در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد:

بهره برداری از ۱۰۱ پروژه زیربنایی و تجهیزات بندری/ راه اندازی خطوط مسافربری بین المللی عمان _قشم

مدیر عامل سازمان بنادر و دریا نوردی گفت: خطوط مسافری جدید از جمله خط مسافری بین المللی خصب (عمان) - قشم، چابهار – عمان راه اندازی شد.

 محمد سعید نژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریا نوردی در گفتگو با خبرنگار  راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه تحریم‌ها در بخش‌های مختلف نتواسته مانع پیشرفت صنعت دریا نوردی شود، گفت: صنعت دریا نوردی را بخش حمل‌ونقل دریایی ایران طی ۴۴ ماه گذشته علی‌رغم تحریم‌ها به پشتوانه نیروی انسانی کارآمد و با طراحی برنامه‌های مناسب و استفاده بهینه از منابع دراختیار توانسته است با ایجاد تحرک در فعالیت‌های ناوگان حمل‌و نقل و بنادر بازرگانی و با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و پیشرفته حمل و نقل همگام با تحولات بین‌المللی موجبات افزایش سرعت ایمنی و تسهیل جریان کالا به کشور از طریق بنادر تجاری را فراهم آورد.
 
وی تصریح کرد: بهره‌برداری از ۱۰۱ پرو‍ژه زیربنایی و تجهیزات بندری و دریایی در بنادر تجاری کشور به ارزش ۵ / ۱۱ هزار میلیارد ریال و هزینه‌کرد بالغ بر ۲۷ هزار میلیارد ریال برای سرمایه‌گذاری درتوسعه زیرساخت‌های بنادر از محل منابع داخلی سازمان بنادرودریانوردی بخشی از پروژه‌های این حوزه به شمار می‌رود.
 
معاون وزیر راه وشهرسازی اظهار داشت: در دست اجرا داشتن تعداد ۷۸۶ طرح وپروژه اجرایی با اعتبار مصوبی به ارزش ۷۵ هزار میلیارد ریال؛ از جمله این پروژه‌ها به شمار می‌رود.
 
سرمایه گذاری ۶۰ هزار میلیارد ریالی در بخش غیر دولتی بنادر کشور
 
وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری بالغ بر ۶۰ هزارمیلیارد ریالی بخش غیر دولتی در بنادر کشور در قالب ۱۲۶ قرارداد سرمایه گذاری جذب شده است، افزود: ۳ / ۶ هزارمیلیارد ریالی از بخش غیردولتی برای ساخت یا خرید شناورهای تجاری، خدماتی مسافری و گردشگری و تأمین تجهیزات و طرح‌های سرمایه‌گذاری از محل وجوه اداره شده سازمان بنادرودریانوردی حمایت شده است.
 
 سعید نژاد در ادامه به بهره‌برداری از تعداد ۴۰ طرح ساخت یا خرید شناورهای تجاری و خدماتی (۲۴ فروند)، مسافری (۱۳ فروند) و نفتی (۱ فروند) و تامین تجهیزات بنادر (۲ طرح) به ارزش بیش از هزار میلیارد ریال با اعطاء ۵۳ میلیارد ریال یارانه سود تسهیلات از محل وجوه اداره شده سازمان بنادرودریانوردی اشاره کرد و افزود: دریافت ۴۴۰ میلیون دلار سهمیه ارزی از بانک مرکزی جهت خرید تجهیزات دریایی و بندری برای سال ۱۳۹۵؛ تخصیص ۳۳۴ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی و ۷۰ میلیون دلار ازمنابع داخلی برای اجرای طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار از دیگر برنامه‌های این بخش برای توسعه و اقتصاد کشور به شمار می‌رود.
 
انعقاد قرارداد ۲۳۵ میلیون دلاری برای توسعه بندر چابهار
 
مدیر عامل سازمان بنادر و دریا نوردی با اشاره به اینکه همزمان با کاهش تحریم ها، قراردادهای مختلفی در حوزه بنادر ودریا نوردی منعقد شده است، اظهار داشت: این قرارد‌ها عبارت است از قراردادهای تجهیز بهره‌برداری، مشارکت و فاینانس خارجی مرتبط با توسعه بندر چابهار با طرف‌های هندی به ارزش ۲۳۵ میلیون دلار؛ و نیز قراردادهای خرید انواع ترانستینر (RTG)، گنتری کرین، یدک‌کش، شناور جستجوونجات دریایی (SAR)، قایق راهنمابر، آنلودر، مکنده غلات از کشتی، لایروب و بالگرد جستجوونجات دریایی به ارزش ۶۵۰ میلیون یورو و ۶۲۶ میلیارد ریال از محل منابع داخلی، صندوق توسعه ملی و فاینانس خارجی با مشارکت داخلی- خارجی منعقد شده است.
 
ساخت نیروگاه برق ۲۵ مگاواتی به ارزش ۳۰ میلیون یورو
 
وی با اشاره به اینکه ساخت یک نیروگاه برق ۲۵ مگاواتی به ارزش ۳۰ میلیون یورو از منابع صندوق توسعه ملی با مشارکت داخلی و خارجی منعقد گردید، افزود: همچنین قرارداد احداث سیلوی مکانیزه ۱۰۰ هزارتنی غلات به ارزش ۳۴ میلیون یورو از منابع صندوق توسعه ملی با مشارکت داخلی و خارجی منعقد شد.
 
سعید نژاد به ایجاد چند منطقه ویژه اقتصادی اشاره کرد و افزود: منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا به میزان ۶۱ هکتار؛ و نیز توسعه محدوده منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی به میزان ۲۷۰۰ هکتار؛ همچنین افتتاح و راه‌اندازی پایانه کانتینری بندر قشم به مساحت ۱۰ هکتار؛ طراحی، زمینه‌سازی، برنامه‌ریزی و برگزاری مزایده سرمایه‌گذاری و واگذاری پایانه‌های کانتینری بنادر شهید رجایی و امام‌خمینی (ره) به مشارکت معتبر داخلی و خارجی از جمله پروژه‌های است که در طی این مدت به بهره برداری رسیده است.
 
مدیر عامل سازمان بنادر و دریا نوردی به راه اندازی خطوط مسافری جدید اشاره کرد و گفت: خطوط مسافری جدید از جمله خط مسافری بین المللی خصب (عمان) - قشم، چابهار – عمان راه اندازی شد.
 
احداث بزرگترین آب شیرن کن کشور در بندر شهید رجایی
 
وی با بیان اینکه بزرگترین آب شیرین‌کن کشور در بندر شهید رجایی احداث شد، افزود: بازنگری طرح جامع بنادر بازرگانی کشور (مشاور داخلی-خارجی)؛ انجام مطالعات شناسایی نقشه حمل‌ و نقل تجاری کشور  با هدف تنوع بخشی به پیوندهای اقتصادی با کشورهای همجوار و افزایش نقش کشور در ترانزیت کالا‌ها صورت گرفت.
 
معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اینکه ۵ / ۴ % در میزان تخلیه و بارگیری کالا در بنادر تجاری در پایان سال ۱۳۹۵ نسبت به ابتدای سال ۱۳۹۲ (از ۱۳۹ به ۱۴۵ میلیون تن) افزایش داشته است، افزود: احیای تخلیه و بارگیری کالای کانتینری در بنادر تجاری در پایان سال ۱۳۹۵ با عملیات ۵۹ / ۲ میلیون TEU؛ افزایش و نیز ۲۵۳ % در ترانزیت کالای غیرنفتی از بنادر تجاری در پایان سال ۱۳۹۵ نسبت به ابتدای سال ۱۳۹۲ (از ۳ / ۱ به ۶ / ۴ میلیون تن)؛ افزایش داشته ایم.
 
سعید نژاد در خصوص صادرات کالاهای غیر نفتی نیز گفت: افزایش ۴ / ۳۲ % در صادرات کالای غیرنفتی از بنادر تجاری در پایان سال ۱۳۹۵ نسبت به ابتدای سال ۱۳۹۲ (از ۳۷ به ۴۹ میلیون تن)؛ ۷ / ۲۶ % در واردات کالای غیرنفتی از بنادر تجاری در پایان سال ۱۳۹۵ نسبت به ابتدای سال ۱۳۹۲ (از ۴۵ به ۳۳ میلیون تن) کاهش داشته ایم.
 
افزایش ۶ / ۵۳ % جابه جایی مسافران در بنادر کشور
 
 مدیر عامل سازمان بنادر ودریا نوردی اظهار داشت: افزایش ۶ / ۵۳ % در جایجایی مسافر دریایی از بنادر مسافری و چندمنظوره در پایان سال ۱۳۹۵ نسبت به ابتدای سال ۱۳۹۲ (از ۵ / ۱۱ به ۷ / ۱۷ میلیون نفر)؛ ۵ / ۵ % در تعداد شناورهای تجاری متردد به بنادر تجاری در پایان سال ۱۳۹۵ نسبت به ابتدای سال ۱۳۹۲ (از ۸۸۱۸ به ۹۳۰۱ فروند)؛ افزایش داشته ایم.
 
گفتنی است براساس این گزارش در عرصه دریایی نیز افتتاح فاز نخست توسعه بندر شهید بهشتی چابهار یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی است که احتمالا در ماه جاری امسال افتتاح خواهد شد.
 
طبق ارزیابی‌های وزیر راه و شهرسازی بعد از تسهیلات ۱۵۰ میلیون دلاری هند برای توسعه چابهار مشارکت دیگر سرمایه‌گذاران خارجی به افزایش قابل توجه حضور آن‌ها در این بندر منجر شده که می‌توان از نتایج آن در آینده نچندان دور روشن شود.
 
اجرای مناقصه فاز اول و دوم توسعه بندرعباس به صورت بین‌المللی انجام شده و پیش‌بینی می‌شود فاز سوم آن نیز در سال جاری نهایی شود. در بنادر شمالی نیز سرمایه‌گذاری‌های مثبتی در دو بندر امیرآباد و انزلی صورت گرفته که در صورت تداوم آن‌ها در سال ۱۳۹۶ می‌توان انتظار تحولی مثبت در فعالیت آن‌ها را داشت.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار