نوبخت در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان:

وزارت اطلاعات به زودی درباره نامه دادستان کل کشور پیرامون حضور افراد دوتابعیتی اعلام نظر می‌کند

سخنگوی دولت گفت: نامه دادستان کل کشور پیرامون حضور افراد دوتابعیتی به وزارت اطلاعات رسیده و این وزارتخانه به زودی در این باره اعلام نظر خواهد کرد.

نوبخت
به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری که صبح امروز (دوشنبه، 9 اسفند ماه) در سالن برنامه و بودجه برگزار شد، گفت: بودجه ۹۶ اخرین بودجه‌ای است که دولت یازدهم تقدیم مجلس کرده است، طی نگاهی به بودجه سال‌های 92 تا 96 می‌توان پی برد که بودجه چقدر افزایش پیدا کرده است.
 
سخنگوی دولت در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر نامه اخیر دادستان کشور درباره دو تابعیتی‌ها گفت: نامه دادستان کل کشور پیرامون حضور افراد دوتابعیتی به وزارت اطلاعات رسیده و این وزارتخانه به زودی در این باره اعلام نظر خواهد کرد.
 
نوبخت در پاسخ به سوال دیگر باشگاه خبرنگاران جوان  پیرامون آخرین وضعیت فیش‌های نجومی اظهار کرد: در حال حاضر در این خصوص اطلاعاتی ندارم اما این موضوع به دیوان محاسبات ارائه شد و رئیس این دیوان گزارشی را ارائه  کرد و سپس قوه قضاییه این موضوع را در دست بررسی قرار داد. ما منتظر  هستیم که سخنگوی قوه قضاییه اگر به دستاوردهای جدیدی رسید اعلام کند.

وی با اشاره به  انقباضی بودن بودجه دولت گفت: اینکه گفته می‌شود جایگاه نفت در بودجه افزایش پیدا کرده درست نیست سهم نفت دربودجه 13 درصد است.

سخنگوی دولت اضافه کرد: از بودجه 237 هزار میلیارد تومانی، 208 هزار میلیارد تومان 7 اسفند ماه سال‌جاری هزینه شده است.

نوبخت درباره تعطیلی 30 اسفند ماه گفت: در این مورد در دولت تا به امروز تصمیم‌گیری نشده است.

وی همچنین از ارائه گزارش جامع دولت پیرامون اقتصاد مقاومتی در زمینه اقدام و عمل به رهبر معظم انقلاب تا پایان سال جاری خبر داد.

سخنگوی دولت تأکید کرد: در حال حاضر دولت تصمیمی برای افزایش گاز و حامل‌های انرژی نگرفته است.

نوبخت درباره میزان خط  فقر در کشور گفت: کارشناسان برای سال آینده در حال بررسی و تعیین این خط هستند.

وی درباره افزایش حقوق کارگران نیز گفت: دولت خود را مقید به افزایش حقوق کارگران بر اساس نرخ تورم می‌داند بر اساس قانون افزایش حقوق طبق تورم نرخش به 6.7 درصد تقلیل یافته اما ما برای امسال برای این افراد 12 درصد افزایش حقوق قائل شدیم و تا سال آینده این میزان رقم 10 درصد افزایش می‌یابد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره واردات پرتقال از کشور مصر به ایران نیز گفت: در روزهای آخر این هفته به مازندران خواهم رفت و در این باره گزارشی خواهم داشت.

نوبخت درباره افزایش نرخ ارز گفت: قیمت دلار 3 هزار و 300 تومان طبق سنوات گذشته بوده و همواره گفته‌ام این میزان رقم در مکانیزم لایحه نقش دارد و در صورت قطعی شدن در این مورد اطلاع‌رسانی خواهم کرد.

سخنگوی دولت درباره واگذاری پتروشیمی کرمانشاه گفت: این موضوع توسط سازمان خصوصی‌سازی انجام می‌شود و به نظر می‌رسد آهنگ واگذاری‌ها متأسفانه کند صورت می‌گیرد.

وی درباره افزایش نرخ تورم نقطه به نقطه و مهار تورم از سوی دولت گفت: هر سال در روزهای پایان سال نوسانات قیمت وجود دارد که این امر نیازمند نظارت و کنترل است  بر این اساس قوه مجریه و قضاییه از طریق سازمان تعزیرات برنامه مشخصی برای اعمال نظارت دارند تا هیچ اجحافی به حقوق مصرف‌کنندگان نشود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تأکید کرد: دولت این امر را محتمل نمی‌داند که نرخ تورم نقطه به نقطه دورقمی شود .

نوبخت پیرامون سفر رئیس جمهور به پاکستان که گفته می‌شود این سفر در ارتباط با میانجی گری این کشور برای ارتباط با عربستان است،‌ تصریح کرد: موضع ما در قبال عربستان روشن و شفاف است و سیاست‌مان فعالانه مطرح می‌شود نه منفعلانه. امروز تروریست‌ها با پول و اسلحه عربستان تقویت می‌شوند و امروز بازنده کودک‌کشی‌ها و حمله به واحدهای مسکونی یمن، عربستان است.

سخنگوی دولت تأکید کرد: عربستان با این اقدام فرار رو به جلو می‌کند، کشورهای حاشیه خلیج‌فارس با همسایگان ما باید روابط خوبی داشته باشند بر این اساس مواضع ما به صراحت بیان شده و سفر رئیس جمهور به پاکستان برای گسترش روابط دو جانبه با این کشور است و نه اینکه این کشور بخواهد میان رابطه ما با عربستان میانجی‌گری کند.
 
رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره حضور روحانی در انتخابات سال آینده گفت: بنده در این مورد اطلاعی ندارم. دبیر کل حزب اعتدال و توسعه باید در این زمینه اطلاع‌رسانی کند و هر وقت اطلاع‌رسانی شد ما هم به اصحاب رسانه خبر می‌دهیم در حال حاضر مقام معظم رهبری گفته‌اند که دولت باید تا پایان زمان خدمتش، به مردم خدمت کند.

وی پیرامون اعتبارات اختصاص یافته به استان خوزستان گفت: ‌از ابتدای سفر رئیس جمهور در سال 92 به استان خوزستان حدود 1.5 میلیارد دلار اعتبار برای مقابله با ریزگردها اختصاص یافته و همین میزان رقم به بخش‌هایی از استان ایلام و سیستان و بلوچستان تخصیص داده شد و تا به امروز این پرداخت‌ها به طور منظم انجام می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: با توجه به اتفاقات اخیری که در استان خوزستان به دنبال ریزگردها ایجاد شد و مردم از نظر آب و برق مشکلاتی داشتند فردا به استان سفر خواهم کرد تا از نزدیک اقدامات انجام شده را مشاهده کنم.

نوبخت اضافه کرد: دولت اعتباراتش را به بخش‌های ملی و استانی ویژه تقسیم‌بندی کرده و در میزان اعتبارات به استا‌ن‌ها همواره استان خوزستان در اولویت اول تخصیص اعتبارات قرار داشته است. برخی‌ها که می‌گویند دولت به این استان بی‌توجه است بی‌معرفتی می‌کنند نباید این احساسات منفی را ارائه کنند بنده همواره مسئول عدم اجرای مصوبات در استان‌ها هستم و اگر در این زمینه سوالاتی مطرح شود از بنده سوال کنند تا پاسخ‌شان را بدهم .

سخنگوی دولت با اشاره به اظهارات اخیر رئیس جمهور مبنی بر اینکه برخی آلزایمر سیاسی دارند و اینکه کاهش تورم همراه با رشد در انقلاب اسلامی در این دولت رخ داده بنده از این موضوع بی‌اطلاع هستم یا شاید مشاوران اقتصادی آمار اشتباهی از این میزان تورم داده‌اند. رئیس جمهور حافظه قوی دارد و اطلاعاتش به روز است و آمادگی ارائه مطالب را با مستندات داشته و مسلط به اعداد و ارقام  است.

وی درباره دریافت اسکار از سوی اصغر فرهادی آن هم بدون اینکه در کشور آمریکا حضور یابد، گفت: بنده از سوی دولت به وی تبریک گفتم و این برای ما موجب افتخار است که هنرمندان برجسته بین‌المللی در ایران وجود دارد و امیدوارم همیشه در عرصه هنر، مردم دوستی و دفاع از منافع ملی موفق باشند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه پیرامون اعتبارات متفرقه در رابطه طرح تحول سلامت گفت: سازمان تأمین اجتماعی افراد تحت پوشش خود را بیمه کرده و با همین دفترچه بیماران به بیمارستان‌ها مراجعه کرده و درمان می‌شوند و این اعتبارات مربوط به اعتبارات جاری است و مربوط به کل اعتبارات نمی‌شود.

نوبخت درباره یکسان‌سازی نرخ حقوق بازنشستگان اظهار کرد: متأسفانه نظام پرداخت ما عادلانه نیست، سال گذشته حقوق بازنشستگان زیر 1.5 میلیون تومان 20 درصد افزایش یافت و با اقدامات ما در جهت تعدیل نابرابری‌ها مجلس 3 هزار و 500 تومان این میزان رقم را افزایش داد و مجلس بر این امر معتقد بود که این میزان افزایش برای همه بازنشستگان نباشد و زیر 2 میلیون تومان حقوق بگیرند اما سازمان برنامه و بودجه با این امر موافقت نکرد و در جهت تعدیل دریافتی‌ها تلاش کرد.

سخنگوی دولت در ادامه درباره عملکرد بودجه 92 تا 96 اظهار کرد: در سال 92 بودجه 210 هزار میلیارد تومانی تصویب شده بود که این بودجه در سال جاری 40 درصد افزایش یافت و به 294 هزار و 400 میلیارد تومان رسید.
 
وی افزود: اگر متوسط تورم سالانه 10 درصد در نظر گرفته شود سالی کمتر از 10 درصد بودجه دولت افزایش یافته است در مقایسه رشد مصارف عموم بودجه از سال 92 نسبت به 95 منابع بودجه دولت عمدتا معطوف به درآمدها و اوراق مالی بوده و به نفت کمتر متکی بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تأکید کرد: بر این اساس هزینه‌های جاری دولت 59 درصد، هزینه‌های عمرانی 67 درصد، تملک و دارایی‌های مالی 82 درصد در سال جاری نسبت به سال 92 افزایش داشته است.

نوبخت با اشاره به چهار محل عمده مصارف جاری دولت گفت: بخش رفاه اجتماعی که شامل کمیته امداد، سازمان بهزیستی، بازنشستگان و ایثارگران می‌شود 66 درصد افزایش، آموزش و پرورش 82 درصد، دفاعی و امنیتی 86 درصد و بخش سلامت 75 درصد رشد داشته که بر این اساس هزینه‌های جاری دولت در بخش امنیت و سلامت رشدش بیشتر بوده است.

سخنگوی دولت درباره واگذاری طرح‌های عمرانی در راستای اقتصاد مقاومتی گفت: ما برای این مهم از مشارکت مردم استفاده کردیم و از ابتدای امسال تاکنون 2 هزار و 529 پروژه ملی و استانی که ارزشش 19 هزار و 200 میلیارد تومان است از طریق واگذاری به بخش‌های غیردولتی فعال شد.

وی افزود: میزان هزار و 146 مورد از این پروژه‌ها آمادگی فروش دارد و تمامی اقدامات در راستای اقتصاد مقاومتی انجام شده است و نزدیک به 12 برنامه و200 پروژه بر اساس اقتصاد مقاومتی تنظیم شد و در کنار واگذاری طرح‌های عمرانی بنگاه‌های اقتصادی واحدهای تولیدی با اعطای تسهیلات 7 هزار و 500 میلیارد تومانی فعال شدند. بر این اساس از رسانه ملی قدردانی می‌کنیم که در ارائه گزارش پیرامون طرح‌های عمرانی توجه ویژه‌ای به آن کرد و از 80 هزار واحد تولیدی 60 هزار واحد اعتبار دریافت کردند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار