزی بردی محمدوف را به وی تبریک گفتند. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار