چرا چشم‌ها از حدقه بیرون می‌زند؟

بیرون‌زدگی چشم یا اگزوفتالمی نوعی عارضه است که کره چشم در مقایسه با حالت طبیعی مقداری به جلو متمایل می‌شود.

حیدر سلطان‌خواه متخصص چشم پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه ضایعات حدقه چشم گاهی بدخیم است، عنوان کرد: این ضایعات از طریق اشک، عصب، پوست، سینوس‌ها و یا مغز وارد حدقه چشم می‌شود.

این متخصص چشم پزشکی اختلالات تیروئیدی را از مهم ترین دلایل ایجاد بیماری اگزوفتالمی در چشم خواند و گفت: بیرون زدن حدقه از چشم یا همان عارضه اگزوفتالمی زمانی پدید می‌آید که کره چشم نسبت به حالت طبیعی خود مقداری به جلو متمایل شود.

سلطان‌خواه به واکنش ایمنی بین غده تیروئید و چشم اشاره کرد و افزود: ورم نسوج پشت کره چشم باعث تجمیع گلبول‌های خونی و ماده پلی ساکارید پشت چشم و افزایش ضخامت عضلات خارجی دور این عضو بدن می‌شود که در نتیجه بروز بافت فیبروز در کاسه چشم و تشدید عارضه اگزوفتالمی در افراد را به همراه دارد.

وی با اشاره به اینکه عارضه حدقه چشم همان اگزوفتالمی است، اظهار داشت: در این بیماری چشم افراد نسبت به حالت طبیعی براق تر و بزرگ تر  است و بیشتر مبتلایان به تیروئید در معرض خطر ابتلا به این عارضه قرار دارند.

این متخصص چشم پزشکی افزود: بروز غده در چشم، درد، دوبينی ،انحراف چشم، تاری ديد و افتادگي پلک از مهمترین علائم بروز بیماری در حدقه چشم است.

سلطان خواه به راه های تشخیص این عارضه اشاره کرد و گفت: با مراجعه به پزشک و انجام معاینه و ام آر آي و سي تي اسكن می توان از تشدید عارضه حدقه چشمی جلوگیری کرد. 

وی اضافه کرد: بیماری اگزوفتالمی یا همان بیرون زدگی حدقه باعث تاری دید، زخم در قسمت قرنیه و کاهش بینایی در افراد می شود. برای جلوگیری از بروز عوارض چشمی بهتر است هنگام مشاهده هرگونه ناهماهنگی بین چشم ها به متخصص مراجعه شود،

این متخصص چشم پزشکی با اشاره به اینکه برای بهبود چشم در زمان عفونت حدقه باید به صورت کامل تومور از محل آسیب دیده خارج شود، تاکید کرد: بعد از اتمام عمل جراحی انجام مراحل درمانی مانند شيمي درمانی و راديوتراپي باعث بهبود این عارضه چشمی می شود.

سلطان خواه یادآور شد: برای بهبود عارضه اگزوفتالمی در اعمال جراحی که خروج کامل تومور از چشم امکان پذیر نیست، از روش درمانی پاتولوژي استفاده می شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۷ ۰۲ تير ۱۴۰۱
سلام من همسرم الان مدتی موقع خواب یکی ازچشمش ازحدقه میادبیرون دلیلش چی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۳ ۱۸ آذر ۱۴۰۰
سلام من از استان اردبیل مزاحمتان میشم برادرمن ۹ ماهه چشمش از حدقه بیرون زده چندتادکتر رفته گفتن از ترویید داری ولی دکتر غدد هم رفته آزمایش داده دکتر گفته ترویید نداری ممنون میشم جواب بدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۷ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
سلام خسته نباشید من از اورمیه هستم پلک چشم راست خود به خود بسته میشه وقتی ناراحت میشم زیاد بسته میشه هر دکتری رفتم گفتن از اعصاب شما من کودوم دکتر برم وچکار کنم مرسی
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۱۲:۵۴ ۲۹ آذر ۱۳۹۸
سلام، برادر من چند سالی هست که وقتی خم میشود تاکید میکنم وقتی خم میشود، که چیزی از زمین بردارد، چشم راستش متورم میشود جوری که نگاه میکنی انگار از حدقه بیرون زده، چندین دکتر هم رفته ما بچه شهرستان هستیم،چندین نوبت به اطبائ تهران و بیمارستان فارابی مراجعه کرده بهش میگن واریس پشت چشم است نه دارویی تجویز میکنن و میگن نمیشود عمل کرد چون پشت چشم است و خطرناک میباشد،الان چند مدتی هست که بیشتر اذیت میشود خدا خیرتان بدهد اگر کسی راهکاری میداند یا دکتر بخصوصی در این زمینه می شناسد خواهشا راهنماییمان کند ،هنوز ۳۲ سالشه با دو تا بچه کوچیک، زندگیش خیلی سخت شده،
Germany
هیوا عبدی
۲۰:۰۶ ۰۸ اسفند ۱۳۹۵
با سلام و احترام
مدتی است که مصاحبه های دکتر محمد کی پور که متخصص اپتومتری هستند و در زمینه های بیماریهای چشمی اطلاعات مفیدی در اختیار علاقه مندان قرار می دادند ، ذر سایت درج نمی شوذ و ما از معلومات ارزشمند ایشان محروم شده ایم ، خواهشمندیم که اگر امکان دارید باز هم با ایشان به ویژه درباره لنزهای تماسی مصاحبه کنید .
با تشکر
هیوا عبدی
کارشناس میکروبیواوژی
آخرین اخبار