ساری؛

هشدار جهاد کشاورزی مازندران به برنجکاران

شالیکاران مازندران از 20 اسفند امسال اقدام به خزانه گیری برنج کنند.

عزیزالله شهیدی فر معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با بیان اینکه به دلیل سرما ، خزانه گیری قبل از دهه سوم اسفند با خطر پذیری بالایی رو به رو است گفت : کارشناسان کشاورزی توصیه کردند شالیکاران از 20 اسفند اقدام به خزانه گیری کنند.

وی با بیان اینکه بر اساس کشاورزی فنی بهترین زمان برای خزانه گیری از نیمه اول فروردین است.افزود : حداکثر ماندگاری نشا برنج در خزانه باید 30 تا 35 روز باشد و سپس باید به زمین اصلی منتقل شود.

معاون سازمان جهاد کشاورزی مازندران علت روی آوری کشاورزان به خزانه گیری زودهنگام را گسترش کشت دوم برنج در سال های اخیر دانست و گفت : تصور کشاورزان بر این است که اگر زودتر خزانه گیری کنند ، زودتر هم می توانند کشت اول را انجام داده و به کشت دوم برسند.

عزیزالله شهیدی فر افزود : : حداکثر زمان برای عملیات نشا کاری کشت دوم تا پانزدهم مرداد است و اگر خزانه گیری از بیستم اسفند و حتی از اوایل فروردین سال آینده شروع شود ، برداشت اول قبل از مرداد ماه انجام می شود.

وی گفت: شالیکاران مازندران کشت دوم را به روش پرورش ساقه یا رتون و نشاء مجدد انجام می دهد.

وی افزود : یک میلیون و 300 هزار تن شلتوک معادل یک میلیون تن برنج سفید سالانه از 210 هزار هکتار زمین شالیزاری مازندران برداشت می شود.

معاون سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت : کشاورزان مازندران پارسال در 30 هزار هکتار از شالیزارهایشان نشاء مجدد و در 50 هزار هکتار هم پرورش رتون انجام دادند.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار