زبان رسای هنر، سرمایه مردم برای نیل به آرمان انقلاب است

زبان رسای هنر و هنرمند متعهد، عزیزترین سرمایه‌ مردم برای نیل به آرمان تمدن اسلامی و انقلابی است.

زبان رسای هنر، سرمایه مردم برای نیل به آرمان تمدنی انقلاب است
به گزارش گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، حسین خزایی، استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار داشت: تمدن بدون مشاركت وسیع و همگانی میسر نیست و هنر به عنوان تسهیل‌گر باورها، هنجارها، رفتارها و به اشتراك گذاشتن آن در جامعه نقش كلیدی را در این همگرایی دارد. چرا كه هنر و قالب‌های گوناگون آن كه برآورنده محصولات فرهنگی‌ در هر نسل و عصری است، ما شاهد تولید، نشر و مقابله تفكرها و رویكردها برای تبیین حقایق جهان، انسان و جامعه با توسل به هنر هستیم. هنر با این تلقی تأثیر شگرفی در اعتلای باورها، هنجارها، رفتارها، و به تبع آن شكل‌گیری فرهنگ مطلوب  و یا به اشتراك گذاشتن فرهنگ انحطاط در جامعه دارد.
 
وی اضافه كرد: هنر می تواند در تولید، تكثیر و بازنمایی تصویر هر ملتی از خود نقش محوری را داشته باشد و در بسیاری از چشم اندازها و آرمانشهرها از زبان هنر برای این مهم استفاده می‌كنند و به باور بسیاری از آینده پژوهان، آینده و ساخت آینده چیزی نیست جز تصویرهایی كه هر كس و یا هر گروه و ملتی كه از آینده دارد. به تعبیری این همان تصاویر است كه در آینده سازی نقش شگرفی دارند.
 
استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به وجود تمدن نوین اسلامی بیان كرد: زبان رسای هنر و هنرمند متعهد، عزیزترین سرمایه‌ مردم برای نیل به آرمان تمدن اسلامی و انقلابی است. این عطیه‌ الهی لازم است صرف تعالی افكار شود و از آمیزش با مظاهر زیانبار فرهنگ بیگانه منزه باشد.
 
وی تصریح كرد: هنر باید با حفظ تعالی به میان مردم رود و در ذهن و دل آنان در سه سطح «بازنمایی طبیعت»، «تجریدی» و «نمادین» محصولات خویش را ارائه كند. چرا كه در روند خلق آثار هنری اغلب در چهارچوب ارزش‌ها و سنّت‌ها با مفاهیم و مصادیق بیرونی است كه به شكل بازنمایی طبیعی یا اجتماعی است و یا مهم تر از آن بازنمایی درونی هنرمند شكل گرفته است. هنرمندان كمال مطلوب، تجرید و ایجاز را بر واقعیت و طبیعت‌گرایی ترجیح داده‌اند. كه این سطح نیز در تمدن سازی نقش اساسی دارد.
 
وی همچنین درباره نقش هنرهای تجسمی گفت: نقش معماری و هنرهای تجسمی در هویت‌بخشی به جامعه‌، اساسی و بی‌بدیل است و هویت تاریخی و تمدنی را نیز می‌تواند شكل دهد. خیل عظیم هنرهای دستی، از سفال و فلز تا چینی، سنگ و بافتنی‌ها، از لباس تا فرش، همه و همه هویت‌بخش ابزارهای زندگی‌اند؛ هویتی كه از سویی بازتابنده و مقوم فرهنگ  و تمدن ایرانی اسلامی جامعه و از سوی دیگر، پیش‌برنده و مروج آن است. كاركرد مهم هنرهای تجسمی در این بخش، معنابخشی به زندگی است. دمیدن روح انسانی در اشیا و خلق طبیعتی نو در جهت زندگی خاص انسان است؛ خلقی كه می‌كوشد اشیا و دیگر اجزای طبیعت را به سوی حیات انسانی ارتقا بخشد و روحی واحد در كالبد آنان بدمد. بنابراین با گسترش این روحیه و نهادینه كردن آن می توان مسیر تمدن نوین اسلامی را هموار كرد.
 
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار