تبریز؛

آغاز عملیات احداث نمادهای هویتی پایتخت‌نشینی تبریز در سه محله تاریخی

با حضور شهردار تبریز، مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، جمعی از علاقمندان حوزه‌های فرهنگی و تاریخی و شهروندان، عملیات اجرایی احداث المان‌های پایتخت‌نشینی تبریز آغاز شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛کهن‌شهر تبریز، به گواه تاریخ، تبریز پایتخت سه حکومت مهم ایلخانیان (663 تا 703 هجری قمری)، ترکمانان(810 تا 907 هجری قمری)  و صفوی (907 تا 955 هجری قمری)  بوده و در مجموع، مدت 185 سال مرکزیت سیاسی و اجتماعی کشور را بر عهده داشته است.
 
اگرچه منازعات تاریخی و حوادث طبیعی، بخش عمده‌ای از بناهای تاریخی این کهن‌شهر را از میان برده، اما همچنان می‌توان جلوه‌هایی از تاریخ پرشوکت شهر را در آثار و بناهای فاخر بررسی کرد.
 
مجموعه علمی و فرهنگی ربع‌رشیدی و شنب‌غازان، میدان صاحب‌آباد و مسجد جامع، سه بافت ارزشمند تاریخی است که کانون‌های اصلی پایتختی تبریز در دوران‌های مذکور بوده‌ است.
 
شهرداری تبریز با در نظر داشتن ضرورت پاسداشت هویت تاریخی و پس از مطالعات مکان‌یابی و باستان‌شناسی توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، عملیات اجرایی احداث المان تاریخی، در این محلات تاریخی آغاز کرده است.
 
المان‌های پیش‌بینی‌شده، مطابق سبک‌های معماری و سازه‌ای هر یک از دوره‌های فوق، مطالعه شده و به زودی، به عنوان یک نماد هویتی، معرف جایگاه تاریخی کلان‌شهر تبریز خواهد بود.
 
 
انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار