دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

عراق درصدد کاهش واردات برق از ایران

کرمی پور مقدم گفت: عراق در راستای حمایت ازتولیدات داخلی خود به دنبال کاهش واردات برق از ایران است.

مهدی کرمی پور مقدم دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه صادرات گاز در قیاس با صادرات برق از صرفه اقتصادی بالایی برخوردار است، افزود: چند سالی می‌شود که عراق به عنوان بهترین مشتری برق کشور محسوب می‌شود، اما هم اکنون به دنبال کاهش این صادرات است.

وی تصریح کرد: عراق به دنبال رسیدن به خودکفایی در حوزه برق بوده به همین منظور سعی در کاهش و توقف واردات از ایران داشته است.

دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق افزود: باید این نکته را نیز در نظر داشت که در صورت توقف صادرات گاز به عراق، کشور هدف به سمت گزینه‌های دیگری از جمله قطر و ترکیه پیش می‌رود که این امر آثار مخربی را بر جای خواهد داشت.

کرمی پور مقدم تاکید کرد: عراقی‌ها به این نتیجه رسیده اند که نباید مصرف کننده باقی بمانند و در راستای حمایت از تولید داخل درصدد کاهش واردات بوده و فعال کردن نیروگاه‌های جدید هستند.

وی با اشاره به رقبای ایران در صادرات برق و گاز به عراق اظهار داشت: روسیه از جمله مهمترین کشورهای رقیب ایران در صادرات به عراق است که خطوط انتقال گاز خود را به این کشور توسعه داده، اما مراوداتی صورت گرفته تا عراق برای همیشه به عنوان یک مشتری و طرف تجاری برای کشور محسوب شود.

کرمی پور مقدم در پایان گفت: ایران اکنون به جز عراق به کشور افغانستان نیز برق صادر می‌کند، اما نمی‌توان آن‌ها را ملزم به خرید گاز یا برق کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار