اخذ شهریه در پیش‌ثبت‌نام مدارس غیر دولتی تخلف است/ اعلام شهریه مدارس غیر دولتی طی دو هفته آینده/ مهلت بازگرداندن شهریه با انصراف خانواده‌ها از ثبت‌نام

مدیرکل سازمان مدارس غیردولتی با اشاره به تغییرات عملکردی در نظارت مدارس غیر دولتی بر اساس قانون جدید و اعلام زمان تعیین شهریه گفت: تخلفات به حداقل ممکن کاهش می یابد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسن مسعودی مدیرکل مدارس غیردولتی در نشست خبری که با اصحاب رسانه در خصوص پیش ثبت نام مدارس غیردولتی عصر دیروز در محل این سازمان برگزار شد، اظهارداشت: قریب به 15 هزار مدرسه غیر‌دولتی در کشور وجود دارد که باید پاسخگوی اولیای دانش‌آموزان باشند و با توجه به الگوی تعیین شهریه این مبلغ را مشخص کنند بنابراین موضوعی به نام پیش ثبت‌نام تایید یا رد نمی‌شود چرا که از طرفی باعث ایجاد اضطرار در مردم می‌شود و همچنین تکذیب نمی‌شود چرا که مردم فرصت را از دست می‌دهند.
 
وی ادامه داد: این سازمان وظیفه دارد از حقوق مردم دفاع کرده و تمامی فعالیت‌ها در جهت منافع آنها باشد همچنین با توجه به اینکه انتخاب برخی افراد مدارس غیر دولتی بوده بنابراین باید کاری کنیم تا در این بخش آموزشی مشکلی ایجاد نشود از طرفی منافع موسسان را نیز باید مورد توجه قرار دهیم البته این شرایط در چارچوب قوانین و مقررات لحاظ می‌شود.

مسعودی با بیان اینکه برای شروع سال تحصیلی سال آینده دستورالعملی فرستاده نشده، گفت: اما دستورالعمل الگوی تعیین شهریه به مدارس ارسال شده و کمیته‌ای برای تعیین شهریه در نظر گرفته شده با توجه به این  روند نظارتی درچهار سطح ایجاد شده تا این کار با دقت هر چه بیشتر انجام شود.

وی با اشاره به اینکه ممکن است برخی مدارس طبق روال در نظر گرفته شده فعالیت نکنند، بیان کرد: در شورای نظارت بررسی‌های لازم انجام می‌شود تا مراحل اجرای کار به گونه‌ای پیش رود که هرگز از دانش‌آموزان وجهی بدون دلیل دریافت نشود.

مسعودی افزود: البته ایراد جدی که در مدارس غیر دولتی وجود دارد این است که هر مبلغی که اولیای دانش‌اموزان می‌پردازند به عنوان شهریه محسوب می‌شود در حالی که بسیاری از این موارد مانند هزینه ایاب و ذهاب و فوق برنامه مشمول این مساله نیستند.

مدیرکل سازمان مدارس غیردولتی با اشاره به اینکه شهریه مدارس طی یک تا دو هفته آینده اعلام می شود، تصریح کرد: شهریه بر اساس هفت آیتم در نظر گرفته شده و سایر موارد جز شهریه به حساب نمی‌آید و عمده مدارس غیر دولتی در چارچوب در نظر گرفته شده فعالیت می‌کنند و برنامه‌های مصوب تعریف شده را انجام می‌دهند.

مسعودی با تاکید بر اینکه ما وظیفه داریم حتی روزنه‌ای برای کارهای خلاف وحود نداشته باشد گفت: بر اساس قانون جدید سال آینده تحصیلی کمترین انحرافات را در مدارس غیر دولتی شاهد هستیم و با این الگوی تعیین شهریه قاعدتا نباید در زمان ثبت‌نام مشکلی وجود داشته باشد.

وی در خصوص فعالیتهای فوق برنامه در مدارس غیر دولتی اظهار داشت: هر فعالیت آموزشی و پرورشی که در مدارس به عنوان فوق برنامه تعریف می‌شود اولیا کاملا آزاد هستند که آن را رد کرده یا بپذیرند همچنین می‌توانند برخی برنامه‌های آموزشی و پرورشی را که مد نظر دارند در مدرسه مطرح و در شرایطی که بررسی‌های لازم در منطقه آن را تایید کند درمدارس ارائه شود.

چگونگی استرداد شهریه در مدارس غیر دولتی 
مدیرکل سازمان مدارس غیردولتی تصریح کرد: در مدارس غیردولتی اولیا می‌توانند تا 31 شهریور ماه مبلغی که به عنوان بخشی یا تمامی شهریه پرداخت کردند از مدرسه مطالبه کرده و ثبت‌نام خود را لغو کنند اما این امکان از اول مهرماه وجود ندارد در واقع این مسئله باعث ایجاد محدودیت برای موسسان است اما در جهت ارائه خدمات به دانش‌آموزان انجام می‌شود.

مسعودی با بیان اینکه این مدارس بار مالی دولت را کاهش می‌دهد گفت: این مجموعه با جذب حداقل 200 هزار نفر به اشتغال‌زایی کمک کرده همچنین تصدی‌گری دولت را کاهش می‌دهد.

وی افزود: سرانه مستقیم دانش‌آموزان 3.5 میلیون تومان در نظر گرفته شده در حالی که 1.5 میلیون دانش‌آموز در مدارس غیر دولتی تحصیل می‌کنند و اگر این مدارس وجود نداشته باشند مدارس سه نوبته در کشور شاهد هستیم در واقع مدارس غیر دولتی ایجاد شدند تا دانش‌آموزان از خدمات جدیدی بهره‌مند شوند و اولویت هم رضایت آنها است.

مدیرکل سازمان مدارس غیردولتی گفت: آموزش و پرورش پویایی خود را از این مدارس می‌گیرد و حتی موجب ارتقای سطح کمی و کیفی مدارس دولتی می‌شوند.

تنوع مدارس به آموزش لطمه می‌زنند
مسعودی با بیان اینکه مدارس باید در 2حالت دولتی و غیر دولتی وجود داشته‌ باشند گفت: تنوع مدارس به آموزش لطمه می‌زند و باید مکانیسمی ایجاد شود تا مزایا و معایب این مدارس مورد ارزیابی قرار گیرد حتی می‌توان مدارس از قبیل شاهد، استعدادهای درخشان و مواردی از این قبیل را در اختیار مدارس غیر دولتی قرار دهند تا با بهترین برنامه‌های آموزشی برای دانش‌آموزان ارائه شود.

وی بیان کرد: آموزش و پرورش جز با تقویت و توسعه مدارس غیر دولتی موفق نمی‌شود و در این مسیر محدودیت‌ها و موانعی برای موسسان وجود دارد که باید به آن توجه کنیم.

مدیرکل سازمان مدارس غیردولتی گفت: با توجه به بررسی‌هایی که در امتحانات نهایی سال گذشته انجام شده مناطق 1 تا 12 رتبه‌های اول امتحانات نهایی را در مدارس غیر دولتی داشتند.

مسعودی ادامه داد: با توجه به عملکرد مدارس غیر دولتی بانکها باید کمک کنند و با در اختیار گذاشتن تسهیلاتی به موسسان شرایط برای آنها فراهم شود.

تعزیرات حق ورود به مدارس غیردولتی را ندارد
وی در خصوص ورود تعزیرات به مدارس غیر دولتی با بیان اینکه قانون این نهاد ناظر به امور اقتصادی بوده و فعالیت مدارس جز امور فرهنگی است، گفت: تعزیرات اجازه ورود به این مسئله را ندارد و شورای سیاستگذاری این اختیار را دارد تا بر روند شهریه نظارت کرده و استرداد مبلغ اضافی را انجام دهد، در واقع ماده 18 قانون این مسئله را بیان می‌کند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۰ ۲۲ فروردين ۱۳۹۶
تحصیلات در همه جای دنیار رایگان است و این که چه چیزی خلاف است چه چیزی خلاف نیست را دیگه همه میدونن ولی نمیدونن که کی باید و چطور با این موارد برخورد کنه
آخرین اخبار