حسینی دراختتامیه نخستین همایش ملی بهبود در سیستم‌های مدیریت شهری؛

شهرهای هوشمند رویکرد جدید مدیریت شهری در دنیا/بازار و بافت تاريخی منطقه ١٢منطقه حمل‌ونقل پاك و برقی می‌شود

معاون شهردار تهران گفت: اگر منصفانه به رویکرد مدیریت شهری مبنی بر تبدیل شدن تهران به شهر هوشمند نگاه شود؛ می‌توان تحقق این ایده را در پایتخت دید.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مازیار حسینی معاون شهردار تهران در مراسم اختتامیه نخستین همایش ملی بهبود در سیستم‌های مدیریت شهری با بیان اینکه توسعه شهر‌ها از جمله موضوعات مهم و زیربنایی‌است که شهرداران و برنامه ریزان شهری در کلانشهرهای مطرح دنیا به آن توجه کردند؛ اظهار داشت: برمبنای این رویکرد جدید مدیریتی، شهرهای هوشمند یا «SMART CITY» به عنوان بازوی اجرایی تحقق توسعه در شهر‌ها مطرح و تعریف شد.

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه در بررسی شهرهای هوشمند باید به تحقق شهرهای الکترونیک و موبایل شهر‌ها نیز توجه کرد، یادآور شد: مدیران شهری به این نتیجه رسیدند که برای اداره موفق کلانشهرهای خود باید سیستم مدیریت آن را در قالبی مشخص تعریف کنند به همین دلیل منابع بین‌المللی و تحقیقاتی که تا کنون در مورد شهرهای مطرح دنیا انجام شده بسیاری از شهرداران و برنامه‌ریزان شهری یک سال را به عنوان افق چشم‌انداز تحقق شهر هوشمند برای خود انتخاب کرده‌اند.
 
وی در ادامه حمل‌ونقل هوشمند را یکی از پایه‌های اصلی تحقق شهرهای هوشمند معرفی کرد و گفت: در تمام شهرهای مطرح دنیا بخش عمده تشکیل شهر هوشمند در حوزه itc یا حمل‌ونقل عمومی و مدیریت ترافیکی است کما اینکه در کنار مدیریت هوشمند ترافیکی موضوعاتی مانند خدمات هوشمند، ایمنی هوشمند، خانه‌های هوشمند، تحصیل هوشمند و غیره نیز باید ایجاد شود.

حسینی با اشاره به اینکه در بحث «itc» منابع زیادی در دنیا وجود دارد که می‌توان به عنوان طرح‌های تاثیرگذار و تجربه بین‌المللی از آن استفاده کرد، افزود: در سازمان‌های بین‌المللی توجه به مدیریت هوشمند ترافیکی به عنوان یکی از مبناهای تأثیرگذار در تحقق شهرهای هوشمند پرداخته شده است و تمام شهر‌ها در برنامه‌ریزی‌های کلان خود ۱۵ سال آینده را زمانی به عنوان افق چشم‌انداز خود انتخاب کرده‌اند.

شهرهای هوشمند رویکرد جدید مدیریت شهری در دنیا

وی با بیان اینکه شهرداری تهران نیز سال ۱۴۰۴ را به عنوان افق چشم‌انداز خود در حوزه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت هوشمند ترافیکی برگزیده است؛ گفت: براین اساس در گام نخست محدوده مرکزی و تاریخی شهر تهران را با هدف کاهش ترافیک و آلودگی هوا به عنوان محدوده استفاده از حمل و نقل پاک و استفاده از تاکسی، اتوبوس، موتور و دوچرخه برقی برگزیده‌ایم.

حسینی با اشاره به اینکه ترافیک چالش بزرگ شهرهای دنیاست، تاکید کرد: ازدحام، بی‌نظمی، حوادث و آلودگی هوا نتیجه وجود مشکل ترافیک در شهرهای مطرح دنیاست. وقتی شهری دچار ترافیک می‌شود، زمان و هزینه سفر به همان نسبت نیز بالا می‌رود.

وی با اشاره به راهکارهای حل این مشکل توضیح داد: در دنیا دو راهکار عمده برای حل مشکل ترافیک وجود دارد، نخست اینکه راه‌ها و معابر شهری افزایش پیدا کند و دومین راهکار کاهش تقاضای سفر است. در تهران نیز در یک دهه اخیر تکمیل بزرگراه‌ها براساس طرح جامع شهر تهران انجام شده و راه اندازی دفاتر خدمات الکترونیک نیز با هدف کاهش تقاضای سفر در پایتخت بوده است، اما اعتقاد داریم بهترین راهکار برای کاهش ترافیک استفاده از سیستم‌های هوشمند ترافیکی است.

شهرهای هوشمند رویکرد جدید مدیریت شهری در دنیا

به اعتقاد این استاد دانشگاه؛ در تهران چاره‌ای جز حرکت به سمت استفاده از سیستم‌های هوشمند نخواهیم داشت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار