تبریز؛

اجرای طرح نوروزگاه در آذربایجان شرقی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از اجرای طرح نوروزگاه در ایام نوروز در این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛آبدار گفت: این طرح در راستای احیای آیین های نوروزی به عنوان یک رسالت فرهنگی، در تبریز و شهرستان ها قبل و همزمان با نوروز اجرا می شود.  
 
وی اجرای نمادین رسوم نوروزی از جمله تکم گردانی، موسیقی عاشقی، بازی های سنتی آذربایجان،مراسم مرتبط با چهارشنبه آخر سال و نمایشگاه صنایع دستی و پوشاک سنتی آذربایجان را از جمله برنامه های این طرح اعلام کرد.  
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با بیان اینکه این طرح از 25 تا 30 اسفند و در ایام نوروز برگزار می شود، اظهار کرد: این رویداد فرهنگی در محل حیاط بازار امیر و بازارچه صنایع دستی برگزار و در آن ها مراسم نوروزخوانی مانند تکم گردانی و سایاچی اجرا می شود.  
 
آبدار ادامه داد: سرای امیر بازار تاریخی تبریز نیز به عنوان مکان ثابت برای اجرای نمادین آئین های نوروزی انتخاب شده است.  
 
وی یادآوری کرد: آئین های سنتی آذربایجان در ایام نوروز شامل مراسم استقبال عید نوروز مانند سبزه رویاندن، خانه تکانی، اجرای آیین های چهارشنبه آخر سال، شال انداختن، چهارشنبه ننه و مراسم مرتبط با آب و برنامه های مربوط به تحویل سال رسم تهیه آب چهل یاسین، دید و بازدید عید و بازی های مرتبط با نوروز است.  
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با اشاره به آمادگی کامل آذربایجان شرقی برای ارائه خدمات متفاوت در نوروز 1396 گفت: استقرار بازارچه های صنایع دستی، ارائه خدمات اینترنت وای فای در مراکز منتخب گردشگری استان و برگزاری جشنواره غذاهای سنتی از جمله اقدام های متفاوت پیش بینی شده برای ایام نوروز در آذربایجان شرقی است.  
 
آبدار، توزیع اقلام فرهنگی حاوی اطلاعات سفر اعم از CD، کتابچه، بروشور و راه اندازی کانال اطلاع رسانی ویژه خدمات سفر به منظور رفاه حال گردشگران و دسترسی آسان به اطلاعات ضروری را از دیگر برنامه های این ایام اعلام کرد.  
 
وی گفت: خانه تکانی اساسی در موزه ها و اماکن تاریخی برای استقبال از میهمانان مطالبه عمومی بوده و باید اقدام های لازم برای آماده سازی این اماکن برای بازدید گردشگران به بهترین شکل ممکن انجام شود.  
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی اظهار کرد: به منظور ارائه خدمات مناسب به مسافران نوروزی گروه های نظارتی از مراکز و تاسیسات گردشگری تبریز بازرسی می کنند تا با بررسی موارد موجود، اقدام های قانونی لازم در صورت بروز تخلف را انجام دهند.  
 
آبدار افزود: به منظور ارتباط و خدمت‌رسانی بهینه به گردشگران نوروز و رصد لحظه‌ای و مستمر خدمات نوروزی خانه حیدرزاده به عنوان دبیرخانه ستاد اجرائی خدمات سفر تجهیز و آماده ارائه خدمات شده است.  
 
وی از اجرای طرح همیار گردشگر با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان به منظور استفاده از ظرفیت های دانش آموزان در نوروز 96 خبر داد و گفت: 250 راهنمای گردشگری با استقرار در موزه ها، اماکن تاریخی، خانه سفال و بازارچه صنایع دستی برای گردشگران خدمات ارائه می کنند.  
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی یادآوری کرد: 4 نمایشگاه صنایع دستی از دوم تا دوازدهم فروردین 96 در تبریز و 19 نمایشگاه در سایر شهرستان های استان برگزار و نمایشگاه صنایع دستی با همکاری شهرداری منطقه 8 در پیاده راه مقصودیه برپا می شود.  
 
آبدار با اشاره به لزوم ارائه خدمات مناسب در امر اسکان مسافران نوروزی افزود: ترتیبی اتخاذ شده تا گردشگران تنها در اماکن اقامتی مجاز اسکان یابند و با نظارت ویژه و مستمر با هر گونه اماکن اقامتی متخلف یا غیر مجاز برخورد می شود.
 
آذربایجان شرقی با برخورداری از آثار متعدد فرهنگی، تاریخی، طبیعی و معنوی از استان های گردشگر پذیر کشور بوده و تاکنون یک هزار و 780 اثر از میان آثار استان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
 
 
 انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار