گفتگو هایی از جنس نوروز؛

کی روش:هفت سین شما سَمبل زندگی است/سال نو شما شبیه چینی هاست/ ایرانی ها با خانه تکانی دلشان را تکان می دهند

پیرمرد مغرور و دوست داشتنی پرتغالی مصاحبه هایش هم از جنس دیگر است و در عین صلابت، ظرافت های خاصی دارد.

کی روش:هفت سین شما سَمبل زندگی است/سال نو شما شبیه چینی هاست/ ایرانی ها با خانه تکانی دلشان را تکان می دهندبه گزارش گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان؛ حال و  هوای کارلوس کی روش هم آستانه فرارسیدن بهار، کمی بهاری تر شده است و در گفته هایش لطافت را می توان حس کرد، متن کامل گفتگوی سر مربی تیم ملی در مورد نوروز به شرح ذیل است.

هفت سین و کی‌روش:

سفره هفت سین هنوز برای کی‌روش یک سوال دارد. هر وقت از او درباره‌اش می‌پرسیم می‌گوید برایش جالب است وقتی در این باره با کارلوس صحبت کردیم پاسخ داد ببینید یک چیز برای من جالب است از نظر شما ایرانی‌ها سیب و سکه و سماغ و غیره سمبل‌های زندگی هستند شما هر سال دور همچین سفره‌ای می‌نشینید . خب سال اول برایم جالب بود می‌گفتم هفت سین چیست؟ ولی حالا دقیقا معنی‌اش را می‌فهمم یعنی زندگی جاری است. کی‌روش همیشه می‌گوید قشنگ‌ترین چیز نوروز همان هفت سین است. به خاطر همین عاشق عکس گرفتن با سفره هفت سین هستم و مخصوصا با سیب قرمزش.

عید نوروز و عید میلادی:

عید نوروز و عید میلادی خب شاید کی‌روش اهل مطالعه است و خیلی عمیق در همه چیز فرو می‌رود بهتر بتواند پاسخ این سوال را بدهد . او همیشه برای سال نو میلادی به خانه‌اش در پرتغال باز می‌گردد. کی‌روش عاشق پدرش است و همیشه دوست دارد سال نو را با او بگذراند. ولی برای کارلوس عید نوروز هم هیجان دارد. هر بار وقتی او با این سوال روبرو می‌شود که تفاوت نوروز و سال جدید میلادی چیست پاسخی ندارد که بدهد. واقعا نمی‌توانم مقایسه‌شان کنم. خیلی فرق دارند. راستش من درباره عید کشورهای مختلف تحقیق کرده‌ام فکر می‌کنم سال نو ایران با سال نو چین قابل مقایسه باشد. می‌دانید چرا ؟ چون دو کشور با تمدن و با فرهنگ هستند. برای خارجی‌هایی که در ایران زندگی می‌کنند سال نو دو بار اتفاق میفتد یکی سال جدید میلادی و دیگری عید نوروز . نوروز اینقدر زیبایی دارد که می‌تواند همه چیز را به خودش جذب کند. کی‌روش با خنده همیشه می‌گوید راستش من دو بار سال جدید را جشن می‌گیرم اگر یک روز از ایران بروم حتما یک تقویم ایرانی‌ را هم می‌برم.

تنبیه آقایان قبل از نوروز:

برای ایرانی‌ها و البته بخش طنز آمیز مردانه‌اش خانه تکانی مثل یک سمبل می‌ماند می‌گویند با خانه تکانی ایرانی‌ها دلشان را تکان می‌دهند و برای سال جدید تمام دعواها ، کینه‌ها ،‌دلخوری‌ها و ... را بیرون می‌ریزند. کی‌روش هم همیشه وقتی بحث خانه تکانی می‌شود با مرد‌های ایرانی شوخی می‌کند فرقی نمی‌کند چه کسی رویرویش نشسته باشد می‌خندد و می‌گوید حتما این تنبیه شامل شما هم می‌شود. آن‌ها در سال نو میلادی از اینگونه رسم و رسوم‌ها ندارند. ولی از روزی که فهمید ایرانی‌ها چنین رسمی دارند شروع کرد به سوال پرسیدن که این چه رسمی است ماجرا چیست؟ چه کسی خانه تکانی می‌کند فقط خانم‌ها یا آقایان؟ حالا که این سوال‌ها را پرسیده و اطلاعاتش کامل است با خنده می‌گوید می‌دانم که قبل از سال تحویل خانه‌هایتان را تمیز می‌کنید مخصوصا آقایان در این کار حضور پررنگی دارند. خانم‌ها هم برای اینکه مرد خانه‌شان را تنبیه کنند می‌گویند خانه تکانی با تو. ( خنده )

آتش بازی در پرتغال کشته می‌دهد:

از آن شب‌های به یاد ماندنی آخر سال چهارشنبه سوری است. شبی که انگار در ایران بمب منفجر می‌کنند. کی‌روش همیشه برای چهارشنبه سوری هیجان زیادی دارد. برج دوبرال محل زندگی او در این شهر شبیه یک خرابه جنگی می‌شود . اهالی ساختمان به خیابان اصلی می‌ریزند و ترقه‌هایشان را منفجر می‌کنند و از روی آتش می‌پرند. کی‌روش هم همیشه از ایوان خانه دید می‌زند و می‌گوید چه صدایی شنیدید؟ سال گذشته که برای چهارشنبه سوری مهمان خانه او بودیم این هیجان را به خوبی دیدیم. او مدام از خانه به ایوان می‌رفت و به دنگاسپار دستیارش می‌گفت: دن شنیدی؟ فکر می‌کنم یک بمب منفجر کردم. او در شب‌های چهارشنبه سوری مثل یک کودک می‌ماند. وقتی از کی‌روش یک بار پرسیدیم که آیا شما هم چیزی شبیه به چهارشنبه سوری در پرتغال دارید ؟ لبخند زد و گفت: بله ما یک مراسم خاص داریم که مردم از روی آتش می‌پرند البته مراسم ما خطرناک‌تر از اینجاست و گاهی کشته هم می‌دهد.

ماجرای تلخ مرگ برادرش:

نوروز خیلی چیزهای خوبی دارد ولی همه‌اش خوبی نیست با افزایش مسافرت‌ها خبرهای نگران کننده فرت و فرت می‌رسد کشته شدن هموطنان در جاده‌ها برای کی‌روش هم غم انگیز است او خودش داغدار این ماجراست و می‌داند آن‌ها که عزیزانشان را از دست می‌دهند چه می‌کشند. سال‌ها قبل وقتی او جوان بود برادر کوچکش را به خاطر تصادف از دست داد. او هنوز برادرش را فراموش نکرده است و هروقت در این باره حرف می‌زند بغض می‌کند. اشک‌هایش را به وضوح می‌توانیم در چشمانش ببینیم. کی‌روش در این باره می‌گوید هنوز ناراحتم که او را از دست دادیم فکر می‌کنم اگر آن روز راننده صبر و حوصله بیشتری داشت هرگز برادرم را از دست نمی‌دادم . کارلوس با شنیدن خبرهای تلخ در این شش نوروزی که از سر گذرانده همیشه پیغامی برای مردم ایران دارد و پیغامش این است دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است. مهم رسیدن است و اینکه در کنار خانواده‌تان شاد باشید و خوش بگذرانید پس همیشه دوست دارم راننده‌ها حوصله داشته باشند صبور باشند و احتیاط به خرج دهند تلخ نیست که در سال جدید این اتفاق‌ها بیفتد؟

دعای سال جدید و دغدغه‌های کی‌روش:

کی‌روش همیشه در آستانه سال جدید میلادی یک دعای تکراری دارد دعایی که خیلی‌ها دارند. او بین مردم محبوب است و به خاطر همین وقتی حرف از دعا می‌شود اول اسم مردم را می‌آورد. برای سال جدید هم آرزوی کی‌روش برای مردم ایران سلامتی است . او همیشه می‌گوید سلامتی و آرامش خاطر چیزی است که همیشه دعا می‌کنم و پس از آن سالی سرشار از موفقیت. کی‌روش همیشه دغدغه‌های بزرگی در سر دارد . او دورانی مسئول مین روبی در موزامبیک بود. خودش پا به پای نیروها کار می‌کرد. او همیشه در حرف‌هایش از مشکلات جامعه بشری حرف می‌زند از شیوع ایدز تا سرطان. کی‌روش که خودش سفیر یونسکو است . همیشه در این راه قدم‌های مثبتی بر می‌دارد و می‌گوید دوست دارم هر سال که وارد زندگی تازه‌ای می‌شویم این مشکلات کمتر باشد.

آرزوی کی‌روش سفر به بندرعباس:

یک ایران است و یک تمدنش، شهرهای باستانی ایران همه توریست‌ها را به سمت خود می‌کشد. قبل از اینکه کی‌روش به ایران بیاید در مورد تمدن ایران تحقیقات زیادی انجام داده بود البته تمدنی که در فضای مجازی رو به نابودی است . کی‌روش به شهرهای مختلف رفته است. از یزد و کاشان بگیرید تا اصفهان و شیراز. کی‌روش می‌گوید واقعا نمی‌دانم کجای ایران قشنگ‌تر است می‌گوید او شبیه ایرانی‌ها است . وقتی این را یک بار از کی‌روش پرسیدیم این طور پاسخ داد : همیشه تلاش کرده‌ام درک درستی از فرهنگ ایرانی داشته باشم و فکر می‌کنم موفق هم بوده‌ام. تنها مسئله‌ای که باعث ناراحتی من می‌شود این است که هنوز قسمت‌هایی از ایران را ندیدم. کی‌روش دوست دارد یک بار به بندرعباس برود و قلعه پرتغالی‌ها را از نزدیک ببیند.


منبع :خبر ورزشی



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار