ترکان عنوان کرد:

نفت خام به قیمت صفر به پالایشگاه ها داده می شود

مشاور رئیس جمهوری گفت: عربده کشی برخی روسای کشورهایی چون ایالات متحده و انگلستان فضای بین المللی را برای ورود سرمایه خارجی به شکور مورد تعقیب قرار داده است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ترکان مشاور رئیس جمهور در ششمین کنفرانس رویکردهای نوین در نگه داشت انرژی (ایتک) اظهار داشت: سرمایه گذاری در جمموری اسلامی ایران هیچ مانع حقوقی و بین المللی ندارد اما تهدیدات غیر حقوقی، غیر روال بین المللی و عربده کشی ماجراجویان جهانی همانند برخی از روسای کشورهای ایالت متحده و انگلستان باعث شده تا فضای بین المللی برای ورود سرمایه گذار خارجی به کشور مورد تعقیب قرار گیرد.
 
مشاور رئیس جمهور با بیان اینکه جمیعت شاغل 23 میلیون نفر و جمعیت متقاضی شغل درکشور 26و نیم میلیون نفر است گفت: در سالی که گذشت با حرکت اقتصادی اعمال شده در کشور 700 هزار شغل جدید خلق شده که در نتیجه رخداد این موضوع یک سری از شغل ها از دست رفته و تعدادی شغل جدید ایجاد شده است، اما مشکل اشتغال در کشور همچنان شدید تر شده است.

ترکان ادامه داد: حداکثر توانایی کشور در وضعیت اقتصادی کنونی ایجاد 700هزار شغل است اما امسال که این تعداد شغل ایجاد شده هزار و 200 نفر متقاضی به بازار کار وارد شده استو تعدادی از اینها افرادی هستند که بازار کار را رها کرده و بعد از مدتها دوباره به این فضا بازگشته اند، بنابراین 500هزار از این متقاضیان به جمعیت بیکاران کشور اضافه شده اند، سالانه بیش از یک میلیون نفر متقاضی وارد بازار کار می شوند و فعلا باتوجه به ظرفیت کشور در ایجاد شغل هرچه مازاد بیشتر از 700هزار شغل وارد بازار کار شود پشت در مانده و به جمعیت بیکار کشور اضافه خواهد شد، بنابر این در حال حاضر تعداد بیکاران کشورمان 3ونیم میلیون نفر برآورد شده است.

وی افزود: هرچند این درصد به طور کلی نسبت به بازار کار کشور آمار بالایی نیست اما با توجه به جامعه جوانان فارق التحصیلی دانشگاهی آمار بالایی است، درحال حاضر 38 درصد از بیکاران جوانان تحصیل کرده و فارق التحصیل هستند که از این میزان نیز 53 درصد متعلق به خانم های فارق التحصیل متقاضی کار است چرا که نسبت خانم های تحصیل کرده به آقایان در دانشگاه های کشور 120 به 100 است.

مشاور رئیس جمهور تاکید کرد: بنابر این به طور کلی شرایط اشتغال کشور سخت و بد است و تنها راهکار افزایش ظرفیت اقتصادی کشور است تا سالانه بیش از 700 هزار شغل ایجاد شود و این کار هم از طریق سرمایه گذاری باید صورت پذیرد.

ترکان تصریح کرد: تا قبل از سال 84 همیشه نسبت سرمایه گذاری به تولید ناخالص داخلی 30 تا 35 درصد بوده که این میزان به تدریج کاهش و امروزه نسبت سرمایه گذاری های تولید ناخالص داخلی به 18 درصد رسیده است و طبق ارزیابی های جهانی این 18 درصد همان 80 میلیارد دلار سرمایه محسوب می شود که طبق استاندارد ها اگر قرار باشد به 420میلیارد دلار رسیده و این سرمایه افزایش یابد باید چه اقداماتی انجام دهیم، جمع سرمایه بخش خصوصی، دولتی و بودجه بانک ها 80 میلیارد دلار محسوب می شود، برای اینکه این میزان سرمایه افزایش یابد باید منابع جدید و یا پول جدید برای سرمایه گذاری وارد کشور شود که این سرمایه یا باید از بیرون اقتصاد ایران و یا از درون اقتصاد کشور تزریق شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ تحریم و مانع بین المللی و حقوقی برای ورودر سرمایه به کشور وجود ندارد تصریح کرد: اما ورود سرمایه به ایران فعلا آسان نیست، حتی برخی که تصمیم گرفته بودند برای سرمایه گذاری وارد کشور شوند به دلیل تهدیدات غیر روال برخی از روسای کشورها اعلام کرده اند که فعلا مشغول بررسی عمیق تر سرمایه گذاری در ایران هستند.

مشاور رئیس جمهور ادامه داد: بنابر این ورود مستقیم سرمایه گذار خارجی یا سرمایه ایرانیان خارج از کشور و یا فاینانس به علت شرایط بین المللی مساعد نیست.

ترکان با بیان اینکه اگر در اقتصاد ایران جای پول وجود دارد، باید آن را به اقتصاد تزریق کرده، گفت: سالانه بیش از 600میلیون بشکه نفت خام به پالایشگاه ها برای تبدیل به فرآورده ها با قیمت صفر به آنها داده می شود، هرچند بابت فرآورده های نفتی پولی می گیریم ولی بابت قیمت نفت خام چیزی به خزانه واریز نمی شود و این شاهکار است چرا که در این قسمت نیز سرمایه ای وجود دارد که می تواند به آن 80میلیارد اضافه و مشکل اشتغال را حل کند.

وی تصریح کرد: علاوه بر نفت خام 200میلیارد متر مکعب گاز طبیعی تنها با احتساب هزینه انتقال و توزیع آن هم با در نظر گرفتن 2 سنت( 70تومان) برای هر متر مکعب از مصرف کننده اخذ می شود، اینجا نیز سرمایه ای وجود دارد که می تواند به اقتصاد ایران اضافه شود در حالی که در حال سوختن است.

مشاور رئیس جمهور تاکید کرد: برای تبدیل سرمایه حاصل از گاز طبیعی و نفت خام در قانون ابزارهایی پیشبینی شده، باید راهی گشوده شود که این ظرفیت های بزرگ حاصل از ارائه 600میلیون بشکه نفت به پالایشگاه ها و 200 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی با تبدیل به سرمایه به طور بهینه استفاده شود.

ترکان تاکید کرد: چرا که بهره برداری از پارس جنوبی زمانی تمام می شود ولی مصرف انرژی ما غیرعادی است، در کشورهای صنعتی به ازای هر متر مکعب زیربنای سالانه 200کیلیو وات انرژی درشرایط سرما گرما و سایر مصارف استفاده می شود اما در کشور ما سالانه بیش از 600کیلو وات ساعت مصرف می شود که حتی بعضی مواقع این میزان مصرف به هزار کیلووات هم رسیده است.

وی گفت: کشورهای صنعتی هدفگذاری کرده اند که میزان مصرف انرژی را از 200کیلووات به 50برسانند، آیا نباید ماهم در این زمینه هدفگذاری داشته باشیم.

مشاور رئیس جمهور تصریح کرد: پیشنهاد اول من تغییر قیمت برای مصرف کننده نیست بلکه در ابتدا باید نیروگاه های کشور را که با راندمان 37 درصد کار می کند طوری ساماندهی کنیم که با افزایش راندمان و صرفه جویی در سوخت آنها سرمایه حاصل از این زمینه به سرمایه گذار ارائه شود چرا که از این بعد ظرفیت اقتصاد کشور بزرگتر شده و در نهایت مشکلات اشتغال مرتفع می شود.

ترکان ادامه داد: در مصرف خانگی هم بهتر است به ازای هر متر مکعب زیربنای مصرف انرژی را به 200کیلو وات برسانیم که در نهایت در این قسمت هم نفت و گاز بدون افزایش قیمت به مصرف کننده رسیده و صرفه جویی انجام شده در مصرف انرژی این بخش به سرمایه گذار ارائه می گردد.

وی با بیان اینکه ناوگان حمل و نقل کشور از جمله کامیون ها به ازای هر 100کیلومتر 80 لیتر سوخت مصرف می کنند افزود: این در حالی است در استاندارد جهانی کامیون ها به ازای هر 100 کیلومتر 35 لیتر سوخت مصرف می کنند بنابراین اگر کسی به عنوان سرمایه گذار این سیستم را نوسازی کند صرفه جویی انجام شده با ارائه به سرمایه گذار می تواند در وضعیت اقتصاد و اشتغال کشور بیافزاید.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار