پول توجیبی هایی که به جای خرید ترقه صرف ساخت مدرسه شد/قول‌ و قرار متفاوت دانش آموزان در چهارشنبه سوری امسال!

چهارشنبه پایانی امسال با رنگ و بویی متفاوت از سال‌های گذشته، به احترام شهدای آتشنشان و در قالب کمپین‌های متعدد دانش آموزان با ایمنی بالاتری دنبال می‌شود.

چهارشنبه سوری به روایت امسال دانش آموزان متفاوت است/ از کمپین‌های متعدد در مدارس تا کاهش خطرات جانی
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هرسال چهارشنبه پایانی سال علاوه بر هیجان و شور و حرارت این روز، با ترس و وحشت بسیار ناشی از حوادث تلخ و آسیب‌های جانی و مالی همراه است.
 
تراژدی تلخ و تکراری مرگ برخی از هموطنان که پرونده سالشان در آتش چهارشنبه با خاموشی شعله‌های عمر همراه می‌شود، هر چند نقص عضو را نیز نمی‌توان نادیده گرفت، آسیب‌های جبران ناپذیری که نوجوانان و جوانان به ازای یک شب لذت بهای سنگینی را پرذاخت می‌کنند.
 
کمپین‌هایی که با همت دانش آموزان شکل گرفتند
حادثه تلخ پلاسکو علی‌رغم خاطرات تلخ و دردناک آن فرصتی شد تا ارزش آتش نشانان و فداکاری‌هایشان در روزهای کاری به ویژه چهارشنبه سوری بیش از پیش خودنمایی کند.
 
چند روز مانده به چهارشنبه‌سوری از سوی مدارس طومارهای فراوانی با بیش از ۳۰۰ - ۲۰۰ امضا تهیه شد و همه آن‌ها حکایت از حمایت «نه به چهارشنبه‌سوری خطرناک» است.  
 
دانش آموزان در کنار هنرمندان و ورزشکاران گوی سبقت را در این فعالیت اجتماعی از دیگران ربوده‌اند و تعهد داده‌اند که در مراسم چهارشنبه سوری از مواد محترقه استفاده نخواهند کرد.
 
 علاوه بر این دانش آموزان مدارس مختلف در سطح شهر تهران نیز طومار مشابهی را امضا کرده و در ایستگاه‌های آتش نشانی یا اماکن مشابه نصب کرده‌اند به طوری که تاکنون ده‌ها هزار نفر از دانش آموزان در سراسر کشور به این رویداد پیوسته و البته همه روز بر تعداد اعضای آن نیز افزوده می‌شود و کمپین‌های مدارس نوید چهارشنبه سوری کم خطر را می‌دهد.
 
علاوه بر این اقدام دانش‌آموزان منطقه ۱۱ شهر تهران با همت مسئولان منطقه دست به اقدامی بدیع زده و مدرسه سازی را جایگزین چهارشنبه سوزی‌های امروزی کردند و با همت آن‌ها مدرسه ایرانمهر در مهر ۹۶ بنا می‌شود تا این بار دانش آموزان نشان دهند همت بلندشان بر‌ای هر کاری افضل بر هر فرهنگ غلطی است در واقع این دانش آموزان هزینه‌های صرف شده برای خرید ترقه را صرف مدرسه سازی در منطقه خود کردند.
 
 از دیگر اقدامات عملیاتی دانش آموزان در حمایت از کمپین‌ها‌ی موجود دانش‌آموزان مدرسه ابتدایی در شهرستان پاوه بودند که با پول تو جیبی خود به جای خرید مواد محترقه؛ یک دستگاه چاپگر به مبلغ ۷۲۰ هزار تومان تهیه و آن را به کلاس خود هدیه کردند.
 
دانش آموزان بیشترین قربانیان حوادث چهارشنبه سوری
شور و حال دوران نوجوانی و کسب تجربیات جدید به عنوان فرصت و تهدید برای هر فرد به شمار می‌رود و همین امر موجب شده تا بخش اعظم قربانیان حادثه چهارشنبه سوری را این گروه تشکیل دهند هر چند امسال کمپین‌های مختلف با مضمون "نه به چهارشنبه" پررنگ‌تر از همیشه جلوه می‌کنند.
 
علیرضا مغیثی رئیس گروه پیشگیری از حوادث معاونت بهداشت وزارت بهداشت در خصوص آمار آسیب دیدگان حادثه چهارشنبه سوری سال گذشته عنوان کرد: بیشترین تعداد ثبت شده از نظر شغل محصل بوده‌اند، مشاغل آزاد (۲۳ درصد) و خانه‌دار (۹ درصد) بودند و از نظر تحصیلات بیشترین موارد سیکل (۱۳ درصد) متوسطه و دیپلم به ترتیب ۱۱ و ۱۰ درصد را به خود اختصاص داده‌اند و از نظر منطقه حادثه ۹۲ درصد درمناطق شهری روی داده است.
 
واکنش آموزش و پرورش به چهارشنبه پایانی سال
نورعلی عباسپور سرپرست انجمن اولیا و مربیان مدارس به فراوانی آیین‌های دینی و ملی اشاره کرده و گفت: این مسائل اعتقاد و یادگیری دانش آموزان را افزایش می‌دهد.
 
وی تصریح کرد: بر این اساس نگاه سلبی به چهارشنبه سوری نداریم و حتی نگاهی داریم که برای دانش آموزان فرصت یادگیری و شادمانی را ایجاد می‌کند و آموزش و پرورش می‌تواند در برنامه‌های درسی از این آیین به عنوان فرصت استفاده کند.
 
مهدی علی اکبرزاده مدیر کل امور فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش در خصوص تمهیداتی برای مراسم چهارشنبه سوری عنوان کرد: این آیین باستانی در برخی از شهری‌های بزرگ با رفتار‌های پرخطری در جامعه همراه است که کمپینی برای تحریم این نوع فعالیت‌ها ایجاد شده است و آموزش و پرورش از این کمپین استقبال کرده و همچنین توصیه‌هایی برای مدارس برای آگاه کردن دانش‌آموزان از خطرات چهارشنبه سوری دارد.
 
مدیر کل امور فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش گفت: از جمله این توصیه‌ها دعوت از آتش‌نشانان برای رفتن به مدارس و آموزش دانش‌آموزان در خصوص خطرات احتمالی رفتار‌های پرخطر در روز چهارشنبه سوری است.
 
حال باید دید کمپین‌های متعدد دانش آموزی، آگاهی رسانی و حمایت‌های نهادهای مختلف از کمپین نه به چهارشنبه سوری، طی امسال چقدر از تلفات این روز پرخطر می‌کاهد و آیا حادثه شهدای آتشنشان می‌تواند زمینه‌ای مناسب برای فرهنگ سازی نسبت به حذف مواد محترقه در آیین باستانی داشته باشد یا خیر؟
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار