معاون امور سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری عنوان کرد:

زباله پاداش جنگل نیست/ دفن زباله وجود دام و معادن جنگل های شمال را تهدید می کند

نوبخت گفت: سه عامل اصلی نظیر دفن زباله، معادن و وجود دام جنگل های شمال تهدید می کند.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان عباسعلی نوبخت معاون سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری در رونمایی از کمپین همین یک زمین با پیام زباله پاداش جنگل نیست در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر وضعیت جنگل های کشور به دلایل مختلفی اعم از نوسانات اقلیمی مناسب نیست لذا از تمامی مردم درایام نوروز تقاضا داریم که از جنگل به عنوان موجود زنده که در مرحله نقاهت دوران زندگی خود به سر می برند، بیشتر دقت کنند.

وی با اشاره به اینکه جنگل های زاگرس توانمندی تولید 40 درصد از آب کشور را دارا هستند، افزود: علاوه بر این توانایی ذخیره 3میلیون و 60متر مکعب آب درون خود را دارند که این امر در شرایطی که کشور دچار بحران شدید آب شده نیازمند است که پوشش های جنگلی و مرتعی حفظ، توسعه و ارتقا یابد.

نوبخت با بیان اینکه از دهه 70 تا کنون به دلیل نواسانات اقلیمی 67 نوع آفت و بیماری جنگل ها را تهدید می کند، گفت: همین امر موجب نسل کشی برخی گونه ها نظیر شمشاد شده که سازمان جنگل ها به تنهایی قادر نیست که برای این گونه مشکلات نقش آفرینی کند از این رو از مردم و سایر دستگاه های مربوط تقاضا داریم که به کمک سازمان جنگل ها بیایند.

معاون امور سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به بحث شپره شمشاد بیان کرد: این آفت، گونه شمشاد را به طور کامل تحت شعاع خود قرار داده و برخی عرصه ها را کاملا ازبین برده، بنابراین از اصحاب رسانه انتظار می رود که همانگونه که تا کنون به کمک ما آمدند از این به بعد نیز کمک حال سازمان جنگل ها باشند، چرا که امنیت ملی کشور وابسته به امنیت زیستی است.

این مقام مسئول ادامه داد: میزان اکسیژن تولیدی در هر هکتار از جنگل دو و نیم تن است که اگر این میزان را برای هر هکتار 2 هزار و 500 تومان محاسبه کنیم سالانه 90 هزار میلیارد تومان خدمات دهی ریالی از جمله اکسیژن به کشور است.

وی با بیان اینکه بیش از 12 هزار میلیارد تومان جنگل های شمال اکسیژن تولید می کنند، عنوان کرد: یک درخت راش و بلوط با قطر تقریبی 100 و وزن چوب خشک معادل 2و نیم تن، 12 ونیم میلیون متر مکعب گاز کربنیک را در طول عمر خود جذب و به چوب خشک تبیدل می نمایند از این رو لازم است که سایر کارکرد های اقتصادی جنگل را مشاهده نماییم.

عرصه های طبیعیت نیازمند حمایت هستند

نوبخت با بیان اینکه طبیعت جنگل به دلایل مختلفی مستلزم حمایت است افزود: از این رو با اجرای طرح تنفس در نظر داریم که به کمک عرصه های طبیعت بیاییم.

وی با بیان اینکه تاریخ نهال کاری در کشور به 3 هزار سال پیش بازمی گردد افزود: ایرانی ها اولین مردمانی بودند که به طور منظم نهال کاری و جنگل کاری را آغاز کردند و باید گفت که در دوره هخامنشی جنگل کاری به طور منظم ترویج داده شد و همچنین در آیات مختلف قرآن نیز به پیرامون طبیعت اشاره شده است.

معاون امور سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه منابع طبیعی را به صورت ملی و کشوری بایستی مورد تصمیم گیری قرار گیرند، افزود: زمانی که پیرامون طبیعت ایران نگاه می کنیم و در حوزه کاری خود می خواهیم تصمیمگیری کنیم ناگفته نماند که این تصمیم گیری ها نباید با نگاه منطقه ای باشد و این در حالی است که درکشور ما خیلی از افراد منطقه ای فکر می کنند، به طور مثال در صورت واگذاری یک الی 2 معدن شاید تخریبی در طبیعت ایجاد نشود اما زمانی که آنها را کنار هم می گذاریم در می یابیم که امنیت زیستی را نشانه گرفته ایم.

زباله پاداش جنگل نیست

معاون امور سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در ادامه یادآور شد: از 51 قطعه زمین که برای زباله است 39 مورد آن مربوط به عرصه های جنگلی، 12 مورد مربوط به مراتع شمال کشور است که از نظر سطحی حدودا 202 هکتار از عرصه های جنگلی و 214 هکتاری در طبیعت برای دفع و مدیریت زباله اختصاص داده شده که در مجموعه 458 هکتار از اراضی جنگل و مرکز به دفن زباله تخصیص یافته اند چه در عمل 471 هکتار در جنگل و مراتع شمالی کشور را شامل می شود.

وی در خصوص آمار تولید زباله در استان های شمالی گفت: براساس آمار موجود روزانه در مازندران 3میلیون و 150 هزارتن، گیلان 2 هزار تن و گلستان هزار و 100تن زباله تولید می شود که اکثرا در عرصه های منابع طبیعی مدفون می شود و البته ناگفته نماند که این میزان تولید زباله تنها برای روزهای معمولی است نه در مناسبت های مختلف که گردشگر واردی کشور می شود حداقل 3 برابر میزان تولید افزایش می یابد.

نوبخت با بیان اینکه سرانه تولید زباله در مازندران یک کیلو، گیلان 800گرم و گلستان 750 گرم است، اضافه کرد: همچنین در مازندران روزانه 753 لیتر شیرابه درون خود جای می دهد که این رقم قابل توجهی است و باید گفت که اکثرا زباله هایی که در محل های پایین جنگل ها دپو می شوند درختان آن خشکیده اند.

معاون امور سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه 542 واحد معدنی در مساحت 3 هزار و 518 هکتار از جنگل های شمال را به خود اختصاص داده اند، افزود: البته 259 واحد فعال، 269 واحد غیرفعال و 14 واحد متروکه است، از این رو با توجه به حساسیت جنگل های شمال نیازمند توسعه هستیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه وجود دام در عرصه ها طبیعی شمال از اهمیت بالایی برخوردار هستند، گفت: تعداد دام های ترواربندی مجاز در عرصه های شمال براساس مستندات 2میلیون و 954هزار و 604 است که این میزان 270 روز در عرصه های جنگل های شمال در حال چرا هستند که اگر این میزان دام را طوری تربیت نماییم که روزانه یک اصل نهال را از بین برند سالانه 797 میلیون و 743هزار و 80اصل یک نهال به واسطه حضور دام در عرصه های شمال از بین می روند از این رو سه عامل اصلی نظیر دفن زباله، معادن و وجود دام جنگل های شمال را تهدید می کند.

وی با توصیه به مردم در ایام نوروز تاکید کردو ادامه داد: از تمام عزیزانی که در طبیعت ایران چه جنگل و چه مرتع در این ایام حضور پیدا می کنند تقاضا داریم که مراعات حال اراضی را نمایند و با بریدن شاخه های جوان برای گرم شدن و پخت غذا و روشن کردن آتش و رها کردن محیط قبل از خاموشی آتش به طبیعت که مادر ماست آسیبی نرسانند و چنانچه افراد در صورت مشاهده این گونه مسائل با تذکر به افراد از اجرای آن امتناع کردند تقاضا داریم که با شماره 1504 اطلاع رسانی نمایند تا به بهترین شکل طبیعتی که حال ندارد را برای نسل های آینده باقی بگذاریم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار