تشدید بحران آوارگان در اتحادیه اروپا در صورت بحرانی‌تر شدن روابط ترکیه و آلمان

اگر روابط دیپلماتیک میان ترکیه و آلمان از شرایط فعلی بدتر شود، بحران آوارگان در اتحادیه اروپا ممکن است تشدید شود.

تشدید بحران آوارگان در اتحادیه اروپا در صورت بحرانی‌تر شدن روابط ترکیه و آلمان
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی راشا تودی، مجری این شبکه ابتدا گفت: مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، آلمان را متهم کرد که فشارهای سازماندهی‌شده بر مهاجران اهل ترکیه وارد می کند. 

وی این اظهارات را طی سخنرانی برای شهروندان ترکیه در شهر هامبورگ در آلمان بیان کرد. این در حالی بود که مقامات محلی در شهر هامبورگ، ساختمانی را که ابتدا قرار بود چاووش اغلو در آن صحبت کند، بستند. دیپلمات ارشد ترکیه (چاووش اوغلو) آلمان را به اتخاذ رویکردهای ضد ترکیه‌ای متهم کرده است. او همچنین از لغو نشست‌های تبلیغاتی در آلمان برای حمایت از کسب قدرت های جدید توسط رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، در همه پرسی آتی که قرار است ماه آینده در ترکیه برگزار شود، انتقاد کرد. 

وزیر خارجه ترکیه همچنین از مقامات آلمانی خواست از دادن درس‌ دموکراسی و حقوق بشری به ترکیه دست بردارند. در حال حاضر، مناسبات دیپلماتیک میان دو کشور تا حدی تیره و تار شده است. 

مجری این شبکه افزود: فعالانِ ضد دولت ترکیه در بیرون محل سخنرانی چاووش اوغلو در هامبورگ تجمع و علیه اردوغان تظاهرات کردند. آنان رییس جمهور ترکیه را فردی «دیکتاتور» خواندند. 

خبرنگار اعزامی این شبکه به آلمان، طی گزارشی از برلین درباره افزایش تنش‌ها و اختلافات میان دولت‌های ترکیه و آلمان گفت: مسئولان آلمانی به چاووش اوغلو گفتند اتاقی که قرار بود وی در هامبورگ در آن سخنرانی کند، از لحاظ معیارهای امنیت آتش سوزی، مشکلاتی دارد و لذا وی نمی تواند در آنجا سخنرانی کند. چاووش اوغلو گفت: من به این موضوع هیچ اهمیتی نمی‌دهم و لذا به هامبورگ پرواز خواهم کرد و سخنرانی خود را از بالکن کنسولگری ترکیه در هامبورگ ایراد خواهم کرد. 

چاووش اوغلو برلین را متهم کرد که فشارهای سیاسی بر آنکارا وارد کرده است. وی همچنین گفت: ما آلمان را به عنوان دوستِ ترکیه می‌خواهیم ولی اگر آلمان به همین طرز رفتار (منفی) خود ادامه دهد، آنگاه این سؤال مطرح می‌شود که آیا آلمان آن نوع دوستی هست که ما برای خودمان بخواهیم؟» 

برخی از سیاستمداران عضو حزب حاکم آلمان به چاووش اوغلو اینگونه پاسخ داده‌اند که این صرفاً تلاشی از سوی اردوغان و اعضای دولتش است که خود را در حالی قدرتمند نشان دهند که واقعاً در حال حاضر بسیار ضعیف هستند. 

اولیور گفت: صرف‌نظر از این‌که سیاستمداران دو کشور چه می‌گویند این واقعاً بن‌بستی دیپلماتیک میان برلین و آنکاراست که ما شاهد آن هستیم. این تنش‌ها به ‌صورت بالقوه این امکان را دارد که به پیامدها و عواقب به‌مراتب بدتری منتهی شود. 

اگر روابط میان آلمان و ترکیه به هم بخورد، احتمالاً توافقی که برسر بازگرداندن آوارگان میان ترکیه و اتحادیه اروپا وجود دارد، نیز به‌هم خواهد خورد. آنگاه ممکن است بسیاری از آوارگانی که در حال حاضر در ترکیه نگهداری می‌شوند، (با اجازه‌ی دولت ترکیه) به سوی اتحادیه اروپا سرازیر شوند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار