در بیست و چهارمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران مطرح شد:

اصلاح ساختاری درآمدی دولت، خواسته بخش خصوصی است/ نرخ بیکاری همچنان بالای 12 درصد

رئیس اتاق بازرگانی تهران کاهش نرخ بیکاری، اصلاح نظام بانکی و بهبود فضای کسب و کار را از جمله خواسته های بخش خصوصی از دولت در سال جاری برشمرد و افزود: انتظارات بخش خصوصی درسال 95 محقق نشده و این معضلات همچنان پابرجاست.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران در بیست و چهارمین نشست در بیست و چهارمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران عنوان کرد: از عملکرد رسانه ها به ویژه رسانه ملی در پوشش اخبار اقتصادی و اخبار هیات های اقتصادی خارجی در اتاق بازرگانی تهران قدر دانی کرد.

وی محقق شدن برخی از انتظارات بخش خصوصی از دولت را در سال جاری خواستار شد و افزود: به منظور تحقق این امر، با روسای کمیسیون اتاق به یک جمع بندی کلی رسیدیم که طی یک ماه آینده و در اولین یا دومین جلسه سال آینده اتاق تهران آن را مجددا مطرح کنیم.

وی با اشاره به شاخص های موفق عملکرد دولت در سال جاری افزود: ثبات در اقتصاد یکی از مهمترین این شاخص ها بوده که با وجود افزایش ناگهانی قیمت ارز در اواخر سال جاری نوسانات قیمتی به ندرت بود و شاهد آرامش بر بازار بودیم.

خوانساری ادامه داد: تورم با روند کاهنده در سال جاری به کمتر از10 درصد تنزل یافته و امیدواریم این روند نزولی در سال آتی نیز همچنان ادامه یابد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه رشد اقتصادی در سال 95 برخلاف سال گذشته مثبت و بالاتر از 6 درصد بوده است، افزود: ارتباطات خارجی و تبادل هیأت های اقتصادی در سال جاری بهبود یافته است و تا پایان بهمن امسال رقمی بالغ بر 9 میلیارد و 200میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی جذب اقتصاد کشور شد.

وی شفافیت اقتصاد کشور در حوزه ارز را یکی از مهمترین انتظارات بخش خصوصی دانست و افزود: قرار بر این بود تا بنا به وعده دولت در 6 ماه نخست سال جاری و سپس از 6 ماه دوم آن ارز را تک نرخی کنند اما هنوزشاهد تحقق این امر نیستیم و امید است در سال 96 قیمت ارز، تک نرخی شود.

خوانساری در ادامه افزود: به دنبال افزایش قیمت ارز نیستیم و بیشتر واقعی کردن قیمت آن مد نظر است چرا که دو نرخی بودن آن منشا فساد بوده و معضلاتی را برای تولید کشور ایجاد می کند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران در بخش دیگری از سخنانش به آمار نرخ بیکاری اشاره کردو افزود: بنا بر آمار دولت 600 هزار شغل جدید در سال 95 ایجاد شده اما همچنان نرخ بیکاری بالای 12 درصد مشکل اساسی برای اقتصاد کشور تلقی می شود.

به گفته وی انتظار ما از دولت در سال آتی بهبود محیط کسب و کار است، چرا که در سال جاری کمتر توجهی به این مسئله شده است علاوه بر این مشکلات نظام بانکی نیز باعث ایجاد موانعی برای اقتصاد داخلی و جذب سرمایه گذاری خارجی است.

خوانساری اذعان داشت: کاهش حجم و میزان دخالت دولت در اقتصاد، ایجاد شفافیت و ساماندهی صدور مجوزها نیز از جمله درخواست های بخش خصوصی به منظور بهبود محیط کسب و کار بوده که در سال جاری توجه اندکی به آن شده است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد: قیمت حامل های انرژی یکی از مسائلی است که به اقتصاد کشور لطمه می زند و سالانه 18 هزار نفر تلفات ناشی از آلودگی هوا داریم که این امرمی تواند یکی از دلایل اصلی ارزانی قیمت سوخت باشد.

وی گفت: تعیین تکلیف انواع یارانه یکی از درخواست های مهم بخش خصوصی کشور در سال 96 سال چرا که وجود آن نوعی راند و مخل اقتصاد کشور است.

خوانساری با بیان اینکه رسیدن به رشد اقتصادی 8 درصدی نیازمند رفع معضل بیکاری است افزود: موفق شدن این مسئله بدون جذب سرمایه گذار خارجی میسر نیست، لذا می بایستی مسیری را برای جذب سرمایه گذاری خارجی محیا کنیم.

وی در پایان بیان کرد: تصویر قراردادهای جدید نفتی و افزایش دو برابری تولیدو صادرات نفت یکی از شاخص های موفق عملکرد دولت در سال 95 بوده است.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار