بررسی عملکرد فدراسیون‌های ورزشی در سال ۹۵؛

از حوادث ناگوار در پیست‌ها تا مفقود شدن اسکی باز ایرانی در فنلاند

فدراسیون اسکی در سال 95 با انتخاب رئیس جدید اتفاقات متفاوتی را پشت سر گذاشت.

از حوادث ناگوار در پیست‌ها تا مفقود شدن اسکی باز ایرانی در فنلاندبه گزارش خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان فدراسیون اسکی در سال 95 با انتخاب رئیس جدید اتفاقات متفاوتی را پشت سر گذاشت.حدود دو سال بود که طالبی ریاست فدراسیون اسکی را بر عهده داشت اما از آن جا که مغضوب برخی از اعضای خانواده اسکی بود، نتوانست آن طور که باید کار خود را انجام دهد و به دلیل آن چه که بیماری عنوان شد استعفا داد. بعد از آن سعادتمند به عنوان سرپرست راهی فدراسیون شد. سعادتمند محبوب خانواده اسکی بود و خیلی زود توانست دل آن ها را بدست آورد. 

 6 مرداد ماه بود که انتخابات فدراسیون برگزار شد و عبدی افتخاری به عنوان رئیس فدراسیون اسکی انتخاب شد. انتخابی که آن قدر روشن بود که چند روز قبل رسانه ها انتخاب افتخاری را پیش بینی کرده بودند. افتخاری روی کار آمد و در نهایت آرامش و چراغ خاموش کار خود را آغاز کرد. 

*سال خرابی تله کابین ها
در سال 95 چندین مورد از خرابی تله کابین ها در پیست های اسکی رخ داد که در مواردی در پیست اسکی دیزین باعث محبوس شدن اسکی بازان در اتاقک تله کابین و در مورد دیگر در پیست اسکی دربندسر باعث سقوط یک دختر بچه شد که خوش بختانه تلفات جانی نداشت اما زنگ خطر فرسودگی های تجهیزات اسکی به صدا درآمد.

*مفقود شدن اسکی باز صحرانوردی در فنلاند
اسفندماه بود که تیم ملی صحرانوردی کشورمان برای حضور در رقابت های قهرمانی جهان در بخش صحرانوردی رفت اما یکی از اسکی بازان این تیم هرگز به کشور بازنگشت. مقدید در فنلاند ماند و تا کنون نیز هیچ خبری از او نیست. جالب این که رئیس فدراسیون درباره وی گفته بود مقدید ورزشکار مطرحی نیست که با رفتنش مشکل خاصی ایجاد شود. آقای رئیس اگر مقدید ورزشکار مطرحی نیود چرا در قالب تیم ملی و به عنوان نماینده ایران به مسابقات جهانی اعزام شد؟


*اهم مسابقات اسکی در سال 95

پس از یک وقفه نسبتا طولانی در اسکی ایران 25 و 26 فروردین ماه نخستین رقابت سال 95 در رشته اسنوبرد به میزبانی پیست اسکی دیزین برگزار شد.  بعد از این رقابتهای در روزهای 27 و 28 فروردین ماه رقابتهای اسکی آلپاین به میزبانی پیست اسکی دربندسر برگزار شد و این رقابتهای با استقبال پرتعداد ورزشکاران همراه شد. 
در سال 95 فدراسیون اسکی ایران این افتخار را داشت تا میزبان آخرین رویداد بین المللی اسکی جهان باشد. این رقابتها که روزهای 14 و 15 اردیبهشت ماه در پیست اسکی توچال برگزار شد پایان بخش فصل اسکی ایران بود و البته در تقویم فدراسیون جهانی اسکی نیز این رویداد به عنوان آخرین رقابت اسکی روی برف جهان ثبت شد.


*لیگ اسکی چمن 
تب و تاب رقابتهای اسکی در ایران حدود دو ماه فروکش کرد و با آغاز لیگ اسکی چمن در پیست اسکی دیزین باز هم هیجان به میان اسکی بازان آمد.  رقابتهای لیگ اسکی روی چمن از روز 23 فروردین ماه آغاز شد و طی 9 هفته برگزاری این مسابقات اسکی بازان به رقابت با یکدیگر پرداختند.  روز سوم شهریور ماه مراسم اختتامیه لیگ اسکی روی چمن با حضور جناب آقای سید عبدی افتخاری رئیس فدراسیون اسکی و دیگر مسئولان فدراسیون و همچنین پیشکسوتان اسکی ایران برگزار شد و کاپ قهرمانی به تیم های برتر در این رقابتها اهدا شد. 


*رقابت های اسکی چمن قهرمانی جهان
مردادماه امسال کشور ایران میزبان یکی از مهم ترین رقابتهای اسکی جهان، یعنی رقابتهای اسکی روی چمن قهرمانی جوانان جهان بود. این رقابتها که به مدت چهار روز در پیست اسکی دیزین برگزار شد، علاوه بر ایران اسکی بازان کشورهای جمهوری چک، ایتالیا، آلمان، اتریش، سوئیس، ژاپن و سوئد نیز حضور داشتند. با تلاش های صورت گرفته از سوی روابط عمومی فدراسیون اسکی دو روز از این رقابتها به صورت زنده از شبکه سوم سیما پخش شد و دو روز دیگر به صورت تولیدی از شبکه ورزش سیما به روی آنتن رفت.


*برنامه مسابقات لیگ بین‌المللی اسکی (FIS)
سال 95 برای اسکی ایران یکی از پر رویدادترین سالهای به شمار می آید. فدراسیون اسکی جمهوری اسلامی ایران در سال 95 مجموعا 16 مسابقه را در رشته های اسکی آلپاین، اسنوبرد و اسکی صحرانوردی در تقویم فدراسیون جهانی ثبت کرد که برنامه آنها به شرح زیر است: 
شنبه و یکشنبه 11 و 12 دی / صحرانوردی / امام‌زاده هاشم
سه‌شنبه و چهارشنبه / 14 و 15 دی‌ماه / اسنوبرد / دیزین
سه‌شنبه و چهارشنبه / 14 و 15 دی‌ماه / پارا اسنوبرد / دیزین
شنبه و یکشنبه / 18 و 19 دی‌ماه / صحرانوردی / امام‌زاده هاشم
دوشنبه، سه شنبه / 27 و 28 دی / آلپاین - مارپیچ کوچک / دیزین
چهارشنبه / 29 دی / آلپاین - مارپیچ بزرگ / دیزین
شنبه و یکشنبه / 2 و 3 بهمن / صحرانوردی / امام زاده هاشم
سه شنبه و چهارشنبه / 5 و 6 بهمن / آلپاین شهرنشینان / شمشک
سه شنبه و چهارشنبه / 12 و 13 بهمن/ اسنوبرد / توچال
شنبه و یکشنبه / 16 و 17 بهمن / صحرانوردی /شمشک 
یکشنبه و دوشنبه / 17 و 18 بهمن/ اسنوبرد / دربندسر
جمعه / 13 اسفند / فری استایل / دیزین
یکشنبه و دوشنبه / 15 و 16 اسفند / اسنوبرد / دیزین
سه‌شنبه و چهارشنبه / 17 و 18 اسفند / شهرنشینان آلپاین / پولادکف
سه‌شنبه و چهارشنبه / 24 و 25 اسفند / آلپاین / دربندسر
چهارشنبه و پنجشنبه / 23 و 24 فروردین 96 / اسنوبرد / توچال 

*توسعه متوازن اسکی در سراسر ایران
با توجه به تاکیدات ریاست فدراسیون اسکی مبنی بر توسعه متوازن اسکی در سراسر کشور، استان های مختلف ایران در فصل اسکی 95 میزبان رقابتهای مختلف بودند که از جمله آنها میزبانی رقابتهای قهرمانی کشور در رده سنی نوجوانان و جوانان در استان اصفهان در پیست اسکی فریدونشهر و رقابتهای اسکی قهرمانی کشور در رده سنی بزرگسالان در استان فارس و به میزبانی پیست اسکی پولادکف بود.
همچنین سفر ریاست فدراسیون اسکی به استان های کهگیلویه و بویراحمد، خراسان رضوی، اصفهان، فارس، مازندران، قزوین، اردبیل در راستای بازدید از امکانات پیست های اسکی و دیدار با مدیران ارشد ورزشی و مسئولین ارشد استان ذکر شده از جمله تلاش های صورت گرفته برای توسعه متوازن اسکی در سراسر ایران بود. 


*برگزاری جشنواره‌های استعدادیابی استعدادیابی
یکی از مهم ترین برنامه های فدراسیون اسکی در سال جاری توجه به سنین پایه بود. علاوه بر برگزاری رقابتهای قهرمانی کشور در رده های سنی پایه و اعزام دو اسکی باز نوجوان به کشور اتریش، فدراسیون اسکی اقدام به برگزار دو جشنواره استعدادیابی در استان تهران و فارس نمود که با حضور پرتعداد اسکی بازان رده سنی نونهالان برگزار شد. در این جشنواره ها مسئولین استعدادیابی اقدام به شناسایی و ثبت اطلاعات اسکی بازان کوچک در این رقابتها نمودند تا بر روی آنها سرمایه گذاری لازم صورت پذیرد.

*حضور مدرسین برجسته سوئیسی در ایران
با تلاش های صورت گرفته از سوی فدراسیون اسکی سه مدرس برجسته فدراسیون جهانی اسکی در رشته های اسکی آلپاین و اسنوبرد برای برگزاری آزمون مربیگری و تدریس آخرین متدهای مربیگری راهی ایران شدند. این مدرسین سوئیسی که به دعوت فدراسیون اسکی به ایران سفر کردند، شیوه آموزش و مربیگیری سوئیسی را به مربیان ایران انتقال دادند تا زمینه‌ عضویت ایران در مجمع جهانی مربیان اسکی(ISIA)  را فراهم آورند.
لوریس امبرسین و وینسنت پایلت جهت تدریس مربیگری و آموزش اسکی آلپاین و الساندرو آلبریو جهت تدریس در رشته اسنوبرد به ایران سفر کردند.

*برگزاری دوره های مربیگری
پس از چندین سال وقفه در سال 95 دوره های مربیگری درجه سه، دو و یک برگزار شد و مربیانی حاضر در این دوره ها اقدام به دانش افزایی و ارتقای درجه مربیگری خود نمودند.

*طرح عضویت اسکی بازان
فدراسیون اسکی جهت ارائه خدمات مطلوب به اسکی بازان سراسر کشور و همچنین شناسایی اسکی بازان ایران اقدام به راه اندازی طرح جامع عضویت و ارائه کارت شناسایی نمود. در این طرح اسکی بازان با دریافت کارت عضویت در فدراسیون اسکی می توانند از دریافت خدمات و تخفیف در پیست های اسکی برخوردار شوند.

*بازی های آسیایی زمستانی - ژاپن
هشتمین دوره بازیهای آسیایی زمستانی به میزبانی ساپوروی ژاپن از یکم تا هشتم اسفندماه برگزار شد و کاروان اسکی ایران نیز با 10 ورزشکار راهی این رویداد شد. در این رقابتها ورزشکاران 32 کشور راهی مهم ترین رویداد ورزش های زمستانی در ژاپن شدند تا یکی از پر تعدادترین رقابتهای ورزشی در قاره کهن رقم بخورد. 
عبدی افتخاری در بازیهای آسیایی زمستانی از سوی کمیته ملی المپیک سرپرستی کاروان اعزامی ایران را که شامل تیم های ملی اسکی آلپاین، اسنوبرد و هاکی روی یخ بود را بر عهده داشت.


*رقابت های اسکی آلپاین قهرمانی جهان - سوئیس
با توجه به عدم اسکی بازان ایران به دوره پیشین رقابتهای قهرمانی جهان، حضور ایران در این دوره از رقابتهای قهرمانی جهان از اهمیتی دو چندان برخوردار بود. هشت اسکی باز آلپاین ایران برای حضور در رقابتهای اسکی آلپاین قهرمانی جهان راهی سن موریس سوئیس شدند و به رقابت با اسکی بازان سراسر جهان پرداختند.

*رقابت های اسکی صحرانوردی قهرمانی جهان – فنلاند
تیم هشت نفره اسکی صحرانوردی ایران برای حضور در رقابتهای قهرمانی جهان راهی لاهتی فنلاند شد تا در مهم ترین رویداد این رشته ورزشی در سال 2017 حضور پیدا کند. سید ستار صید در این رقابتها موفق شد در مرحله مقدماتی در جایگاه چهارم قرار گیرد و نتیجه ای تاریخی برای اسکی صحرانوردی ایران رقم بزند.

*حضور در کمپ تمرینی اسکی آلپاین – اتریش
با توجه به برنامه فدراسیون اسکی در توجه به رده های سنی پایه و تاکید رئیس فدراسیون اسکی، دو اسکی باز رشته آلپاین ایران برای حضور در یک کمپ یک ماهه راهی اتریش شدند. اسکی بازان اعزامی ایران در این کمپ یک ماه علاوه بر تمرین با مربیان برجسته جهان، در چند دوره رقابت تمرینی نیز حضور پیدا کردند.

*رقابت های اسکی آلپاین قهرمانی نوجوانان و جوانان آسیا – لبنان
در راستای برنامه فدراسیون اسکی در توجه به رده های سنی پایه، تیم ملی اسکی آلپاین نوجوانان و جوانان ایران برای حضور در رقابتهای قهرمانی آلپاین آسیا راهی کشور لبنان شد. اسکی بازان کشورمان در این رقابتها موفق به کسب یک مدال طلا و دو مدال نقره شدند و در رده بندی مدالی نیز جایگاه نایب قهرمانی آسیا را بدست آوردند تا آینده ای روشن را برای اسکی ایران ترسیم کنند. 

*رقابت های بین المللی اسکی آلپاین – لبنان
کشور لبنان علاوه بر اسکی بازان رده سنی نوجوانان و جوانان ایران برای اسکی بازان رده سنی بزرگسالان ایران نیز خوش یمن بود. در  تورنمنت بین المللی لبنان اسکی بازان ایران موفق به کسب دو مدال طلا و دو مدال نقره شدند و در رده بندی تیمی نیز جایگاه نخست را به خود اختصاص دادند تا سال 95 برای اسکی ایران با کامی شیرین به پایان برسد. 

*المپیک زمستانی ارتش های جهان – روسیه
با تلاش های صورت گرفته  تیم اسکی نیروهای مسلح ایران راهی سوچی روسیه میزبانی المپیک زمستانی ارتش‌های جهان (سیزم) شد. در این رقابتها اسکی بازان ایران موفق به کسب یک نتیجه تاریخی شدند و در رقابتهای تیمی اسکی آلپاین جایگاه سوم را کسب کردند. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار