صالحی خبرداد:

قرارداد نهایی بازطراحی راکتور اراک هفته آینده در وین امضا می‌شود/ ارزیابی علمی نهایی طراحی توسط آمریکا و چین

رئیس سازمان انرژی اتمی از امضای اولیه قرارد بازطراحی راکتور اراک با چین خبرداد و گفت:امضای نهایی این قرارداد هفته آینده در وین انجام می‌شود.

به گزارش حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی اکبر صالحی در خصوص حضور امروز رئیس سازمان انرژی اتمی در جلسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: کمیسیون انرژی یکی از کمیسیون های موثر و ذیربط در ارتباط با فعالیت های سازمان انرژی اتمی است، این چندمین بار است که در کمیسیون حاضر می‌شویم و گزارشی را از مجموعه فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی ارائه می‌کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در این جلسه راجع به برجام نیز صحبت‌هایی مطرح شد، بیان کرد: به دلیل موضوعات بودجه‌ای و حمایت‌های قانونی از کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تشکر می‌کنیم.

صالحی با بیان اینکه سازمان انرژی اتمی باید عضو یک سری از کنوانسیون‌های بین المللی باشد، گفت: این کنوانسیون‌ها باید در جایی مطرح شود و نهایتا در مجلس به تصویب برسد، معتبرترین و مرتبط ترین مکان برای این موضوع، کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی می‌باشد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: در این زمینه نیز مباحثی در کمیسیون انرژی مطرح و مقرر شد تا کمیسیون نیز در این جهت قدم بردارد و در خصوص کنوانسیون‌هایی که علی القاعده باید به آن بپیوندیم، مطالعات و اقدامات لازم را شروع کنند تا بعدا در صحن مجلس مطرح شود و این مهم ترین موضوعی بود که در کمیسیون مطرح شد.

وی با اشاره به موضوع راکتور اراک، گفت: فعالیت‌ها در ارتباط با این راکتور به خوبی پیش می‌رود و جلوتر از برنامه خود هستیم، قراردادی نیز که با چین قرار بود به امضا برسد، امضای اولیه آن انجام شده و قرار است امضای نهایی آن ظرف هفته آینده در وین انجام شود، این قرارداد حدود 200 صفحه است که جزئیات بسیار فراوانی را دارد و ابعاد مختلف این همکاری را پوشش می‌دهد.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که هزینه بازطراحی راکتور اراک برعهده ایران است یا طرف‌های حاضر در برجام، گفت: در برجام توصیه شده تا طرف‌های مقابل در خصوص هزینه نیز ورود پیدا کنند ولی فعلا ایران کارهای آن را انجام می‌دهد.

صالحی در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا نیز در بازطراحی راکتور اراک حضور دارد یا خیر، اظهار داشت: یک گروه 3 کشوری وجود دارد که ایران به عنوان متولی این پروژه است و همه کارها را ما انجام می‌دهیم و قرار نیست کسی این کار را انجام دهد.

وی افزود: ایران مسئولیت طراحی راکتور اراک و طراحی تجهیزات مرتبط را برعهده دارد و در نهایت طراحی های مذکور از سوی 2 کشور آمریکا و چین، مورد ارزیابی علمی قرار می‌گیرد، این موضوع در قرارداد مذکور آمده است که این 2 کشور باید در پایان طراحی‌های ایران را تایید کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه طراحی جدید راکتور اراک جایگاه ویژه ای را برای ایران در صنعت هسته‌ای ایجاد می‌کند، گفت: پس از طراحی راکتور و تایید آن از سوی کشورهای پیشرفته این صنعت، این راکتور جز تجهیزات پیشرفته و به‌روز در این عرصه محسوب خواهد شد که پس از طراحی و راه‌اندازی راکتور، اگر بخواهیم این تجهیزات را به فروش رسانیم، این تجهیزات دارای استاندارد بین المللی هستند که بالاترین امتیاز است.

رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد:3 کشور ایران، چین و آمریکا به عنوان کشورهایی که در برجام تعیین شده اند، بازطراحی راکتور اراک را پیش می‌برند.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۳۰ فروردين ۱۳۹۶
اون موقع که سیمان ریختین توی قلبش ؛ کاش اینجا رو هم میدیدید و عزتمون رو به باد نمیدادید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۳۰ فروردين ۱۳۹۶
برادر صالحی . ضایع میدونین کیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۸ ۳۰ فروردين ۱۳۹۶
وقتی این قراردادها در چین و آمریکا امضا شود و در وین طراحی گردد ناگفته پیداست که چیست !!
Iran (Islamic Republic of)
امیران
۰۸:۲۲ ۳۰ فروردين ۱۳۹۶
این صالحی هردفعه یه چیزی میگه!
خودشم نمیدونه چه خبره
-
ناشناس
۰۷:۵۹ ۳۰ فروردين ۱۳۹۶
امریکا دوست ما نیست و نخواهد بود. عبرت نمی گیرید؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۴ ۳۰ فروردين ۱۳۹۶
بازطراحی!!!!!!!
زدید خراب کردید کاری که براش اینقدر زحمت کشیده شده بود
حالا دم از بازطراحی اونم با موافقت آمریکا و چین می زنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۷ ۳۰ فروردين ۱۳۹۶
خدایا چقدر بدبخت شدیم که آمریکای جنایتکار باید بیاد به طرح هامون نظارت کنه چقدر شما ساده اید که فکر میکنید آمریکا کمکتون میکنه کشور رو دارید به کجا میبرید
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۲:۴۳ ۳۰ فروردين ۱۳۹۶
امریکا برای ما طراحی کنه؟ کار رو به کجا کشوندن اخه..چه ساده ان
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۲:۲۸ ۳۰ فروردين ۱۳۹۶
چه فایده هنوز پله اول را نرفته .رفتید سراغ پله دوم !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۵ ۲۹ فروردين ۱۳۹۶
نزدیک انتخابات چه اتفاقهای می افته
آخرین اخبار