گزارش/

تاناکورا،پوشاکی ارزان قیمت که اقتصاد و سلامت جامعه را تهدید می‌کند

عرضه پوشاک تاناکورا،یکی از دغدغه ها و تهدیداتی است که به زعم برخی کارشناسان در میان مدت و بلند مدت،اقتصاد و سلامت بهداشتی و روانی جامعه را تحت الشعاع قرار می دهد.

تاناکورا،پوشاکی ارزان قیمت که اقتصاد و سلامت جامعه را تهدید می‌کند به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، لفظ و عنوان پوشاک تاناکورا،به سال های نه چندان دور گذشته باز می گردد،زمانی که پخش سریال ژاپنی سالهای دور از خانه در دهه60 از سیما،خانوارهای ایرانی بسیاری را در پای صفحه های نمایش آن روزها،میخکوب می کرد.

شخصیت زن سریال مذکور،(اوشین)و همسر وی (ریوزو تاناکورا)،فروشگاه پوشاکی را موسوم به تاناکورا راه اندازی نمود اما بعد از مدت زمانی با ور شکستگی سنگینی مواجه شد.

از آنجا که توزیع لباس در این فروشگاه بصورت فله ای انجام می پذیرفت در فرهنگ ایرانی به مراکز توزیع و عرضه این البسه و پوشاک،لقب تاناکورا اطلاق شد.

از همان زمان تاکنون،این لفظ و عنوان،برای فروشگاه های توزیع و فروش لباس های اشاره شده بر سر زبان ها افتاده است.

لباس های چروکیده ای که با قیمت ارزان،در اختیار متقاضیان قرار می گیرد و با یک شستشو و اتو، ظاهری شکیل و زیبا پیدا می کنند اما بوی نامطبوع محلول ها و موادی که به این البسه آغشته می شوند،به روشنی هویت و پیشینه این لباس ها را محرز می کند.

علیرغم اقداماتی که در طول سالیان اخیر برای برخورد و جمع آوری این مراکز مد نظر قرار گرفته،لذا همچنان فعالیت فروشگاه های اشاره شده در برخی نقاط ادامه و استمرار دارد.

*از لباس هایی که یادگار اموات است تا خطر انتقال بیماری های پوستی

صدیقه ریحانی،کارشناس ارشد بهداشت خانواده،در گفت و گو با  خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به ضرورت اجتناب و پرهیز مردم از خرید و استفاده از چنین لباس هایی،اظهار داشت:سالهاست اقبال عمومی به خرید و تهیه چنین پوشاک و البسه ای در میان بخشی از اقشار و طبقات اجتماعی رایج و شایع است.

وی افزود:صف بستن متقاضیان خرید چنین محصولاتی در مقابل درب فروشگاه های تاناکورا،موید عمق استقبال از البسه مذکور است.

کارشناس ارشد بهداشت خانواده عنوان کرد:بدون تردید،پرداخت هزینه حداقلی برای خرید و تهیه چنین محصولاتی،عامل اصلی گرایش برخی از افراد به تهیه این اقلام و محصولات به شمار می رود.

وی افزود:براساس ضوابط تعریف شده،ورود لباس های دست دوم به کشور مستلزم اخذ مجوزهای لازم است و متاسفانه بیش از 70 درصد از البسه دسته دوم و تاناکورا بصورت قاچاق به کشور وارد می شوند که به واقع فاقد چنین مجوزهایی می باشند.

ریحانی عنوان کرد:برخی از گزارشات موید این واقعیت است که بخشی از این البسه دست دوم در مالکیت افرادی بوده که با فوت آنها،پوشاک مربوط به آنها نیز به بازار ایران و برخی دیگر از کشورها سوق و هدایت داده می شوند.

وی افزود:دغدغه های بهداشتی و سلامت عمومی در خصوص استفاده از این البسه،بخش دیگری از تهدیدات لباس های تاناکورا به شمار می رود.

کارشناس ارشد بهداشت خانواده عنوان کرد:بیماری های پوستی و سرایت آن از اصلی ترین مخاطراتی است که ایجاب می کند افراد از خرید و تهیه چنین پوشاک و البسه ای اجتناب و پرهیز نمایند.

*وقتی شب عید با لباس های تاناکورا نونوار می شود

رضا،یکی از فروشندگان لباس استوک دست دوم یا تاناکورا،که تمایلی به رسانه ای شدن مشخصات و هویت کامل خویش را نداشت در گفت و گو  خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به مقرون به صرفه بودن چنین لباس هایی عنوان کرد:کیفیت مطلوب و قیمت ارزان این لباس ها،عامل اصلی گرایش و اقبال عمومی به چنین پوشاکی است.

وی افزود:در میان البسه مذکور،برخی از لباس های بِرَند،تا 800 هزار تومان نیز قیمت گذاری می شوند که برای خرید این لباس ها بصورت نو،باید میلیون ها تومان هزینه شود !

رضا گفت:برخی از این لباس ها،بعد از تهیه و خریداری،در بوتیک های معروف و مشهور کلانشهرها،به فروش می رسند که در میان آنها،کاپشن،کیف،کفش،شلوارهای جین برند و...به وفور یافت می شود.

این فروشنده لباس های دست دوم و استوک عنوان کرد:سالها پیش ، ماه های آبان،آذر و دی، مقطع اصلی فروش پوشاک مذکور به شمار می رفت اما،در سالهای اخیر،در اسفند ماه نیز اقبال خوبی به این البسه نشان داده می شود.

وی افزود:اگرچه عنوان دست دوم به چنین لباس هایی اطلاق می شود،اما به واقع برخی از این پوشاک ها، آنچنان با کیفیت و سالم هستند که تفاوت چندانی با لباس های نو و دست اول ندارند.

*پوشاک تاناکورا،صنعت نساجی،ریسندگی،بافندگی،رنگرزی و چاپ را تهدید می کند

مریم امیریان،یکی از فعالان حوزه تولید و توزیع عمده پوشاک در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ، با اشاره به لزوم اتخاذ تدابیر جدی و سازنده برای مقابله با توزیع البسه تاناکورا و قاچاق در کشور،عنوان کرد:برخی با سوء استفاده از خلاء موجود در گمرک،بصورت وحشتناک و تاسف آوری به واردات لباس از رده خارج به کشور اقدام می کنند که با عنایت به حجم انبوه و گسترده آن،ظاهرا فعالیت مذکور بصورتی کاملا سازمان دهی شده و با هدف نابود ساختن تولید داخلی عملیاتی می شود.

وی افزود:در طول سالیان گذشته،به دلیل واردات انبوه پوشاک قاچاق به کشور،ظرفیت های تولیدی مربوطه،به شدت کاهش یافته و در صورت استمرار وضعیت موجود،تعطیلی و انزوای هر چه بیشتر تولید کنندگان البسه و پوشاک داخلی دور از ذهن نخواهد بود.

این فعال در عرصه تولید پوشاک گفت:به واقع با کاهش تولید پوشاک در کشور،بسیاری از حوزه ها و صنایع همچون نساجی، ریسندگی،بافندگی،رنگرزی و چاپ با معضلاتی جدی مواجه خواهند شد و به تعبیری باید عنوان کرد، واردات البسه تاناکورا و قاچاق،فعالیت چندین حوزه و عرصه مرتبط را بصورت مستقیم و غیر مستقیم تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وی افزود:برخی از گزارشات و اخبار موید این واقعیت تلخ است که متاسفانه تعدادی از کشورهای همسایه با هدف نابودسازی تولید داخلی و آسیب رساندن به ظرفیت های صنعت پوشاک و نساجی در ایران، تحرکات هدفمندی را در دستور کار قرار داده اند.

امیریان در خاتمه یادآور شد:خوشبختانه تدابیر و برنامه های مناسبی برای برخورد و مقابله با پدیده قاچاق پوشاک و البسه به کشور تعریف شده که امیدواریم با اجرای قاطعانه و جدی آن شاهد حصول توفیقات هر چه بیشتری در این عرصه حساس و حیاتی از اقتصاد کشور باشیم که قطعا موفقیت در این امر در رشد و شکوفایی اقتصادی و افزایش ضریب اشتغالزایی موثر خواهد بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار