اظهارات غیر موثق، باعث تشویش اذهان اعضای صندوق ذخیره فرهنگیان می‌شود

پس از اظهارات یک نماینده مجلس در خصوص اختلاس صندوق فرهنگیان، جوابیه ای برای تنویر افکارعمومی از سوی مسئولان این صندوق منتشر شد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیرو انتشار خبری با عنوان «دریافت اسناد تکان دهنده درباره صندوق ذخیره فرهنگیان رقم اختلاس بالاتر از ١١ هزار میلیارد است» به نقل از جبار کوچکی نژاد نماینده مجلس شورای اسلامی در تاریخ ٢٨ بهمن ١٣٩٥ در باشگاه خبرنگاران جوان، جوابیه ای به شرح ذیل جهت تنویر افکار عمومی منتشر شده است:

موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان در ماه های اخیر و به ویژه پس از آغاز فعالیت دانش آشتیانی به عنوان وزیر جدید آموزش و پرورش، اقدامات مناسبی در راستای شفاف سازی و حفاظت از اموال فرهنگیان انجام داده است، به طوری که بسیاری از نهادهای ذیربط در این موضوع ورود کرده اند و طبق اظهارات سخنگوی محترم قوه قضاییه و دادستان محترم تهران، در این ارتباط تعدادی از جمله بدهکاران بزرگ بانک سرمایه نیز دستگیر شده اند.

کارشناسان و نمایندگان سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات کشور و همچنین هیات تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی با ریاست کوچکی نژاد در ساختمان موسسه حضور داشته و مشغول رسیدگی هستند. از سوی دیگر با وجود اینکه چند ماه تا پایان نتیجه تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان باقی مانده و هنوز به طوری رسمی عدد و رقمی اعلام نشده است، طرح اعداد و ارقام متفاوت مانند ١١ هزار میلیارد و بالاتر از آن، باعث تشویش اذهان عمومی و فرهنگیان عضو موسسه می شود.

همچنین، در حالی که مانده سهم الشرکه اعضای موسسه مطابق دفاتر قانونی شامل مانده واریزی اعضا، مانده واریزی دولت و سود ناشی از فعالیت های اقتصادی تا ٣١ شهریور ١٣٩٥ حدود ٤٣٦٩ میلیارد تومان است، طرح این ادعا از سوی کوچکی نژاد مبنی بر «دریافت اسناد تکان دهنده و رقم اختلاس بالاتر از ١١ هزار میلیارد» با وضعیت و ارزش دفتری دارایی موسسه همخوانی ندارد.

طرح ادعای «تغییر ماهیت صندوق ذخیره فرهنگیان به یک صندوق خصوصی» از سوی کوچکی نژاد کاملا اشتباه است زیرا مؤسسه صندوق ذخيره فرهنگيان در تاريخ ٧/٣/١٣٧٤ در اجراي تبصره ٦٣ قانون برنامه دوم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران تاسيس شده و در اداره ثبت شركت‌ها، ثبت گرديد و در چارچوب قانون تجارت و سایر قوانین و مقررات جاری کشور فعالیت می کند.

 در اساسنامه موسسه، فرهنگیان به عنوان سپرده گذار و عضو موسسه تعریف شده اند و نه سهامدار، با این حال تغییر اساسنامه موسسه و تغییر نوع رابطه فرهنگیان با موسسه (به شکل سهامدار یا هر شکل دیگری) بر اساس روند قانونی امکان پذیر است. همچنین مدیران این مجموعه هرگاه نیاز به اصلاح اساسنامه باشد، طبق روال قانونی به این کار اقدام کرده و در این زمینه از پیشنهادات فرهنگیان و سایر کارشناسان دلسوز و آگاه استقبال می کنند.

اکنون وزیر آموزش و پرورش به عنوان مقام عالی وزارتخانه در مقام رییس هیات امنای موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان در رابطه با فعالیت های این موسسه در برابر مجلس پاسخگوست و از این نظر نیز صندوق ذخیره فرهنگیان زیر نظارت همه جانبه مجلس شورای اسلامی قرار دارد. همچنین طبق بند «د» ماده «١١» اساسنامه موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان، حسابرس مستقل و بازرس یکی از ارکان موسسه محسوب می شود که در حال حاضر به صورت بی وقفه بر فعالیت های موسسه نظارت دارد. 

تشکیل کمیته حسابرسی زیر نظر هیات مدیره، تقویت حسابرسی داخلی و امور حقوقی و قراردادهای موسسه و بازرسی ویژه مدیر عامل نیز از دیگر تمهیدات نظارتی در سطح داخلی موسسه است.

ضمن اینکه نهادهای نظارتی در سطح کلان کشور نیز به اسناد و مدارک فعالیت‌های موسسه دسترسی کامل دارند و فعالیت‌های اقتصادی موسسه از سوی سازمان بازرسی کل کشور و سازمان حسابرسی نیز رصد می‌شود. علاوه بر شرکت های تابعه، مدیران موسسه نیز گزارش سالیانه خود را به مجمع عمومی ارائه داده و در مقابل فعالیت های انجام شده، پاسخگو هستند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار