مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی:

چالش های پیش روی برندسازی جایگاه های سوخت/ضرورت ایجاد زیرساخت های اجرای طرح

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت:برندسازی جایگاه‌های سوخت زمانی معنا دارد که صاحب برند تولیدکننده باشد، نه اینکه واسطه‌گری کند و برای انجام این کار ابتدا باید زیر ساخت ها فراهم شود .

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، بیژن حاج محمدرضا رئیس اتحادیه جایگاهداران عرضه سوخت در برنامه گفتگوی 18:30 شبکه خبر اظهار داشت: بیش از 80 سال است که روال توزیع سوخت در کشور به شکل سنتی انجام شده است و تغییر آن نیاز به زمان و برنامه دارد و اینکه بخواهیم یک شبه این روند را با صادر کردن اطلاعیه ای تغییر دهیم شدنی نیست و مشکلاتی را به دنبال داشته است.

وی افزود: برند سازی یعنی اینکه یک شرکت تولید کننده باشد نه اینکه بخواهد لباس برای کارگران جایگاه تعیین کند، فروش جایگاه به حساب این برند واریز شود و تعمیر و تنظیم تلمبه ها را انجام دهد.

رئیس اتحادیه جایگاه داران عرضه سوخت با اشاره به شکل گیری شرکت های برند روی کاغذ گفت: 80 درصد برندهایی که وجود دارند در مدت 3 یا 4 ماه گذشته روی کاغذ تشکیل شده اند و 20 درصد مابقی آنها هم هیچکدام شرکت تولید کننده نیستند و برای این جایگاه داران هم نگرانند که اگر برای یک برند مشکل ورشکستگی به وجود بیاید هیچ ضمانتی برای بازگشت سرمایه جایگاه داران وجود ندارد.

حاج محمدرضا افزود: طرحی که اخیرا برای واگذاری جایگاه ها به برندها اجرایی شده ما را با مشکل مواجه کرده است به دلیل اینکه ما باید بدون دریافت پول محل سرمایه گذاری خود را در اختیار برند بگذاریم و تعیین کارمزد، سفارش دادن، نظارت بر کارگران و تهیه لباس کار و تصمیم گیری ها را به آنها واگذار کنیم.

رئیس اتحادیه جایگاه داران عرضه سوخت گفت: جایگاه داران پیشنهاد خرید شرکت ملی پخش توسط بخش غیر دولتی را دادند تا بتوانند آنرا به درستی مدیریت کنند و خدمت بدهند تا نهاد بالا دست بر روند کار نظارت کند اما با اجرایی شدن این طرح، جایگاه داران همچنان بلاتکلیف اند.

بر اساس این گزارش در ادامه منصور ریاحی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: در شرایط کنونی فقط بیست درصد اقتصاد خصوصی است.

وی ادامه داد:80 درصد برندهایی که وجود دارند در مدت 3 یا 4 ماه گذشته روی کاغذ تشکیل شده اند و 20 درصد مابقی آنها هم هیچکدام شرکت تولید کننده نیستند.

ریاحی با اشاره به شرکت های برند تولید کننده خصوصی گفت: 80 سال است که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بعنوان تامین کننده انحصاری سوخت کشور است یعنی تنها برند 80 ساله کشور است.

وی گفت: باید کاری کنیم این حوزه به بخش خصوصی واگذار شود بعبارتی شرکت نفت نقش حاکمیتی داشته باشد و توزیع و پخش را به بخش خصوصی واگذار کنیم.
 
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: برند هنوز طفلی بیش نیست.نقش پخش فرآورده‌های نفتی در حال انتقال به بخش خصوصی است.
 
ریاحی افزود: برندسازی جایگاه‌های سوخت زمانی معنا دارد که صاحب برند تولیدکننده باشد، نه اینکه بین تولیدکننده و عرضه‌کننده واسطه‌گری کندبرای انجام این کار ابتدا باید زیر ساخت ها فراهم شود . 

وی گفت:  طبق مصوبه مجلس بنا بود از سال 1392 شیوه کارمزد‌بگیری در عرضه سوخت به حق‌العمل‌کاری تبدیل شود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت : این شرکت رویکرد دولتی دارد و طرح برند سازی جایگاه داران نیاز به مقدماتی دارد. در طرح برند سازی باید طرف قرار داد با شرکت برند خواهد بود نه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی.

ریاحی افزود: جایگاه داران، شرکت ملی پخش فراورده های نفتی و شرکت برند سه راس همه ناراضی خواهند بود. جایگاه داران جزئئ بخش خصوصی هستند. شکایت از عوامل انسانی، شکایت از نظام کارمزدی و خروج دولت از بخش های تصدی گری  از جمله عوامل تشکیل برند است.

 وی ادامه داد:علاوه بر 36 شرکت صاحب نشان سه شرکت دیگر پالایشگاهی الان درخواست حضور در جمع حضور شرکت های صاحب نشان کرده اند و جمع آنان به 39 شرکت خواهند رسید که با این وجود طرح برندسازی که بتواند مسئولیت های تولید و توزیع پخش فراورده های نفتی بر عهده بگیرند.

ریاحی با اطمینان به جایگاه‎داران سوخت که مخالف طرح برندسازی هستند افزود: جایگاه داران حلقه اصلی و شرکای استراتژیک شرکت ملی نفت ایران هستندو ما یک حلقه وصل دیگری ایجاد خواهیم کرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار