اهواز؛

همه باهم به جنگ ریزگردها برویم

سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان از مردم استان برای مشارکت در طرح های مقابله با ریزگردها دعوت بعمل آورد.

همه باهم به جنگ ریزگردها برویمبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز؛ احمد مطیعی، سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان با تشبیه ریزگردها به جنگ تحمیلی، مقابله با طوفان های گرد و خاک در استان را نیازمند بسیج مردمی و امکانات دانست و از همه مردم استان دعوت کرد برای ریشه کن کردن این معضل در طرح های مقابله با ریزگردها مشارکت کنند.
 
وی اظهار کرد: بر اساس قانون طبیعت، هر گونه تخریب و جنگ با طبیعت منجر به بازخورد و عکس العمل آن می شود و این مساله در تخریب منابع طبیعی خوزستان به خوبی قابل مشاهده و اثبات بوده و اکنون طبیعت به جنگ ما آمده است که طوفان های گرد و خاک نشانه آن است.
 
مطیعی با بیان اینکه آثار تخریب منابع طبیعی در خوزستان بیش از سایر نقاط کشور ملموس است افزود: در دهه های گذشته آثار تخریب منابع طبیعی تنها به صورت سیل خود را نشان می داد و روستائیان، عشایر و زمین های کشاورزی را با خسارت مواجه می کرد، اما امروز تبعات آن متوجه همه افراد جامعه است.
 
سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان اذعان داشت: منشاء گرد و خاک در گذشته از کانون های خارجی بوده اما از سال 90 تاکنون کانون های داخلی نیز در شکل گیری این پدیده موثر بوده اند.
 
وی مجموع مساحت شن زارها و کانون های ریزگرد در خوزستان را 700 هزار هکتار عنوان و خاطرنشان کرد: در این استان حدود 350 هزار هکتار شن زار و کانون فرسایش بادی وجود دارد که در بستان، شوش، سوسنگرد، اهواز و امیدیه (از شمال غرب تا جنوب غرب استان) قرار دارد و این شن زارها منشاء گرد و خاک محلی بود که در استان اتفاق می افتاد.
 
احمد مطیعی با اشاره به تفاوت پدیده ریزگردها و گرد و خاک محلی در خوزستان، اظهار داشت: در این استان 350 هزار هکتار نیز کانون های داخلی ریزگرد وجود دارد که 50 هزار هکتار از آن در تالاب هورالعظیم، 45 هزار هکتار در جفیر تا شلمچه، 12 هزار هکتار در شمال شرق اهواز، 112 هزار هکتار در جنوب شرق اهواز تا تالاب شادگان و 130 هزار هکتار در ماهشهر و هندیجان قرار دارد.
 
وی بیان کرد: در بهمن 93، سال 94 و بهمن امسال شدیدترین طوفان های گرد و خاک را در خوزستان شاهد بودیم که منشاء آن ها کانون های داخلی و بیشتر در جنوب شرق اهواز بوده است.
 
مطیعی با اشاره به محقق شدن حدود 30 درصد بارندگی در استان، گفت: طرح های عمرانی، کشت های غیر مجاز و برداشت بی رویه از منابع آبی باعث تشدید کانون های گرد و غبار در استان شده است.
 
این مقام مسئول تصریح کرد: دولت اعتبارات مناسبی برای اجرای طرح های مقابله با گرد و غبار اختصاص داده و وزیر جهاد کشاورزی نیز هفته ای دو سه روز به استان سفر می کند و عملیات اجرایی را مدیریت می کند.
 
وی با اشاره به خشک شدن تالاب های استان افزود: برای بازگرداندن آب و رطوبت به مراتع و عرصه هایی که در این سال ها خشک شده اند از برنامه هاست.
 
مطیعی گفت: منابع طبیعی از سال 91 تا کنون 25 هزار هکتار عملیات بیابان زدایی انجام داده اما با توجه به وسعت کانون ها این امر به تنهایی از عهده اداره منابع طبیعی برنمی آید.
 
وی گرد و خاک در خوزستان را همانند جنگ تحمیلی 8 ساله توصیف کرد و افزود: برای مقابله با گرد و خاک، باید همانند جنگ همه نیروها بسیج شوند و اکنون بسیج و سپاه فراخوان کرده ایم و دست یاری به سوی کارشناسان و متخصصان و گروه های مردمی و سمن ها دراز میکنیم تا در طرح های مقابله با گرد و غبار مشارکت کنند.
 
سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان بیان داشت: ریشه کن کردن گرد و غبار در کوتاه مدت امکان ندارد، زیرا این پدیده طی سال های زیادی اتفاق افتاده است، بنابراین یک برنامه مدون برای مقابله با گرد و خاک باید اجرایی شود.
 
انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.