موضع‌گیری دوگانه ترامپ درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی پیش و پس از انتخابات ریاست جمهوری

ای بی سی نیوز در مطلبی از اظهارات ضد و نقیض ترامپ در خصوص استفاده از سلاح‌های شیمیایی در جنگ ایران و عراق و جنگ سوریه انتقاد کرد.

موضع‌گیری دوگانه ترامپ درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی پیش و پس از انتخابات ریاست جمهوریبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وبسایت شبکه تلویزیونی ای بی سی نیوز آمریکا در گزارشی نوشت: به نظر می رسد "دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا از زمان آغاز مبارزات انتخاباتی خود در سال 2015 تاکنون مواضع خود را حتی درخصوص استفاده از سلاح های شیمیایی نیز تغییر داده است.

این شبکه خبری در ادامه با بازنشر یکی از فیلم‌های مربوط به سخنرانی ترامپ در دوران مبارزات انتخاباتی، ضمن انتقاد از موضع‌گیری دوگانه رئیس‌جمهور آمریکا در قبال استفاده از سلاح‌های شیمیایی، نوشت: به دنبال حمله شیمیایی که سه شنبه هفته پیش در شهرک خان شیخون در ادلب سوریه رخ داد بیش از 86 غیرنظامی کشته شدند. فرمانده کل نیروهای مسلح سوریه اعلام کرده است گروه های تروریستی و حامیان آنها مسئول به کار بردن مواد شیمیایی در خان شیخون هستند. وزارت دفاع روسیه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد حادثه ادلب در پی انفجار یک انبار تسلیحات شیمیایی تروریست‌ها در حمله هوایی ارتش سوریه رخ داده است. اما ارتش آمریکا به دستور دونالد ترامپ و در واکنش به این حمله شیمیایی، صبح روز جمعه 59 موشک تام‌هاوک را به سمت پایگاه الشعیرات در استان حمص در غرب سوریه شلیک کرد و مدعی شد این حمله برای منافع امنیت ملی آمریکا حیاتی بوده است.

در ادامه این گزارش آمده است: اما اظهارات ترامپ پس از این حمله با آنچه وی در طول رقابت های انتخاباتی بیان کرد مغایرت زیادی دارد. وی در طول یک سخنرانی در سال 2015 در کارولینای جنوبی استفاده صدام حسین از سلاح های شیمیایی علیه ایران در طول دهه 1980 میلادی را "ناچیز" خواند و مدعی شد "حمله شیمیایی کوچک صدام" باعث تثبیت اوضاع به هم ریخته خاورمیانه در جنگ ایران و عراق شد.

این در حالیست که صدام حسین در طول جنگ با ایران در سالهای 1983 و 1985 از گاز خردل، گاز اعصاب، گاز تابون و عوامل تاول‌زا علیه غیرنظامیان استفاده کرد.

صدام حسین حتی در سال 1988 علیه مردم عراق (کردهای حلبچه) نیز از گازهای خردل، سارین و تابون استفاده کرد. در این حمله شیمیایی حدود 5000 نفر کشته شدند. اما با وجود اینکه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل استفاده عراق از سلاح های شیمیایی را محکوم کرده بود، آمریکا و متحدانش در طول درگیری‌ها از صدام حسین حمایت کردند.

ترامپ حتی در یکی از سخنرانی های خود در سال 2016 در شهر سینسیناتی در اوهایو اعلام کرد: "صدام حسین آدم بدی بود؛ اما دست‌کم در کشتن تروریستها خوب عمل می کرد."

گفتنی است ترامپ که روز جمعه با ادعای حمله شیمیایی ارتش سوریه به خان شیخون، دستور شلیک 59 موشک تام‌هاوک را به سوریه صادر و استفاده از تسلیحات شیمیایی را "غیرقابل تحمل" توصیف کرد، در ویدئوی منتشر شده ای بی سی نیوز که مربوط به سخنرانی انتخاباتی او در کارولینای جنوبی است، از اینکه حمله شیمیاییِ به زعم او، "کوچک" صدام علیه ایران در دهه 80 میلادی که به گفته او، باعث تثبیت اوضاع در خاورمیانه شد، همه را به انتقاد از او واداشت، ابراز تاسف می‌کند.

این در حالی است که بمباران شیمیایی سردشت در 7 تیر 1366 بیش از 110 شهید و 8 هزار مجروح بر جای گذاشت و در حمله شیمیایی صدام به حلبچه در 25 اسفند 1366 نیز بیش از 5 هزار نفر از غیرنظامیان کُرد عراقی کشته شدند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار