اهواز؛

مذهبی زنده به آب

رسوم من نه با آتش، نه با روغن و نه با تدهین انجام می گیرد بلکه رسومم با آب جاری پاک که به فرمان حق تعالی برای نظافت انسان ها و حیات بخشیدن به آنان جاری گشته، انجام می پذیرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز؛ صابِئین مندایی، اقلیتی مذهبی‌اند که در قرآن به آن‌ها اشاره شده و از اهل کتاب قلمداد شده‌اند.

 حدودا 30 هزار نفر جمعیت دارند و آخرین پیامبرشان حضرت یحیی (معروف به یحیی یا یوحنای تعمید دهنده) است.آدم را نخستین پیامبر خود و دین خود را نخستین دین جهان می‌دانند.

از آنجا که آداب و رسوم دینی مندایی‌ها با غسل در آب روان پیوند دارد در خوزستان این افراد در نزدیکی رودخانه‌های پرآبی که بیشتر در اهواز، خرمشهر، آبادان، دزفول و شوشتر جاری هستند، زندگی می‌کنند.

برای پیروان این اقلیت مذهبی آب جاری ارزش خاص خود را دارد و با وجود این که کارون سراسر آلودگی شده اما آن ها معتقدند هنگامی که آیات کتاب بر آب خوانده می شود، آب مقدس شده و فرشته‌ها از كسی كه از آب رود می‌نوشد، محافظت می‌كنند.

و به همین دلیل است که هنوز كارون برایشان مقدس است و میعادگاه‌شان برای مراسم غسل تعمید و غسل طفل.

در گذشته جمعیت مندایی‌ها که به صابئین نیز معروف بودند در خوزستان بیشتر بود و حمدالله مستوفی در نزهت القلوب اشاره می‌کند که خوزستان سرزمینی‌ست که درو قوم صابیان بسیارند.

اگرچه صابئین در ایران اهل کتاب شناخته شده‌اند اما بدلیل کمی جمعیت و ناشناخته بودن ذکری از آن‌ها در ادیان رسمی ایران نیست.

این اقلیت مذهبی بیشتر به مشاغل طلافروشی و میناکاری مبادرت می‌ورزند.

در قران به صائبین در چندین سوره و  آیه اشاره شده است.

إنّ الذین آمنوا والذین هادوا والصابئون والنصاری من آمن بالله والیوم الآخر وعمل صالحاً فلا خوف علیهم ولا هم یحزنون (مائده 69)

(کسانی که ایمان آورده و کسانی که یهودی و صابئی و مسیحی اند، هرکس به خدا و روز بازپسین ایمان آوَرَد و کار نیکو کند، پس نه بیمی برایشان است و نه اندوهگین خواهند شد)؛
بیش تر پندهای یحیای نبی، در قالب موعظه های اخلاقی خلاصه می شوند.

 روشمی الاوی لهوا إب نُورا و لهوا إب مِشّا و لَهوا إدا مِشیها إمشا روشمی إب یردنا ربا ادمیا هیی إد إنش إب هیلی لامصی إشمد هِیّی و إشمد منداد هیی مدخرالی...

  رسوم من نه با آتش، نه با روغن و نه با تدهین انجام می گیرد بلکه رسومم با آب جاری پاک که به فرمان حق تعالی برای نظافت انسان ها و حیات بخشیدن به آنان جاری گشته، انجام می پذیرد؛ آبی که قدرتی انکار ناپذیر در تطهیر من از هر گونه ناپاکی های مادی و معنوی دارد.

انتهای پیام/و


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.