تولید و اشتغال کشور در گرو نیروی انسانی کارآمد / انتقاد وزیر آموزش و پرورش از کاهش اعتماد به نفس دانش آموزان

وزیر آموزش و پرورش گفت: تولید و اشتغال با نیروی انسانی کارآمد محقق می‌شود که نظام آموزش و پرورش در ایجاد چنین ویژگی اثر بسزایی دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نخستین نشست عمومی اعضای هیات علمی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی حضور فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش، محیط الدین بهرام محمدیان رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، حسین طلایی معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی و جمعی از مسئولان مربوطه صبح امروز در ساختمان مرکزی سازمان پژوهش برگزار شد.

در این مراسم دانش آشتیانی با تبریک سال جدید و تقدیر از فعالیت‌های انجام شده در سال گذشته گفت: شعار امسال تولید و اشتغال بوده و بر این مساله بسیار تاکید دارم که شاید به ظاهر با مسائل آموزش و پرورش ارتباط ندارد در حالیکه ارتباط بسیاری وارد و تا زمانی که نظام آموزشی درست نشود تولید و اشتغال نداریم.

وی ادامه داد: برای تولید و اشتغال نیازمند جامعه‌ای مقتدر هستیم که باید ویژگی امنیت و اهمیت دادن به سرمایه‌های انسانی در جامعه مورد توجه باشد؛ برای تولید باید نیروی انسانی کارآمد داشتیم و بدون وجود چنین افرادی تولید صورت نمی‌گیرد.

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: نیروی کارآمد به نظام آموزشی مربوط می‌شود و شایستگی و مهارت افراد در سنین پایین رخ می‌دهد بنابراین اشتباه است که مهارت آموزی را به دوران بعد از دیپلم یا دانشگاه موکول کرد همانطور که اکنون افرادی دانش آموخته کارشناسی و کارشناسی ارشد بدون مهارت هستند.

دانش آشتیانی اظهار کرد: خلاقیت و نوآوری‌های هنرآموزان قابل تقدیر است که کمتر به آن اهمیت داده شده که اگر این مهارت نه فقط در رشته‌های مهارتی بلکه در رشته‌های نظری هم باید توسعه یابد تا نیروی انسانی کارآمد ایجاد شود.

وی افزود: اگر مدرسه‌ای توانمند داشته باشیم به جامعه‌ای مقتدر دست می‌یابیم که با تولید و اشتغال همراه است، اما اگر زیرساخت‌ها را درست نکنیم به نتیجه نمی‌رسیم و اهمیت برنامه آموزشی مختلف در چنین شرایطی مشهود است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: سرمایه گذاری بخش آموزش که بازده دارد و سن افراد با هم در ارتباط است به گونه‌ای که در سن کودکی بیشترین بهره اقتصادی را داریم و در سنین حدود ۱۸ سال نزدیک به صفر می‌رسد و ارزش افزوده آموزشی به صفر میل می‌کند.

دانش آشتیانی تصریح کرد: معمولا در برنامه درسی سال اول برنامه‌های عمومی و حاکمیتی و سه سال آخر بحث‌های تخصصی است.

وی با اشاره به نقدهای مختلف برای حجم کتاب‌های درسی بیان کرد: رویکرد ما تاکنون بر برنامه‌های آموزشی بوده و تالیف کتب با توجه به محتوای آموزشی بوده که باید بر بحثهای مهارتی تمرکز کنیم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: دانش آموزان باید برای متفکر شدن در ۳۶ ساعت هفته آن را تمرین کنند و این مهارت موسوم به مهارت زندگی همچنین مهارت استفاده از خرد جمعی از دیگر مواردی است که باید برای دانش آموزان نهادینه شود تا درآینده و کسب شغل نیز موثر است.

وی تصریح کرد: حجم کتاب درسی باید به صورتی باشد که به بهانه مطالب درسی مهارت‌های اعتماد به نفس، نگرش مثبت در دانش آموزان تقویت شود و اکنون چنین ویژگی هایی در دانش آموزان کاهش یافته است.

دانش آشتیانی اظهار کرد: دانش آموزان باید ریسک پذیری بالا و نگرش مثبت را کسب کنند که این موارد باید در مقطع ابتدایی جای گیرد.

وی با بیان اینکه برای توسعه یافته یک کشور باید به مدارس ابتدایی توجه داشت، تصریح کرد: چگونگی آموزش دادن در این مقطع از اهمیت بسزایی برخوردار است و آموزش خصوصیاتی مانند مسئولیت پذیری و تفکر محور بودن در این مسیر راهگشا است.

وی یاد آور شد: در تولید و اشتغال دستگاهی مهم است تا بتوان در این مسیر نقش موثر ایفا کنیم.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار