برای هر مبتلا به ایدز سالانه 52 میلیون دارو هزینه می‌شود/ بودجه سلامت آمریکا 70 برابر ایران است/ عقب افتادگی های جدی در زیرساخت‌های حوزه سلامت

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: برخی می‌گویند اگر کل هزینه سلامت ایران هم به طرح تحول سلامت اختصاص دهید کفایت نمی‌کند در حالیکه بودجه سلامت برای هر کشوری با توجه به فاکتورهای مختلف مانند وضعیت شیوع بیماری ها و امید به زندگی متفاوت است.

برای هر بیمار مبتلا به ایدز سالانه 52 میلیون دارو هزینه می‌شود/ بودجه سلامت آمریکا 70 برابر ایران استبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت در نشست خبری هفتگی خود که در وزارت بهداشت برگزار شد با طرح اين سوال كه يک كشور در حوزه سلامت چقدر بايد هزينه كند؟ گفت: كل توليد ناخالص ملى كشور ٤٢٠ ميليارد دلار است که ما حدود ٣٠ ميليارد دلار در حوزه سلامت هزينه مى كنيم.

وى ادامه داد: كشور آمريكا ٢ هزار و ٢٠٠ ميليارد دلار و بيش از ٧٠ برابر كل بودجه ما و ٧٠٠ برابر طرح تحول بودجه صرف حوزه سلامت مى كند اما بعضى ها به نادرست مى گويند اگر كل بودجه سلامت آمريكا  را ايران بياوريم كفايت طرح تحول را نمى كند.

سخنگوی وزارت بهداشت عنوان كرد: متوسط بودجه تخصيص يافته به سلامت در جهان 10.2 درصد از بودجه كل يک كشور است، اگر در كشورى در سطح ما 8.5 درصد بودجه كل به سلامت تخصيص پيدا كند بسيارى از پيوندهاى عضو در كشور نبايد انجام شود و تخت هاى مراقبت ويژه نبايد به اين ميزان باشد، در كشور ما تنها سالانه 52 ميليون تومان صرف بيماران ايدزى مى شود. 

وى با بيان اينكه تعيين ميزان اعتبار تخصيص يافته به سلامت به سياست ها و اولويت هاى كشور بستگى دارد، افزود: در كشور ما در طي ساليان متمادى هزينه مناسب در حوزه سلامت صرف نشده، پس زيرساخت هاى ما دچار عقب افتادكى است و قطعا در پنج سال آينده براى جبران اين عقب افتادگى بايد بيش از متوسط كشورهاى مشابه بودجه در اين حوزه صرف كند.

حریرچی با اشاره به اینکه کمبود پزشک و پرستار داریم، اظهار داشت: درآمد لیسانسیه های حوزه سلامت از دیگر لیسانسه ها بیشتر است.

وی بیان کرد: در کوبا پزشک صادر می کنند و در تایلند پایه پزشک عمومی 700دلار است و پزشک تمام وقت 1300 دلار دریافت می کند البته در انگلیس پزشک عمومی 7500 دلار ماهانه دریافتی دارد.

زیرساخت‌های حوزه سلامت دچار عقب‌افتادگی جدی است
حریرچی گفت: اگر بخواهیم درخصوص اینکه آیا هزینه‌ای که در کشور برای حوزه سلامت می‌شود مناسب است یا خیر اظهارنظر کنیم باید سه عامل را در نظر بگیریم ابتدا باید بگویم که در کشور ما در سالیان متوالی در حوزه سلامت هزینه مناسبی صورت نگرفته یعنی زیرساخت‌های کشور در حوزه سلامت دچار عقب‌افتادگی جدی هستند، مثلا با کمبود پزشک و پرستار مواجه هستیم، پس در 5 سال آینده برای جبران عقب‌افتادگی‌های کشور باید از متوسط کشورهای مشابه و نسبت به گذشته خود باید هزینه بیشتری صورت گیرد.

قائم مقام وزیر بهداشت تصریح کرد: عامل بعدی در نظر گرفتن متوسط پرداختی از جیب مردم است، در کشورهای دیگر پرداخت از جیب مردم 18 الی 24 درصد است و هیچ عالمی شک ندارد که سطح پرداختی از جیب مردم باید کاهش یابد. پرداختی از جیب مردم در گذشته 60 الی 50 درصد بود و هم اکنون که به 40 درصد رسیده است نیز بسیار زیاد است.

وی افزود: کاهش پرداختی از جیب مردم مستلزم افزایش پرداخت از سمت دولت و بیمه‌ها است. آیا کسی هست که بگوید پرداختی از جیب مردم نباید کاهش یابد؛ 90 الی 92درصد هزینه‌های حوزه سلامت در کشور ما از جیب مردم، دولت و بیمه‌ها است و بقیه را بیمه تکمیلی و سایرین تامین می‌کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: اینکه می‌گویند چرا هزینه بیمه‌ها و دولت بالا رفته است باید بگویم تا مادامی که هزینه حوزه سلامت در حدود معقول است (که هنوز به نظرم به این حد نرسیده است) پس افزایش هزینه کرد دولت نیز مطلوب است.

حریرچی گفت: عامل سوم این است که هزینه‌ها در حوزه سلامت مانند هر حوزه دیگری باید مناسب و به جا باشد اما نمی‌شود گفت که به دلیل ناکارآمدی باید پول آن را کم کرد هر سه این سطح سیاست‌گذاری‌های خود را دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار