بسته حقوقی قضایی وکیل یار جوان؛

آنچه باید در مورد جرم جعل بدانید

جرم جعل، یکی از مهم‌ترین موضوعات حقوقی است که با ضمانت اجراهای قانونی نیز روبرو شده است.

آنچه در مورد جرم جعل باید بدانیدبه گزارش خبرنگار حوزه حقوقی و قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ از این پس، شما کاربران محترم می‌توانید مطالب حقوقی و قضایی را با زبانی ساده و به صورت کاربردی دریافت کنید و در زندگی روزمره به کار بگیرید.

کافی است به سایت باشگاه خبرنگاران جوان به نشانی YJC.IR مراجعه و بر روی لینک حقوقی قضایی گروه اجتماعی کلیک کنید تا به مسائل و مطالب مورد نظر خود دسترسی پیدا کنید.

یکی از مهم‌ترین موضوعات حقوقی که با ضمانت اجراهای قانونی نیز روبرو شده، جرم جعل است که در این گزارش، آنچه در مورد این نوع معامله لازم است بدانید ذکر شده است.

*جعل و شرايط كلی آن

جعل به زبانی عامیانه یعنی اینکه فردی نوشته و یا امضایی را به وجود آورد و یا تغییر دهد، به صورتی که نوشته و امضای جدید بر خلاف حقیقت باشد. یعنی فرد جاعل می‌خواهد دروغ را به جای حقیقت استفاده کند و فرد را فریب دهد.

آنچه که پایه و اساس جرم جعل را تشکیل می‌دهد امکان به اشتباه انداختن دیگری است، به نحوی که بتوان او را فریب داد تا سند غیرواقعی را به عنوان سند اصلی باور کند. بنابراین امکان به اشتباه انداختن ملاک کار است نه شبیه بودن.

برای مثال؛ اگر شخصی زیر گذرنامه را امضا کند بدون آن که کمترین اشتباهی با امضای مسئول اداره گذرنامه داشته باشد، چون احتمال به اشتباه انداختن دیگری وجود دارد، جرم جعل واقع شده است اما اگر همین شخص به جای امضا از اثر انگشت در ذیل گذرنامه استفاده کند امکان به اشتباه انداختن دیگری وجود ندارد، زیرا هر شخص عاقلی می‌‌داند که رئیس گذرنامه با سواد بوده و از امضا استفاده می‌کند.

*مصادیق جرم جعل به زبان ساده چیست؟

ساختن نوشته یا سند

ساختن مهر یا امضای افراد

خراشیدن یا تراشیدن (خراشیدن، از بین بردن یک جزء کلمه است، مثل این‌ واژه حسین را به حسن تبدیل کند اما تراشیدن، از بین بردن تمام کلمه است.)

قلم بردن (تغییر دادن و تبدیل حرف ها و کلمه ها، مثلا حرف 1 را به 2 تغییر دهد.)

الحاق (اضافه کردن یک نوشته و یا حرف در سند)

از بین بردن یا سیاه کردن قسمتی از نوشته

تغییر دادن تاریخ سند (مثلا تاریخ چک را تغییر داده و آن را یک هفته جو بیندازد.)

الصاق نوشته ای به نوشته دیگر (چسباندن دو نوشته متفاوت.)

به کار بردن مهر دیگری بدون اجازه صاحب آن

*اگر شکایت کیفری جعل توسط وکیل انجام شود چه مزایایی دارد؟

مدت زمان اثبات جرم جعل کمتر است.

نیازی به حضور شاکی در دادگاه نخواهد بود.

وکیل می‌تواند به جای موکل تقاضای کارشناسی و خط نگاری کند.

وکیل می‌تواند برای جبران ضرر و زیان موکل و محکومیت شخص جاعل اقدام کند.

وکیل می‌تواند رضایت و یا عدم رضایت شاکی را اعلام کند و نیازی به حضور شاکی برای اعلام رضایت نخواهد بود. (رضایت شاکی فقط موجب تخفیف در مجازات جاعل می‌شود و کلا از بین نخواهد رفت.)

*سوالات راجع به جعل
 
1_ جعل امضا توسط فرد چگونه اثبات می‌شود؟

در صورتی که شکایت کیفری جعل امضا را در دادسرا مطرح کرده باشید، چک برای کارشناسی به کارشناسان خط نگاری ارجاع خواهد شد و جعلی بودن آن مشخص خواهد شد.

2_ تشخیص فرد امضا کننده سند جعلی توسط کارشناس امکان پذیر است؟

مشتکی عنه می‌تواند هر گونه اتهام را انکار کند. لذا اثبات ادعا در خصوص جعل با شاکی است و فرد شاکی باید اثبات کند که ایشان جعل امضا کرده اند. لذا کارشناس قادر به مشخص کردن جاعل نیست.

3_ ادعای جعلی بودن قرارداد با یک برگ کپی امکان پذیر است؟

در صورتی که فقط کپی قرارداد در اختیار باشد و اصل آن نباشد، جعل اثبات نخواهد شد.

4_ آیا در صورتی که سندی جعل و سپس از آن استفاده شود یک مجازات در نظر گرفته می‌شود؟

خیر، مرتکب هم به مجازات جعل و هم به مجازات استفاده از سند مجعول محکوم خواهد شد.

5_ برای تنظیم شکایت کیفری جعل به کدام دادگاه باید مراجعه کرد؟

باید به دادسرای محلی مراجعه کرد که جعل در آن حوزه انجام شده است.

6_ آیا یکی از ورثه می‌تواند وصیت نامه مربوط به پدر متوفی را جعل کند؟

بله، در صورتی که وصیت نامه به صورت رسمی تنظیم نشده باشد امکان جعل آن توسط یکی از ورثه وجود خواهد داشت.

7_ آیا جعل در اسناد گواهی تحصیلی دانشگاه آزاد، جعل در سند رسمی محسوب می‌شود؟

جعل مدارک اشتغال به تحصیل یا فارغ التحصیلی، تأییدیه، ریزنمرات تحصیلی دانشگاه و موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی داخل یا خارج از کشور و ارزش‌نامه‌های تحصیلی خارجی جعل محسوب نخواهد شد.

8_ اگر در چکی که در حواله کرد سه نفر صادر شده است عبارت حواله کرد خط بخورد و وصول شود جعل است؟

اگر حواله کرد چک خط خورده باشد، فرد دارنده نمی توانسته به تنهایی وجه چک را از بانک دریافت کند، بنابراین با انجام عمل جعل سوء نیت وی محرز بوده و قابل تعقییب کیفری است.
 
*مراحل شکایت کیفری جعل توسط وکیل

در صورتی که قصد شکایت کیفری از فردی به دلیل جعل را داشته باشید، می‌توانید مراحل زیر را انجام دهید.

شما نیاز به وقت مشاوره حضوری با وکیل متخصص در امور کیفری دارید.

پس از گرفتن وقت حضوری با وکیل، جزئیات پرونده را برای وکیل شرح داده و چنانچه مدارکی برای اثبات ادعای خود و یا دفاع از خود دارید به وکیل تحویل داده و وکالتنامه وکیل را امضاء می‌کنید.

در این مرحله وکیل مراحل قانونی اثبات جرم جعل و یا دفاع از متهم را پیگیری می کند.

*مدارک لازم برای شکایت جعل

مدارک شناسایی از قبیل شناسنامه و کارت ملی.

ارایه سند، مدرک و یا نوشته ای که جعل شده است.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
خانم هادیزاده
۲۰:۴۱ ۲۹ تير ۱۳۹۹
بین من و یکی از اقوام همسرم نوشته ایی جهت تحویل فاکتور صورت گرفته بود و اینجانب زیر نوشته رو امضا کردم بعد از مدتی اختلاف افتاد بین ما و کارمون به شکایت کشید که من در ضمائم دادخواست شاکی رسید فاکتورها رو مشاهده کردم که یک خط که مبلغ پول نوشته شده بود اضافه شده و زیر برگه هم امضا من هست من میتونم جعل شکایت کنم یا خیر
United States of America
محسن
۱۴:۲۱ ۲۳ فروردين ۱۳۹۹
سلام دوستان..سوالم اینه که چنانچه سندی جعل شود (امضا)ودر زمان شکایت جعل اصل سند موجود نباشد و فقط کپی در اختیار باشد چطور می‌شود جعل را اثبات کرد...نمی‌دونم منظورم متوجه شدید یا تونستم برسونم،شخص زرنگی رفته سفته خریده و امضای شخص دیگه ای را جعل زده و پشت سفته ها امضای خانم همون شخص را جعل زده به عنوان ضامن و توی سفته ها هم زمان پرداخت رو عندالمطالبه زده..حالا با توجه به اینها لطفا هر کسی از دوستان میتونه کمکی کنه بفرمایید لطفا ایمیل گذاشتم و اینکه بر اساس کپی خط نگاری شده و رای کارشناس منفی بوده یعنی جعل ،اما گفته برای کار دقیق‌تر اصلش باید باشه که متاسفانه اون اقای جائل گفته آتیش گرفته و رفته مدرک آتش سوزی هم از ی بیمه‌ای گرفته..ممنون لطفا راهنمایی
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۱:۰۹ ۲۰ آذر ۱۳۹۸
سلام مطابق کدام ماده حقوقی؟


7_ آیا جعل در اسناد گواهی تحصیلی دانشگاه آزاد، جعل در سند رسمی محسوب می‌شود؟

جعل مدارک اشتغال به تحصیل یا فارغ التحصیلی، تأییدیه، ریزنمرات تحصیلی دانشگاه و موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی داخل یا خارج از کشور و ارزش‌نامه‌های تحصیلی خارجی جعل محسوب نخواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۷:۱۲ ۲۰ آذر ۱۳۹۸
سلام خودرو خریدم طرف وکالت فروش و وکالت تعویض پلاک به نامش بود ،به من وکالت تعویض پلاک داد ،شاکی داره امدن ماشین بردن پارکینک ،صاحب سند آمده میگه این آقا چک رمزدار از بانک گرفته همه چیزش رو عوض کرده جعل کرده ، الان منم پول دادم ،این ماشین به کی میرسه
Iran (Islamic Republic of)
اصغر
۱۳:۱۰ ۱۲ آذر ۱۳۹۸
اگر شخصی عنوان بازپرسی محاکم را جعل کند و مبادرت به حتی صدور رای هم بکند برخورد قضائی و البته کیفر چنین شخصی در محاکم چیست؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۱۵ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
سلام اگر کسی در دادگاه حقوقی سی میلون قبول کند بدهکاره رای هم صادر بشه وتقاضای اعصار بدهد وبعد در دادسرا شکایت کند که سند سی میلیون قب ل دارم ولی امضای خودم نیست اما سی میلیون قبول دارم ایا جعل محسوب میشود
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۲:۱۲ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
سلام
بند یک حساب بانکی به اسم همسرم بازکردم اما بعد از جدایی شکایت جعل سواستفاده از کارت ملی شکایت کرد چه حکمی داردف
France
مهدی جراحی
۰۲:۰۷ ۲۴ تير ۱۳۹۸
سلام . مجازات جعل اثر انگشت یک پیر زن توسط کارمند بانک و برداشت 30 میلیون از حساب که بعدا بعد از 2 سال بااتهدید پس داده ، در صورت شکایت از بانک چیست؟
Iran (Islamic Republic of)
sunshine
۲۱:۴۷ ۱۰ تير ۱۳۹۸
با فرض عدم وجود فرد صاحب نام مجعول آیا جعل در اسناد محقق است یا خیر؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۴ ۳۰ دی ۱۳۹۷
تکلیف گرفتاران شرعا چیست وبنظر حقیر باید مسئولیت پایمال شدن حق و حقوق با افراد قانونگذار است که در مقام قانونگذار فکر نکرده نوشته اند چه 10تومان و یا 100میلیون تومان
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۹:۵۱ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
امیربخشی
۰۷:۲۲ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
یک چک به مبلغ۵۰میلیون راازخواهرم گرفتم که در نوشته اشتباه شدومن هم به عنوان شوخی امضا خواهرم راروی چک زدم و بعد پاره پاره کردم وتحویلش دادم/ایامیتواندبه عنوان جعل چک ازمن شکایت بکند؟متشکرم
Iran (Islamic Republic of)
امیربخشی
۰۷:۱۹ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
من چکی راازخواهرم گرفتم به مبلغ۵۰میلیون در نوشتن اشتباه کردویک نقطه کم گذاشت/وبعدگذاشت/ودر۳جای دیگردرچک مبلغ چک باحروف به تومان و ریال نوشته شده/خواهرم چک رابردخط نگاری گفت یک صفرجلوی ۵۰میلیون اضافه شده/آیا این جعل هست باوجود۳جاتعیدمیکندکه مبلغ چک همون۵۰میلیون هست باحروف نوشته
Iran (Islamic Republic of)
امیربخشی
۰۷:۱۹ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
من چکی راازخواهرم گرفتم به مبلغ۵۰میلیون در نوشتن اشتباه کردویک نقطه کم گذاشت/وبعدگذاشت/ودر۳جای دیگردرچک مبلغ چک باحروف به تومان و ریال نوشته شده/خواهرم چک رابردخط نگاری گفت یک صفرجلوی ۵۰میلیون اضافه شده/آیا این جعل هست باوجود۳جاتعیدمیکندکه مبلغ چک همون۵۰میلیون هست باحروف نوشته
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۶:۳۰ ۲۶ شهريور ۱۳۹۷
ملکی فروختم طرف دسته چک ازجیبش درآورد امظا کرد وداد وقتی مراجعه کردم بانک فهمیدم چک مال مادرش بوده وپول نداره خلاصه شکایت کردم حدود شش ماه وچک کارشناسی شد مادرش گفته با اجازه من چک کشیده خلاصه امروز مراجعه کردم شعبه ده باز پرسی که پرونده من چی شد به من گفتند که قرار بوده به دستور قاضی مادرش به دادگاه بیاد نیامده و قاضی نیابت فرستاده حال من متوجه از منصور قاضی از نیابت راندانستم خواحشن راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
سوگل
۱۱:۱۷ ۲۰ تير ۱۳۹۷
یک سند لیست تهیه جهیزیه . ک زن برای ارائه ب دادگاه خانواده ارایه دا به همراه فاکتورهای اصل و معتبر ک من. لیست رو بجای پدرم امضا کردم و پدرم هم در دادگاه خانواده جهت شهادت جهیزیه ب نفع زن. انجام داد. ولی شوهر زن در دادگاه شکایت کرده ک فاکتورها جعلی و خریدی صورت نگرفته و شاهدها هم جعلی هست . یکی از اون شاهد ها پدر من و پدر دختر بود . لطفا کمک کنید خیلی استرس دارم .
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۴:۳۱ ۱۴ خرداد ۱۳۹۷
با سلام چکی از شخصی دارم که جهت پیگیری حقوقی شکایت کردم.طرف در دادگاه اقرار نموده چک را امضا کرده ولی اعلام کرده بابت چیز دیگری صادر کرده.حال ایشان در دادگاه کیفری از بنده بعنوان جاعل همان چک شکایت کرده مدارک اقرارش را تحویل دادگاه دادم ولی دادگاه میگه چکو جهت کارشناسی بده.حالا اگر کارشناس بگه امضا ایشون نیست چی میشه ؟اخه در دادگاه حقوقی اقرار کرده امضا زده
Iran (Islamic Republic of)
شمس
۲۲:۱۵ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
قباله زمینی بنام من می باشد و برادرم در نصف زمین شریک است و من هم این موضوع را قبول دارم / اصل قباله نزد برادرم بوده و ایشان با دستکاری کپی آن تقاضای صدور پروانه ساخت داده و من در این خصوص شکایت کرده ام و پرونده در حال رسیدگی است نگرانم برای ا یشان جرم دولتی صادر شود در چه مرحله ای میتوانم برای ایشان رضایت بدهم که زندانی نشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۹ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام یک نفر چک منو به بهانه نگاه کردن چک گرفت وعلان چکی منو نمیدهد ورفته از چکم شکایت کرده وبااو هیچ معاماله نکردم چکار کنم کمکم کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۹ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام یک نفر چک منو به بهانه نگاه کردن چک گرفت وعلان چکی منو نمیدهد ورفته از چکم شکایت کرده وبااو هیچ معاماله نکردم چکار کنم کمکم کنید
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۸:۵۶ ۳۰ فروردين ۱۳۹۷
اگر یک نفر امضا جعل کرده باشد وکارشناس نظرش این بوده که این امضا جعل است ولی اون ادمی که جعل کرده ماشین رو توقیف کرده باشدباید چه کار کنیم؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۱:۳۱ ۲۰ فروردين ۱۳۹۷
چک رو از صاحب چک و متوجه نشدم که امضا ندارد ومبلغرا بادست خط خودش نوشته باشد ومن میتوانم امضا راجعل کنم واینکه باصاحب چک ناراحتی پیش امده امکان رفاقت ندارد چه کنم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۱:۳۱ ۲۰ فروردين ۱۳۹۷
چک رو از صاحب چک و متوجه نشدم که امضا ندارد ومبلغرا بادست خط خودش نوشته باشد ومن میتوانم امضا راجعل کنم واینکه باصاحب چک ناراحتی پیش امده امکان رفاقت ندارد چه کنم
Iran (Islamic Republic of)
سپیرا
۱۲:۱۷ ۱۲ بهمن ۱۳۹۶
ببخشید من با رضایت همسر رفتم وام ازدواج گرفتم و خودایشان کارت ملی شو داد برادر گرفت و جای ایشان امضا کرد حالا به دلیل اختلاف خانوادگی و جدایی رفته از برادر من بابت جعل شکایت کرده برای وام اردواج. 3 میلیون ..
Iran (Islamic Republic of)
بهزاد مولودی
۰۱:۵۵ ۳۰ دی ۱۳۹۶
سلام من پیش یک نفر به عنوان فروشنده کار میکردم بعدادسته چک واسم گرفته و خودش رفته دسته چک ها را خرج کرد و یک یکی امضا کرد الان همی دسته چک برگشت خورده از من هم شکایت کردند و حتی من یک شب هم بازداشت شدم بعد من درخواست دادم که امضا های که روی چک ها هست را به کارشناس خط بد ند و الان هم جواب درخواستم امد که معلوم شد این امضا ها با امضای من مطابقت ندارد نتیجه این شکایت من چی میشه
Iran (Islamic Republic of)
بهزاد مولودی
۰۱:۵۵ ۳۰ دی ۱۳۹۶
سلام من پیش یک نفر به عنوان فروشنده کار میکردم بعدادسته چک واسم گرفته و خودش رفته دسته چک ها را خرج کرد و یک یکی امضا کرد الان همی دسته چک برگشت خورده از من هم شکایت کردند و حتی من یک شب هم بازداشت شدم بعد من درخواست دادم که امضا های که روی چک ها هست را به کارشناس خط بد ند و الان هم جواب درخواستم امد که معلوم شد این امضا ها با امضای من مطابقت ندارد نتیجه این شکایت من چی میشه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۵۱ ۲۶ دی ۱۳۹۶
سلام اگر درطومار حمایتی به مقامات شکایت شوداامضاکسی جعل شده اولا ایا سند رسمی است .وایا اگر برادر فرد بپذیرد من امضا کرده ام کافیست ونیازی به کارشناس خط نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۰۹ ۲۶ دی ۱۳۹۶
سلام.اگر جرم جعل امضا انجام شده باشد ولي متضرر بعد از گذشت سالها متوجه وقوع جرم بشود قانون مرور زمان شامل اين موضوع ميشود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۱۵ دی ۱۳۹۶
کیفر جرم جعل اسناد چی
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۵:۱۶ ۱۵ دی ۱۳۹۶
قولنامه ملکی توسط خریدار در شهرستان نوشته شد برادرم همانجا امضا کرد،شخصی از بستگان خریدار به تهران آورد، من و همشیره امضا کردیم و شرطی در ظهر قولنامه به آن اضافه نموده و جای امضای برادر و خریدار را نیز مشخص کردیم و آنرا به پیک خریدار سپردیم !!خریدار نه تنها به شرط پشت قولنامه توجهی نکرد بلکه نسخه فروشندگان را هم نداد،بعد مدتی در دادگاه ادعای خسارتی کرد که بعدا به آن اضافه کرده بود همچنین دسترنج زارع را که به عهده او میباشد را هم به نمیباشد تبدیل کرده بود.خوشبختانه با تشخیص کارشناسان پلیس قضایی جعل ثابت شد یکی از شهود برادرش را اعلام کرد که شهادتش خنثی است و دیگری اعلام کرد بدون حضور در جلسه امضا کردم با این وجود قاضی خوش انصاف بواسطه سوگند عاری از شرایط و استناد به شهود به نفع او رای داد. ولی در سال ۸۹ در دادگاه تجدیدنظر رای به بیحقی او صادر شد. بجهت ترحم نسبت به خانواده اش در خصوص جعل اقدامی نکردیم.امسال ۹۶ دادخواست الزام به تنظیم سند داده!؟در حالیکه قانون، عقد بیع را با امضای بایع نافذ دانسته و کاری به جعل و نپرداختن ثمن ندارد، آیا برای ابطال راهی بنظرتان میرسد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۰۹ دی ۱۳۹۶
سلام در سال ۹۲به جرم معاونت در جعل رفتم زندان الان میخوام برم سرکار سو پیشینه میخوان ازم الان چکار کنم؟
Iran (Islamic Republic of)
hamed hasani
۱۹:۰۷ ۲۶ آذر ۱۳۹۶
باسلام . یک نفر با نوشتن نامه ای از طرف اهالی یک کوچه علیه ما شکایت کرده ولی جلوی اسم همه را یک نفر امضاء کرده . آیا این کار جعل است .و آیا میتوان از او شکایت کرد .با تشکر از اینکه جواب میدین
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۱:۴۵ ۲۱ آذر ۱۳۹۶
با سلام
اگر شخصی که فوت کرده و بی سواد بوده باشد و در تمامی اسناد رسمی از اثر انگشت استفاده نموده باشد. اگر بعد از فوت قولنامه عادی ارایه شود مبنی بر امضای وی ادعای جعل به چه صورت است.
اگر مبلغی را نیز دریافت کرده باشد با عناوین دیگر
با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
gh
۲۱:۲۵ ۰۴ آبان ۱۳۹۶
سلام ،اگرروی چک خط بکشند و مبلغدیگری را الحاق شود و پشت چک را هم بنویسد ولی امضای پشت چک با روی چک برای خودم میباشد و پشت چک را بعدا نوشته به من گفته پشت چک را امضا کن جهت تضمین در ایم مورد چکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۲۸ مهر ۱۳۹۶
سلام مجازات جعل چقدهس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۱ ۲۶ مهر ۱۳۹۶
با سلام دستخط وامضایمن جعل شده به بانک داده اند بدون اینکه وکالت نامه را ببینند فرم صلح نامه را به دفتر خانهمیفرستند ودفتر خانه به وکالت وقعی نگذاشته خارج ازاذن وکالتنامه صلحنامه ای مغایر باوکالت ولی بااستناد به همین وکالت تنظیم
درصورتی که طبق صراحت وکالت اول تسویه بدهی وفکاسنادرهنی وسپس انتقالسندصورت میگرفت که وکیل درصلح قایممقلم و9سال بااینمنوال عمل کرده اند وقتی متوجه شدم مدت 6سالاست موفق به ابطال نشدهام راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۲۰:۴۷ ۲۲ مهر ۱۳۹۶
سلام.اگر جرم جعل امضا انجام شده باشد ولي متضرر بعد از گذشت سالها متوجه وقوع جرم بشود قانون مرور زمان شامل اين موضوع ميشود؟
Iran (Islamic Republic of)
دولتعلی شیخی
۰۵:۱۵ ۱۹ شهريور ۱۳۹۸
باسلام کیفری اش مرورزمان ولی حقوقی میتواند به شرطی که دادگاه وقاضی دنبال واقعیت باشددرخواست ابطال وضررواموال نماید
Iran (Islamic Republic of)
مصطفي
۲۳:۱۹ ۱۴ مهر ۱۳۹۶
اگرمامورابلاغ جعل انجام دهد مجازاتش چیست
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۸:۲۷ ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
سلام خسته نباشید اگر زنی باجعل امضای شوهر خود ازچک شوهرش استفاده نمایید وشوهر متوجه شود وشکایت کندوجعل امضاثابت شود توسط کارشناس برای زن چه حکمی دارد
Iran (Islamic Republic of)
کریم
۲۰:۵۵ ۲۲ شهريور ۱۳۹۶
سلام و درود . اگر وکیلی کپی رای دادگاه را که در آن یک حرف امخاء شده مصدق ( کپی برابر اصل ) وبنفع موکل خود و ضررزدن به خوانده جزو مدارک به دادگاه ارائه دهد . آیا جرم جعل و استفاده از سند مجعول اتفاق افتاده یانه ؟ اگر آری کجا باید شکایت کرد ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۱۳ شهريور ۱۳۹۶
چی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۷ ۰۲ شهريور ۱۳۹۶
سلام خسته نباشید اگر زنی باجعل امضای شوهر خود ازچک شوهرش استفاده نمایید وشوهر متوجه شود وشکایت کندوجعل امضاثابت شود توسط کارشناس برای زن چه حکمی دارد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۶:۳۲ ۲۹ خرداد ۱۳۹۶
سلام جعل بر روی چه اوراقی جرم محسوب میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۰۵ اسفند ۱۳۹۵
صرف انجام جعل خود جرم است.پس نیاز به فریب بزه دیده وجود ندارد.یعنی همین که قصد جاعل تقلب باشد جرم جعل کامل شده.اگر فریب بدهد که مرتکب جرم دیگری به نام استفاده از سند مجعول شده است
آخرین اخبار