ایران بین 10 کشور حادثه خیز جهان/ سالانه 15 هزار نفر قربانی ترومای ناشی از رانندگی می‌شوند/ پژوهش در تروما ضروری است

فرمانده دانشگاه علوم‌پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ایران از جمله کشورهای حادثه‌خیز جهان است، گفت: سوانح رانندگی شایع‌ترین علت حوادث ترومایی در کشور است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امیر سرتیپ محمد‌حسین لشگری فرماندهی بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و رییس دانشگاه علوم پزشكی ارتش در نخستین همایش تروما و اقدامات پیش بیمارستانی که هم‌اکنون در سالن همایش‌های این دانشگاه در حال برگزاری است، با اشاره به اینکه ایران متأسفانه در زمره 10 کشور حادثه‌خیر جهان قرار گرفته است، بیان کرد: بطور کلی مجموعا از هر 40 حادثه ترومایی جهان 30 مورد آن در کشور ما رخ می‌دهد، آماری که حوادث و سوانح ترافیکی مهم‌ترین و شایع‌ترین علت وقوع آن را تشکیل می‌دهند.

وی تأکید کرد: طبق آخرین آمارها تقریبا به طور میانگین سالانه 15 هزار نفر در اثر سوانح رانندگی دچار تلفات ترومایی می‌شوند، اما بطور کلی علاوه بر این سوانح زلزله، سیل، سونامی، و آتش‌سوزی نیز در همه جهان به عنوان مهم‌ترین عوامل تروما خیز بعد از جنگ بشمار می‌رود.

فرمانده دانشگاه علوم‌پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: از سوی دیگر ما تجربه جنگی هشت سال دفاع مقدس را داریم و به خوبی با تروما در شرایط جنگ و بحران آشنا هستیم. علاوه بر آن همچنان تلفات ترومایی ناشی از جنگ در همسایگانی همچون عراق و سوریه مشهود است؛ موضوع مهمی که ضرورت آموزش دانشجویان علوم پزشکی را در طب نظامی برای ارائه خدمات امداد و درمان به موقع در منطقه تاکتیکی بیش از پیش می طلبد. 

امیر سرتیپ لشگری اظهار داشت: درمان در شرایط بحران و حفظ حیات با هدف کاهش مرگ و میر و معلولیت‌ها حین امداد رسانی به مصدومان موضوع بسیار مهم و حیاتی است که می تواند به طرز چشمگیری بار ناشی از تلفات تروما را چه در شرایط بحران طبیعی و چه وضعیت های غیر طبیعی بکاهد.

حمایت‌های لازم برای ارائه بودجه‌های پژوهشی به دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام می شود
امانلو سرپرست کمیته تحقیقات دانشجویی وزارت بهداشت در همایش تروما و اقدامات پیش بیمارستانی با بیان نقش و اهمیت پژوهش‌های کاربردی و شاخه‌های مختلف علوم پزشکی بسیار قابل اهمیت است، گفت: نیازی نیست همه افراد در کشور پژوهشگر شوند، بلکه به جای وجود 100 نفر محقق، حضور 5 نفر پژوهشگر کاری موثر و بسیار فعال در هر کشوری کفایت می‌کند ولی این مهم نیازمند حمایت همه جانبه و محکم از همین تعداد محدود پژوهشگران است. 
 
وی با بیان اینکه در همه دنیا بیشتر ارتش‌ها در فرآیندهای مربوط به ژنتیک و تحقیقات داروهای ضد سرطان به گونه‌ای که دستی در آتش دارند وارد شده‌اند، تاکید کرد: بنابراین در این زمینه جای تحقیق و پژوهش در حوزه تروما و پیشرفت چشمگیر برای کاهش تلفات آن موضوع بسیار مهمی است که اینک ما از دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی نظامی به ویژه دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی می‌خواهیم که رد این مورد بیشتر تحقیق و پژوهش کنند و تمام تلاشمان را برای تامین بودجه مورد نظر در این زمینه انجام می‌دهیم. 
 
تنها بیمارستان تروما کشورمان خود در شرایط بحران به سر می‌برد 
سرپرست کمیته تحقیقات دانشجویی وزارت بهداشت با بیان ضرورت تحقیق و پژوهش در بحث تروما افزود: اکنون در تهران یک قطب جامع و بیمارستان کامل ویژه تروما داریم که با ضریب اشغال تخت 120 درصدی، در شرایط بحران به سر می‌برند در حالی که با کاهش تلفات تروما و حتی رسیدن به قدرت درمان سریع آن به ویژه در شرایط بحران قطعا میزان تخریب بیمارستانی نیز در این مورد به طرز چشمگیری کاهش پیدا می کند
 
وی خطاب به دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارتش که هم اکنون در زمینه استراتژی های درمان تروما در حال کسب دانش‌های علمی و عملی ویژه‌ای هستند، گفت: شاید اگر در حین ورود حادثه پلاسکو شما آنجا بودید، این اتفاق چنین تلخ نمی‌شد. 
 
سرپرست کمیته تحقیقات دانشجویی وزارت بهداشت در خصوص نحوه حمایت پژوهش‌های کاربردی مبتنی بر تروما خطاب به دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی در همه پژوهشگران علوم پزشکی، تصریح کرد: با معاونت درمان صحبت می‌کنیم تا بتوانیم بودجه تحقیقاتی لازم در زمینه تروما و آموزش‌های موثر بر آن در اختیار تان قرار دهیم. 
 
کسی مانورها را جدی نمی‌گیرد / رزمایش‌ها پله ترقی‌اند نه تنها صرف هزینه 
 
وی بیان کرد: متاسفانه علیرغم برگزاری رزمایش‌های مختلف که قطعا برای پیشرفت عملی علوم پزشکی در شرایط مختلف بحران صورت می‌گیرد، اهمیت خاصی داده نشده و این رزمایش‌ها را جدی نمی‌گیرند. 
 
امانلو اظهار داشت: برگزاری انواع مانورها بر خلاف تصور عموم افراد نه تنها صرف هزینه بی خود نبوده بلکه مهمترین پله پرتاب و تلقی برای پیشرفت عملی رویارویی با عوامل خطر و درمان مصدومین در شرایط واقعی بحران است، زیرا با نگاهی عمیق کاملا می‌توان فهمید که وقتی کشور برای فرد شاغلی بین 30 تا 70 میلیون تومان هزینه جاری صرف می‌کند قطعا از دست دادن چنین انسانی صرفا به خاطر یک حادثه تروما نیست می‌تواند حداقل تا 30 سال جای خالی وی را در ادامه شغلش و پستی که داشته نشان دهد. 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار