باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد

روزی به نام سرزمین های اشغالی

مردم فلسطین همه ساله در روز موسوم به روز زمین با گرامی داشت یاد شهدای این روز اشغالگری های رژیم صهیونیستی را محکوم می کنند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مردم سرزمین فلسطین در 30 مارس 1976 برای اولین بار پس از اشغال سرزمینشان توسط رژیم جعلی صهیونیستی در سال 1948، دست به اعتصاب و اعتراض گسترده ای زدند که در پی آن نظامیان رژیم اشغالگر قدس با یورش به روستاهای فلسطینی شمار زیادی از شهروندان بی گناه را به شهادت رساندند.

همه ساله شرکت کنندگان در این مراسم با گرا میداشت یاد شهدای این روز با اعتراض به سیاست های تبعیض نژادی علیه فلسطینی ها و سیاست های شهرک سازی رژیم صهیونیستی و مصادره زمین هایشان از سوی آنها به پایان دادن به اشغالگری های این رژیم را محکوم می کنند.

اسرائيل فقط 2 درصد سرزمين هاي اشغالي 1948 را براي فلسطيني هاي ساکن اين سرزمين ها باقي گذاشته و بيش از 40 هزار منزل مسکوني فلسطيني ها در الجليل، مثلث و نقب با خطر تخريب مواجه هستند.

روزی به نام سرزمین های اشغالی

رژيم صهيونيستي بر همين اساس مي کوشد حتي ساختمان هايي را ويران کند که پيش از تاسيس اسرائيل بنا شده بودند. هدف اين رژيم از تخريب منازل و آواره کردن فلسطيني ها چه در سرزمين هاي اشغالي 1948 و چه در کرانه غربي و بيت المقدس، اين است که اسرائيل را به عنوان کشوري وانمود کند که يهوديان اکثريت مطلق ساکنان آن را تشکيل مي دهند و فلسطيني ها را به عنوان يک اقليت حاشيه اي و بدون حقوق معرفي کند.

رژيم صهيونيستي قوانين زيادي را تصويب کرده که اعراب را از برگزاري مراسم روز "نکبت" (سالروز اشغال فلسطين توسط صهيونيست ها) محروم و آنان را ملزم به اداي سوگند وفاداري به اسرائيل به عنوان يک کشور يهودي مي کند. رژيم صهيونيستي همچنين دستور داده که همه تابلوهاي شهرها و روستاها و حتي اسامي خيابان ها با نام عبري نوشته شود.

صهیونیستها به دنبال تغییر هویت نسل های فعلی و آتی فلسطینی هستند
علی کمیلی کارشناس مسائل فلسطین در گفتوگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران جوان پیرامون بزرگداشت روز زمین در سرزمین های اشغالی اظهار داشت: در تاریخچه تقویم فلسطین روزهای موسوم به  یوم النکبت و روز زمین در هویت تاریخی مردم این سرزمین از اهمیت خاص و ویژه ای برخوردار است و مردم این سرزمین همه ساله این ایام را پاس می دارند که از طرفی برای صهیونیستها نیز نگران کننده است. 

وی افزود: تاکنون اقدامات خوبی برای پاس داشت روز زمین انجام شده است، ازجمله سال 2012 ایران با همکاری NGO های دنیا یک حرکت بین  المللی را سامان داد که بر اثر آن از کل دنیا کاروان هایی به نام کاروان بیت المقدس به سمت مرزهای سرزمین های اشغالی به راه افتاد.

وی با اشاره به اینکه صهیونیست ها نسل فعلی فلسطین را مورد هدف قرار داده اند تا هویت تارخی خود را از یاد ببرند و تبدیل به افرادی شوند که خود را بیشتر از آنکه فلسطینی بدانند، اردنی، سوری شیلیایی و برزیلی بدانند و دیگر پس از گذشت هفتادوچند سال دغدغه بازگشت به فلسطین و بازپس گیری سرزمینشان را نداشته باشند افزود: باید سعی شود اهمیت یادبود این روزهای تاریخی فلسطین برای مردم ایران بیش از پیش تبیین شود و دست کم در حد اقدامات مردمی و در شبکه های اجتماعی در کشور ما نیز زنده نگه داشته شود که هم جوانان ما با آن آشنا شوند و هم جوانان فلسطینی بدانند که در در این مبارزه مظلومانه تنها نیستند. 

کمیلی در انتها با تاکید بر اینکه تنها دولتی که بصورت رسمی وجدی پشت قضیه فلسطین ایستاده جمهوری اسلامی ایران است تصریح کرد: اما در سطح عمومی ضعفهایی وجود دارد و تصور می شود چون دولت در این خصوص کارهای لازم را انجام می دهد، پس کار روی بدنه مردمی را می توان رها کرد، درصورتی که بدنه های مردمی در دنیا خیلی تاثیر گذار هستند و به صراحت می توان گفت که حتی در زمینه اقدامات مربوط به حمایت از فلسطینی ها از ما نیز فعالتر هستند، بنابر این جای آن وجود دارد که در خصوص بدنه های مردمی تبلیغات و کارهای بیشتری صورت بپذیرد.

روزی به نام سرزمین های اشغالی

لازم به ذکر است که نيروهای پليس رژيم صهيونيستي در روز 30 ماه مارس سال 1976 تظاهرات فلسطينی‌ها را در مناطق "الجليل" و "المثلث" که در اعتراض به سياست مصادره اراضي عربي برگزار شده بود، سرکوب کردند. در اين حادثه 6 فلسطيني ساکن مناطق مذکور به شهادت رسيدند و بسیاری مجروح و زخمی شدند و همه ساله مردم فلسطین با برگزاری مراسمی در 30 مارس یاد و خاطره شهدای این روز را گرامی میدارند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار