ادبیات در خرداد ماه 95؛

شعرخوانی شاعران در محضر رهبری/ در گذشت حمید سبزواری؛ شاعر انقلابی

شاعران در واپسین روزهای خرداد ماه 95، در محضر مقام معظم رهبری به شعرخوانی پرداختند.

شعرخوانی شاعران در محضر رهبری/ در گذشت حمید سبزواری؛ شاعر انقلابی
به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خرداد ماه سال 1395 اتفاقات متعددی در ادبیات روی داد. از جمله آنکه جلیل غفاری، رئیس اتحادیه صحافان از رکود در بازار کاغد خبر داد و در آن زمان گفت: هم اکنون با افزایش یا کاهش قیمت در این عرصه مواجه نیستیم و تنها حالت رکودی را در این بازار تجربه می کنیم.
 
* اما خبر دیگری در این ماه به گوش رسید که روزشمار دیگری را برای عرصه کتاب و کتابخوانی رقم زد. خبر این بود که پروژه باغ کتاب در دی ماه سال 95 به بهره برداری موقت می‌رسد. این خبر را محمد حسینی مدیر عامل پروژه باغ کتاب عنوان کرد و گفت: در حال برنامه‌ریزی برای افتتاح این پروژه در بهمن ماه سال 95 هستیم.
 
* اما اختتامیه دیگری نیز در خرداد ماه برگزار شد. جایزه کتاب فرشته برگزیدگان خود را شناخت. در این مراسم، هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده با اظهار امیدواری پیرامون این مسئله که جایزه کتاب فرشته به سرنوشت دیگر جوایز خصوصی دچار نشود، عنوان کرد: این جایزه با همت دوستان برگزار کننده آن ادامه پیدا کند.
 
* نخستین دوره تخصصی تربیت مدرس زبان فارسی به غیر فارسی زبانان با پذیرش 30 فراگیر واجد شرایط با حضور اساتید برجسته زبان‌شناسی در بنیاد سعدی آغاز به کار کرد. برگزاری این دوره علاوه بر تربیت مدرس با هدف ارتقای سطح کیفی این شیوه آموزشی و ارتقای مهارت‌های حرفه‌ای فارغ التحصیلان واجد شرایط در قالب دو کلاس پانزده نفره صورت می‌گیرد.
 
* ادبیات در دومین هفته خرداد ماه سال جاری اتفاقات تاریخ ساز و مهمی را پشت سر گذاشت که از آن میان می‌توان به باز شدن درب‌های آرشیو ملی به روی اصحاب رسانه اشاره کرد.
 
بنابر این گزارش بازدید اصحاب رسانه از غنی ترین آرشیو اسناد تاریخی منطقه خاور میانه در حالی صورت گرفت که کارمندان و کارشناسان این مرکز بازدیدی با این حجم از آرشیو ملی ایران را کم نظیر دانستند و گفتند البته چنین بازدیدهایی مشکلاتی را در برخواهد داشت که از آن جمله می‌توان به امکان آلوده شدن آثار نگهداری شده در این مرکز و دشواری تنفس برای کارمندان اشاره کرد.  
 
آرشیو ملی ایران غنی ترین آرشیو ملی منطقه خاورمیانه با 17مخزن نگهداری از آثار تاریخی در دسته هایی چون تمبرها، آثار نقاشی و تابلوها، اسناد ویژه و بیوتات، نقشه های فرش و نقشه های تاریخی و جغرافیایی ایران و جهان است.  
 
از آثار چشمگیر این مرکز می‌توان به تابلوی روبان دوزی پروین اعتصامی و سند معافیت مالیاتی متعلق به دوره ایلخانان اشاره کرد.  
 
* شایان ذکر است از اتفاقات ادبی دیگر دومین هفته خرداد ماه سال 1395 می‌توان به برگزاری مراسم تقدیر از روستاهای دوستدار کتاب با حضور معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یاد کرد.  
 
سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی از  این مراسم خطاب به برگزارکنندگان طرح روستاهای دوستدار کتاب گفت: طرح دوستدار کتاب می‌تواند مردم نهاد برگزار شود. جریان مردمی بودن  را نباید از این طرح گرفت. نگذارید ما دولتی ها کار شما را خراب کنیم.  
 
وی در ادامه با تأکید بر اینکه مردمی بودن مزیت طرح روستاهای دوستدار کتاب است، اظهار داشت: وقتی کاری دولتی می‌شود، خراب می‌شود.  
 
* برگزاری مراسم اختتامیه جایزه «پرنده آبی» یکی دیگر از اتفاقات ادبی این ماه بود. علی ربیعی، وزیر کار، رفاه و تأمین اجتماعی کشور در این مراسم  گفت: کتاب کودک فقط برای این گروه سنی نیست؛ بلکه برای بزرگسالان نیز هست تا بفهمند چگونه با کودک رفتار کنند.  
 
* خاطرنشان می‌شود که در دومین هفته خرداد ماه سال جاری علاوه بر انتشار خبر  امضای تفاهمنامه همکاری بنیاد سعدی و دانشگاه علامه طباطبایی، خبر انتصاب سید عباس صالحی، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سمت ریاست سی امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هم به گوش رسید.  
 
تکلیف بن کارت های باقیمانده از بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نیز در این ماه تعیین شد و در خبر مرتبط با این موضوع به نقل از نیکنام حسین پور، مشاور منابع و امور انسانی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چنین آمد که دانشجویان، دانش‌آموزان، طلاب و اساتیدی که از بن کارت‌های خود در نمایشگاه استفاده نکرده‌اند یا مبلغی را به عنوان باقیمانده در بن کارت خود دارند، می‌توانند از بیست و نهم خرداد ماه با مراجعه به دستگاه‌های خودپرداز بانک شهر نسبت به دریافت پول خود اقدام کنند.
 
* در سومین هفته خرداد ماه سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی حکمی مهدی قزلی را به عنوان دبیر هفتمین جایزه ادبی پروین اعتصامی و یازدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر و نهمین جایزه جلال آل احمد منصوب کرد.
 
طی آخرین مصوبات هیئت امنای جایزه ادبی پروین اعتصامی و در راستای گام نهادن هرچه بیشتر زبان فارسی به عرصه های بین المللی از یک زن غیرایرانی فعال در حوزه زبان و ادبیات فارسی در هفتمین دوره این جایزه تقدیر خواهد شد.
 
* فراخوان برگزاری دومین جایزه کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی اسلامی و با رویکرد خلاقیت و نوآوری در طراحی و تولید در این ماه اعلام شد. موضوعات این جشنواره پیرامون کتاب اسباب بازی، نوشت افزار و اسباب بازی است.
 
* اما کتاب «شور اشراق» اثر «آیت الله علی اکبر رشاد» نیز در خرداد ماه با حضور غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی رونمایی شد. این کتاب توسط شهرستان ادب منتشر شده بود و رونمایی از آن در همین موسسه بود.

* درگذشت حمید سبزواری پدر شعر انقلاب مهمترین و دردناکترین اتفاق ادبی هفته سوم خرداد ماه سال 1395 بود، این اتفاق چنان ناگهانی و دردآور بود که همه اهالی قلم را در بهتی عظیم فرو برد و در کل ادبیات را داغدار کرد.  
 
حمید سبزواری شاعری بود که نام خود را با سرودن شعر «خمینی ای امام» برای همیشه در حافظه تاریخی ادبیات کشورمان ثبت کرد و به زعم اکثر کارشناسان ادبی و شاعر این مرز و بوم اشعاری سرود که آینه وقایع انقلاب اسلامی بودند.  
 
پیکر این شاعر بر اساس آنچه در وصیتش آمده بود در پارک بهمن شهر سبزوار به خاک سپرده شد.  
 
* بر اساس این گزارش، از وقایع ادبی دیگر هفته سوم خرداد ماه سال 95 می‌توان به انتشار فراخوان هفتمین جایزه ادبی پروین اعتصامی اشاره کرد. بر اساس آنچه در این فراخوان آمده تمام زنان اهل قلم از شاعران، نویسندگان، مترجمان، منتقدان و پژوهشگرانی که آثارشان برای نخستین بار در سال‌های 1393 و 1394 منتشر شده می‌توانند یک نسخه از آثار خود را تا تاریخ بیستم تیرماه سال جاری  به دبیرخانه جایزه پروین اعتصامی بفرستند و در این جایزه شرکت کنند.  
 
* در واپسین روزهای این ماه شاعران  به مناسبت میلاد امام حسن (ع) به دیدار مقام معظم رهبری رفتند. از جمله شاعرانی که در این مراسم حضور داشتند می توان به ناصر فیض، عباس براتی پور، مرتضی امیری اسفندقه، محمد مهدی سیار، فاضل نظری، علیرضا قزوه و علی داوودی اشاره کرد. در این مراسم 150 شاعر از نقاط مختلف کشور حضور داشتند و 20 نفر آنها به شعرخوانی پرداختند.
 
 
انتهای پیام/
 
 
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار