آخوندی در دومین کنفرانس جامع مدیریت شهری:

دولت امکان اجرای سیاست‌های ملی را ندارد/بيش از ٤٠٠ هزار واحد مسكونی در تهران خالی است

وزیر راه و شهرسازی گفت: نظام پاسخگويی باید شفاف شود؛ در سيستم ما نظام پاسخگويی نه به بالا و نه به مردم وجود دارد.

نظام پاسخگويی باید شفاف شود/بيش از ٤٠٠ هزار واحد مسكونی در تهران خالی استبه گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عباس آخوندی در مراسم افتتاحیه دومین کنفرانس جامع مدیریت شهری امروز صبح 16 اسفند ماه اظهار داشت: وظايف دولت مركزی و دولت محلی بايد تفكيك شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بيش از ٤٠٠ هزار واحد مسكونی در تهران خالی است، ادامه داد: در سيستم ما نظام پاسخگويی نه به بالا و نه به مردم وجود دارد.

آخوندی تاکید کرد: در كنار لايحه مديريت شهری، بايد لايحه حكم روايی محلی هم داشته باشيم.

آخوندی گفت: بحث مدیریت شهری نه آنقدر بزرگ و ملی است که حکومت مرکزی درگیر آن شود و نه آنقدر کوچک و پیش پا افتاده است که حکومت مرکزی در آن دخیل نشود که حادثه پلاسکو نمونه بارزی بود که دولت را درگیر خود کرد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر با بحران پاسخگویی در مدیریت شهری روبرو هستیم، ادامه داد: به ضرس قاطع می‌توان گفت که در مدیریت شهری ما هیچ پاسخگویی وجود ندارد و نتیجه این عدم پاسخگویی به ویژه در کلان شهرها نمایان است.

وی تصریح کرد: یکی از نتایج این عدم پاسخگویی این است که قابلیت زندگی در کلان شهرهای ما با ابهام جدی روبرو شده است و مسئله بعدی امکان حرکت در شهر است که به ویژه در شهر تهران با مشکل جدی روبرو است.

آخوندی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات ما به این مسئله بازمی‌گردد که دولت محلی را نپذیرفته‌ایم، تصریح کرد: اساساً باید تفاوت حاکمیت ملی و محلی مشخص شود و همه باید بدانند که منافع محلی مغایرتی با منافع ملی و عمومی ندارد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در نظام مدیریت مرکزی ما همه مسئولان چون رئیس جمهور، استاندار، فرماندار، بخشدار و دهیار همه مسئولان حکومت مرکزی‌اند به این معنا که ما می‌خواهیم در پایین‌ترین سطوح هم حکومت مرکزی حضور داشته باشد در حالی که باید توجه ویژه به حکمروایی محلی شود.

وی با اشاره به اینکه از سال 80 تا 95 فقط در منطقه شهری تهران 13 هزار هکتار ساخت و ساز جدید صورت گرفته است، اظهار داشت: از این تعداد 7 هزار هکتار در مناطق شهری و 6 هزار هکتار خارج از مناطق شهری ساخت و ساز شده است.

آخوندی با بیان اینکه قانون تصمیمات کشوری گویا می‌خواهد تا روستاها هم تداوم داشته باشد، متذکر شد: پیشنهاد بنده این است که سطحی پایین‌تر از فرمانداری نباید داشته باشیم و وظیفه حکمروایی ملی برقراری امنیت، نظم و رفاه عمومی و اعمال قانون است و لازم است تقسیم‌بندی درستی صورت گیرد و در کنار لایحه جامع مدیریت شهری، لایحه حکمروایی محلی هم داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه رابطه مالی محلی با مالی ملی باید مشخص شود، اظهار داشت: برای شفافیت و برقراری نظام پاسخگویی این مسائل باید کاملا روشن شود چرا که بدون توجه به این مسائل در اعمال قانون با مشکل روبرو می‌شویم.

وی افزود: دولت در وضعیت موجود امکان اجرای سیاست‌های ملی را ندارد و به همین دلیل با هر حادثه‌ای که رخ می‌دهد، مشکلات و گرفتاری‌های عدیده‌ای متوجه دولت می‌شود چرا که این ارتباط مدیریت ملی و محلی به خوبی تنظیم نشده و ظرفیت تبدیل به بحران را دارد. 

وی با بیان اینکه در منطقه 22 تهران 4 درصد مردم به وسایل حمل و نقل عمومی دسترسی دارند، گفت: درست است که دولت می‌گوید حمل و نقل عمومی باید در اولویت باشد اما اعمال سیاست در کلان شهرهایی چون تهران و مشهد چگونه می‌تواند صورت بگیرد.

آخوندی با بیان اینکه لایحه مزبور اصول بنیادی را حل نکرده است و این مسئله فاجعه بار است، تصریح کرد: مدیریت یکپارچه شهری در جایی خوب است که امکان پاسخگو کردن مدیریت محلی را هم داشته باشیم. 

وی با اشاره به اینکه میزان خانه‌های خالی در شهر تهران بالای 400 هزار واحد مسکونی است، اظهار داشت: در این سیستمی که وجود دارد امکان پاسخگویی به پایین و بالا وجود ندارد و ما دارای مشکلات جدی هستیم.

آخوندی با بیان اینکه بنده با مدیریت یکپارچه شهری، حمل و نقل یکپارچه شهری، حکمروایی شهری و تفکیک وظایف بین دولت مرکزی و محلی موافق هستم، گفت: اما لازم است قبل از این مسائل نظام پاسخگویی روشن و شفاف شود. 




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار