سی‌ان‌ان: چرا ترامپ از مخالفت با سیاست «چین واحد» عقب‌نشینی کرد؟

وب‌سایت سی‌ان‌ان در گزارشی به بررسی دلایل تغییر غیرمنتظره رویکرد دونالدترامپ در خصوص سیاست «چین واحد» پرداخت.

سی‌اِن‌اِن: چرا ترامپ از مخالفت با سیاست «چین واحد» عقب‌نشینی کرد؟
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، سی‌ان‌ان در گزارشی نوشت: در روز دهم فوریه جهان از  محتوای ارتباط تلفنی دونالد ترامپ –رئیس‌جمهور آمریکا- و همتای چینی‌اش -شی جین پینگ- غافلگیر شد. کاخ سفید در بیانیه‌ای مکالمه آنها را «فوق‌العاده صمیمی» توصیف کرد. بسیار جالب بود که ترامپ در این تماس تلفنی بر تعهد آمریکا به سیاست «چین واحد» تأکید کرد. این در حالیست که پیش از این رویکرد ترامپ کاملاً متفاوت و نگرانی‌های زیادی را در میان مقامات چین و آمریکا ایجاد کرده بود.

تماس تلفنی ترامپ و نامه‌ی شخصی وی که دو روز قبل از برقراری این تماس برای رئیس‌جمهور چین ارسال شده بود تا حد زیادی گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال تیره شدن روابط دو کشور را پایان داد. ترامپ پیش از این از لزوم به مذاکره گذاشتن سیاست چین واحد خبر داده بود؛ اما وی در نامه مذکور از تمایل آمریکا برای بهبود روابط دو کشور نوشت.

به چالش کشیدن سیاست چین واحد از سوی ترامپ با تماس تلفنی که او با رئیس جمهور تایوان برقرار کرد، باعث شده بود همه به این مسئله فکر کنند که دو کشور در آستانه درگیری هستند. ولی به راستی دلایل اصلی ترامپ برای تغییر رویکردش و حمایت از سیاست چین واحد چه بود؟

موانع داخلی

یک توضیح محتمل این است که افزایش موانع داخلی بر سر راه ترامپ باعث شد وی به حمایت از سیاست چین واحد متقاعد شود. ترامپ در زمان برگزاری کمپین‌های انتخاباتی بدون توجه به موانع احتمالی و با بزرگ پنداشتن خود سیاست‌های تهدیدآمیز بسیاری را تبلیغ می‌کرد. ترامپ هم در داخل کشور و هم در میان سران کشورهای خارجی، بزرگ و قدرتمند به نظر می‌آمد. اما پس از اینکه وارد کاخ سفید شد و رسماً وظایف ریاست‌جمهوری را بر عهده گرفت از سوی جبهه داخلی سرخورده شد، بطوریکه سیاست‌های جدید وی با انتقاد و مخالفت مردم، رسانه‌ها و بخش‌های دیگر دولت روبرو شدند.

نتیجه چالش‌های داخلی، سرخوردگی و رنجیدن ترامپ بوده است. مطمئنا به راه انداختن جنگ با چین که حتی نتایج آن هم قابل پیش‌بینی نیست چیزی نیست که ترامپ برای رسیدن به آن تمایلی داشته باشد. پس احتمالاً ترامپ پس از بررسی سیاست‌های داخلی و خارجی کشورش و سنجش شرایط موجود حمایت از سیاست چین واحد را گزینه مطمئن‌تری یافته است.

ایستادگی چین برای متقاعد کردن ترامپ

حمایت رئیس‌جمهور آمریکا از سیاست چین واحد ممکن است نتیجه ایستادگی و تلاش دیپلمات‌های پکن باشد. آنها هم از طرق معمول و هم از روش‌های غیرمعمول برای انتقال پیام خود به ترامپ اقدام کردند.

چین به طور آشکار و در ملاء عام تلاش کرد این موضوع را برای ترامپ روشن کند که سیاست چین واحد پایه و اساس منافع این کشور است و تا هر جا که لازم باشد برای اجرای آن می‌جنگد.

پکن در کنار این اقدامات تلاش کرد به روش‌های غیرمتعارف و از طرق پنهانی، سیاست ترامپ در خصوص چین را شکل دهد. پکن کاملاً از این موضوع که ترامپ برای تعیین سیاست‌هایش به گروه محدودی از مشاوران از جمله دخترش (ایوانکا) و دامادش (جرد کوشنر) متکی است، آگاه است.

بنابراین چین تلاش کرد بر خانواده ترامپ به طور مستقیم تأثیر بگذارد تا روابط با وی را تلطیف کند. بطوریکه کمی بعد از پیروزی ترامپ در انتخابات یکی از سرمایه‌داران برجسته چین که با مقامات این دولت نیز در ارتباط بود کوشنر را دعوت و با وی ملاقات کرد. ایوانکا ترامپ نیز در 1 فوریه در اقدامی غافلگیرانه به مناسبت سال نو چینی به سفارت این کشور در واشنگتن رفت. در نتیجه باور بر این است که چین توانسته است بر جهت‌دهی رویکرد ترامپ در خصوص سیاست چین واحد تاثیرگذار باشد.

آینده روابط دو کشور چگونه خواهد بود

با اینکه تغییر رویکرد ترامپ باعث بهبود روابط چین و آمریکا می‌شود، اما آینده روابط دو جانبه آنها همچنان چالش برانگیز خواهد بود. مسائل تجاری، مشکلات مربوط به دریای جنوبی چین یا اقدامات هسته‌ای کره شمالی همچنان می‌تواند روابط دو کشور را دچار تنش کند.

پکن و واشنگتن می‌توانند قدم‌های مثبتی را برای بهبود روابطشان بردارند. برای مثال آمریکا نباید از سیاست چین واحد برای تحت فشار قرار دادن پکن در زمینه‌های تجاری استفاده کند. از طرف دیگر نیز چین باید امتیازات قابل توجهی را در این بخش در نظر بگیرد. همچنین آمریکا باید همانگونه که پیش از این اعلام کرد از راه حل دیپلماسی برای حل بحران دریای جنوبی چین استفاده کند. چین نیز باید تلاش‌های صادقانه‌ای را برای کنترل برنامه‌های هسته‌ای کره شمالی انجام دهد. با انجام چنین اقداماتی ثبات و امنیت به منطقه برمی‌گردد و روابط چین و آمریکا بهبود می‌یابد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار